"אני לא מתכוונת לחשב מסלול מחדש בגלל כתב האישום"

אדוה עזר, תושבת עפולה, מנהלת בארבעת החודשים האחרונים דף פייסבוק התומך בתא"ל אופק בוכריס שכתב אישום מייחס לו בין היתר עבירות אינוס ומעשה סדום. בשבוע שעבר פורסם בדף שמה של אחת המתלוננות ובעקבות זאת קיבלה עזר שלל הודעות נאצה מאיימות. בשבוע אחרי המהומה התקשורתית, מספרת עזר על החיבור שלה לתא"ל בוכריס, על המפגש האחרון עמו, על החששות שצפים בקרב בני משפחתה בעקבות התמיכה שלה וגם על האג'נדה שמובילה אותה. ראיון

יום ראשון בבוקר. ביתה המעוצב של אדוה עזר בעפולה, מובילת דף הפייסבוק התומך בתא"ל אופק בוכריס. הטלפון של בעלת הבית לא מפסיק לרטוט ולצלצל כשמהקו השני נציגי התקשורת הכתובה והאלקטרונית מנסים להוציא עוד כותרת ושבבי מידע בנוגע לתמיכה הבלתי מסויגת שלה בקצין. בשבוע שעבר כזכור הוגש כנגד תא"ל בוכריס כתב אישום המייחס לו עבירות אינוס, מעשה סדום, מעשה מגונה והתנהגות לא הולמת.
ההתנפלות התקשורתית מגיעה בעקבות חשיפת שם המתלוננת נגד תא"ל בוכריס ביום שישי בערב בדף הפייסבוק "תומכים בתא"ל אופק בוכריס".

• "כשהבנתי במי מדובר נשימתי נעתקה"

עזר, 35, ילידת העיר, בעלת משרד ליחסי ציבור, עונה לכל העיתונאים באורך רוח, ובצורה מדודה ושקולה למרות השאלות הנוקבות.
את תא"ל בוכריס היא מכירה מתחילת שנות ה-2000 כאשר הוא שימש כמפקד גדוד 51 של חטיבת גולני והיא כפק"רית שלישות בגדוד.
"ההיכרות שלי עם תא"ל בוכריס הייתה בצבא, בעיקר בישיבות צוות ובקשר שגרתי יום יומי מתוקף התפקידים שלנו. כשהפרשה התפוצצה בראשית חודש מרץ והבנתי במי מדובר נשימתי נעתקה. הייתי יכולה להאמין על כל קצין שיעשה דבר כזה, עליו באופן חד משמעי לא.
ביום שהפרשה נחשפה נפתח דף פייסבוק על ידי צעיר בן 21 ואני החלטתי לחבור אליו. בהמשך לקחתי את המושכות מכיוון שהבנתי שהבחור הזה לא יכול לעמוד מול המפלצת שנקראת תקשורת, לא היו לו את הכלים.

אדוה עזר בביתה
אדוה עזר בביתה

העמוד קם מתוך אג'נדה מאוד ברורה. עם התפוצצות הפרשה הכותרות כבר האשימו את אופק, לפני החקירה וכתב האישום. היה ברור לי שצריך להילחם בתופעת משפטי השדה שפושטת בישראל בשנים אחרונות. יכול להיות שזו שליחות אבל לי היה ברור שאני חייבת לקחת בזה חלק. הסיפור הזה נגע בי אישית בגלל ההכרות עם אופק".

• "מבחינתי אישה פמינסטית היא אישה שיודעת לבחור"

במשך ארבעת החודשים מאז נוצר הדף הוא צבר יותר ויותר גולשים וכיום הוא מונה קרוב ל-9000 חברים, חלקם פעילי שמאל וימין, דתיים וחילוניים. "היו רגעים שחששתי שהתמיכה תיפסק בגלל כל מיני עדויות בתקשורת, אבל לשמחתי גיליתי שגם בשבת האחרונה, השבת שבה עברנו את המשבר הכי קשה וגדול, נוספו לנו עוד 1000 תומכים", אומרת עזר שאת מרבית החברים בקבוצה כלל לא מכירה.

בחודשים האחרונים נחשפה עזר למידע רב הנוגע לפרשה, לדבריה, חלק ניכר מהאינפורמציה היא לא יכולה לפרסם בגלל רגישותם הרבה.


"אני מאוד איתנה בדעתי, ואין משהו שיכול לערער לי את הביטחון. היו רגעים מאוד קצרים שבהם אמרתי לעצמי: 'למה אני צריכה את זה?'. אבל אז, היה ברור לי שזה מנוגד לערכים שעליהם גדלתי"

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מלבד המאבק עצמו, נדרשת עזר לענות לא פעם לשאלות עיתונאים וגולשים לסיבה שמניעה אותה להוביל את הדף ולתמוך בתא"ל בוכריס, בעיקר על רקע היותה אישה – וזאת על רקע החשדות והאישומים כנגד תא"ל בוכריס, "מבחינתי אישה פמיניסטית היא אישה שיודעת לבחור. ברור לי שזה מאוד לא מובן מאליו ואני מקבלת על זה המון המון תגובות. רבים אומרים לי שאני מתנהגת כמו לביאה. ישנן תגובות שמחממות את הלב מאוד, אותן תגובות שלשונן היא הלוואי והיה לי האומץ שלך יש לעמוד מול כולם בלי לזוז מהאמת שלך. אני מאוד איתנה בדעתי, ואין משהו שיכול לערער לי את הביטחון. היו רגעים מאוד קצרים שבהם אמרתי לעצמי: 'למה אני צריכה את זה?'. אבל אז, היה ברור לי שזה מנוגד לערכים שעליהם גדלתי. אני גדלתי בבית עם ערכים מאוד ציוניים וחבריים.


"אם ייודע שאופק עשה את מה שמיוחס לו, אהיה מאוד מאוכזבת. אם לרגע אפסיק להאמין באופק ובחפותו, זה יהיה הרגע שבו אני אפרוש.""קיבלתי הודעות שבהן נכתב: "הלוואי ותמותי את וכל תומכי העמוד", "הלוואי שיעשו את זה לאמא שלך ולאחותך", "שתישרפי באש הגיהנום.
אם ייודע שאופק עשה את מה שמיוחס לו, אהיה מאוד מאוכזבת. אם לרגע אפסיק להאמין באופק ובחפותו, זה יהיה הרגע שבו אני אפרוש."

 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מבחינת התקשורת הספינה בדרך לטבוע, אבל אני אדם שלא אנטוש ספינה, מה גם שאני לא רואה שהיא טובעת. אני חושבת שהיא נתקלה במהמורה ותכף היא תעבור אותה. זו אני, לא אנטוש מאבק שבו אני מאמינה. האג'נדה של המאבק הזה הייתה מאוד ברורה מהיום הראשון. יש לי גם תמיכה מהמון חברים לשירות הצבאי. מעבר לכך- מרבית האנשים התומכים, חלקם ששירתו איתי ועם אופק בצה"ל, מעדיפים שלא להביע את התמיכה בפומבי, כל אחד מסיבותיו שלו ואת זה אני רואה כלגיטימי לחלוטין".

• "שתישרפי באש הגיהנום"

ביום שישי האחרון כאמור נחשף בדף הפייסבוק שמפעילה עזר, שמה של אחת המתלוננות המרכזיות בפרשה. עזר שהייתה בהכנות אחרונות לקראת ערב ליל שבת, הבחינה בחשיפת שם המתלוננת בפוסט, מיהרה לדבריה למחוק אותו, אך החשיפה התפשטה כאש בשדה קוצים והפכה לאייטם מרכזי בחדשות סוף השבוע וראשיתו. לצד התגובות הרבות, החלה עזר גם לקבל הודעות נאצה בהן נכתב: "הלוואי ותמותי את וכל תומכי העמוד", "הלוואי שיעשו את זה לאמא שלך ולאחותך", "שתישרפי באש הגיהנום", ועוד.


"אני יודעת שחלק מבני משפחתי לא ממש מתלהבים, אבל תומכים במאבק שלי וחלק חוששים, לאו דווקא בשל הדעות שלי, אלא מתוך דאגה- הלכה למעשה.


"אכן זה היה סוף שבוע לא קל משתי סיבות", אומרת עזר, "הסיבה הראשונה הייתה כמובן הגשת כתב האישום והשנייה חשיפת שם המתלוננת. החשיפה הובילה לקבלת כמות רבה של הודעות נאצה בקיר עמוד התמיכה ובממשק ההודעות הפרטי שלי. אני מבינה שזו תגובה של אנשים עם אצבע מאוד קלה על המקלדת ובחרתי לא להתרגש מזה. כולם יודעים שחשיפת שמה של המתלוננת היא בבחינת מעשה פלילי ואני לא מוכנה לקחת בזה חלק. אין לי ולמנהלי הדף יד בדבר. בעקבות החשיפה גם העלנו פוסט גינוי קשה. אני יכולה לומר שלצערי אני לא יכולה להיות אחראית על מקלדות של מיליוני גולשים בישראל. אני כן יכולה לקחת אחריות ולפעול שדבר כזה קורה ולעצור את זה במיידית, למרות שלא אוכל להבטיח שזה לא יקרה שוב שכן אין לי שליטה על זה. אני יודעת שהמתלוננת הגישה תלונה ואני בטוחה שהמשטרה תגיע לגולשת שחשפה את השם. אני גם בטוחה שבמשטרה יודעים שאין לי שום אחריות מוסרית ופלילית לחשיפת השם".

איך מגיבים במשפחה לכל הפעילות שלך?

"אני יודעת שחלק מבני משפחתי לא ממש מתלהבים, אבל תומכים במאבק שלי וחלק חוששים, לאו דווקא בשל הדעות שלי, אלא מתוך דאגה- הלכה למעשה. אמא שלי לדוגמא ממש חששה בעקבות אירועי סוף השבוע האחרון, וביקשה ממני להפסיק את פעילותי, למרות שהיא מעריכה אותה רבות ומוצאת אותה חשובה מאוד. היא אמא ולא נעים לה בלשון המעטה לקרוא את הודעות הנאצה והאיומים".

 את לא מפחדת שייפגעו בך?

"אני לא חוששת כהוא זה לחיי, לשלומי ועתידי. יש פה מהות. המהות של כל המאבק הזה היא האג'נדה נגד משפטי השדה וזה מה שמניע אותי בסיפור של תא"ל אופק בוכריס".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• המפגש עם תא"ל בוכריס

בחג פורים האחרון פגשה אדוה את תא"ל בוכריס ואת בני משפחתו בביתו שבמצפה נטופה. תחילה שוחחו השניים על רגעים נוסטלגיים מהצבא וממבצע חומת מגן ובהמשך דיברו מן הסתם על הפרשה הנוכחית, "המפגש היה קצר, נסעתי לאופק יחד עם הבחור שעובד איתי על הדף. היה חשוב לי לשמוע מאופק על הלך הרוח ואיך הוא מרגיש בתקופה הזו. הוא אמר לי שהוא בטוח בחפותו. שמתי איתו את הדברים על השולחן והוא הדגיש בפניי שהוא מאוד מעריך את התמיכה שלי- למרות שלא נפגשנו 14 שנה. היום אני עומדת בקשר  עם אשתו וגם עם מספר ממקורביו אבל לא עימו באופן אישי".

איך הרגשת שהוגש כתב אישום?

"על פי מה שאני מבינה עורכי הדין של אופק הצליחו להפריך כל תלונה ובכל זאת הפצ"ר החליט לגלגל את ההחלטה לבית המשפט. האישום למיטב הבנתי לא נשען על ראיות אלא על מילה כנגד מילה. אני חושבת שזו החלטה לא אמיצה של הפצ"ר אבל יחד עם זאת אני יכולה להבין אותה. חשוב לי להבהיר שהאג'נדה שלי לא השתנתה, ואין לי כל כוונה לחשב מסלול מחדש בגלל שהוגש כתב האישום. היה ברור לכולם שכתב האישום הזה יוגש.
האישומים קצת הפתיעו אבל לא הפילו אותי מהכסא. אני לא יכולה לתאר מציאות שאופק מבזה את הציצית שלו ובטח ובטח את הדיסקית שלו. לא אכנס לחומרי החקירה, זה לא מקומי ותפקידי, בשביל זה יש בית משפט. נחכה כפי שהודיעו, עוד חודש להערכתי, לפתיחת המשפט שברובו יתנהל בדלתיים פתוחות, מלבד שמיעת העדויות של המתלוננות על מנת לא לחשוף אותן. אני סמוכה ובטוחה שייעשה משפט צדק".

ואם תא"ל בוכריס יורשע במשפט, כיצד תגיבי?

"אם ייודע שחס ושלום הוא עשה את מה שמיוחס לו, אהיה מאוד מאוכזבת. אופק מציין לי את ערכי המדינה, הצבא, היהדות, הרעות והיושרה. הדרך עוד ארוכה. צפויה התנהלות משפטית של לפחות שנה וחצי שנתיים בבית הדין. אם לרגע אפסיק להאמין באופק ובחפותו, זה יהיה הרגע שבו אני אפרוש. אם הוא יורשע התמיכה שלי תיפסק. אני מאמינה במערכת המשפט ולכן אני גם מצפה למשפט צדק שבו לא הכיכרות ולא קולות ההמון מכריעים את ההחלטה ויתאפשר לבית  המשפט להכריע באופן הוגן. זהו קרב קשה, התקופה הזו כלל לא פשוטה, אנחנו מדברים על המתלוננות ובאמת צר לי עליהן, אני חס וחלילה לא אכפיש או אדבר עליהן לא בכבוד. אני בתור בן אדם פרטי בחרתי צד ומותר לי, ובצד שאני בחרתי יש בן אדם, איש בשר ודם עם אישה ושישה ילדים, בן אדם, וזה מה שכולם שכחו".