"אין מדינה בלי אדמה": פרס מפעל חיים בחקלאות ובהתיישבות יוענק לאיתן ברושי

ברושי בן ה- 73 מקיבוץ גבת, לשעבר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, מזכיר התנועה הקיבוצית, חבר כנסת וכיום יו"ר מים לישראל, יקבל את הפרס בתערוכת החקלאות המרכזית של ישראל "אגרומשוב". צילום: אלון גלבוע

איתן ברושי, לשעבר מזכיר התנועה הקיבוצית וכיום יו"ר מים לישראל, יקבל פרס מפעל חיים בחקלאות. ברושי יזכה בפרס במהלך תערוכת החקלאות המובילה של ישראל "אגרומשוב", שתתקיים ב-5-6.9 במתחם אקספו בתל אביב בהשתתפות חברי כנסת, בכירים במשק, ראשי ארגוני חקלאות ומים, חברות גדולות, חקלאים ומוזמנים רבים.
ברושי, 73, בן ההתיישבות והחקלאות ואיש מעשה מלידה, נולד בקיבוץ גשר בעמק הירדן וחבר קיבוץ גבת בעמק יזרעאל כיום, נמנה עם השורה הראשונה של אישי הציבור בישראל לדורותיהם שקידמו את ההתיישבות והחקלאות על ענפיה השונים והפכו אותה למקור הצלחה וגאווה לאומית.
ברושי סא"ל (במיל) מילא בהצלחה שורה של תפקידים מגוונים. ביניהם מזכיר, גזבר ויו"ר הקיבוץ, עוזר לשר החקלאות יעקב צור בממשלת רבין ז"ל, עוזר לשר הביטחון אהוד ברק להתיישבות ואזורי פיתוח, ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, מנכ"ל משרד המדע התרבות והספורט, מזכיר התנועה הקיבוצית וחבר הכנסת ה 20. בשנים האחרונות מכהן כיו"ר מים לישראל, האגודה של אגודות המים לחקלאות ברחבי הארץ.
מאז שנכנס לתפקידו וביחד עם הצוות המקצועי חברי ההנהלה וגורמים נוספים הוביל לשינוי במעמדה של "מים לישראל", והפך את אגודות המים לגורם משפיע ומעצב של מדיניות משק המים לחקלאות. בין הנושאים שקידם: בחינה מחודשת ועצירת העלייה במחירי המים לחקלאות, הורדת דו"ח שמרת מסדר היום, הכרה במי קולחין כחלק מהתשתית לאומית, זאת בשיתוף פעולה עם גורמי הממשלה, הכנסת רשות המים וגופי החקלאות וההתיישבות.
בתקופה האחרונה מובילה מים לישראל בשיתוף ובתיאום רשות המים ומשרד החקלאות את המאבק על ירידה משמעותית במחירי מי הקולחין והשפד"ן, הקפאת מחירי המים השפירים לחקלאות ומציאת פתרון הולם לאזורים נעדרי חלופה (אזורים שבהם אין מי קולחין) תוך כדי הרחבת הסיוע הממשלתי בתקציבים נוספים ומשמעותיים ודרכים נוספות לפיתוח מי הקולחין והשפד"ן ברחבי המדינה כולה.
"אין מדינה בלי אדמה ואין שמירת אדמה ומימוש ריבונות בלי חקלאות, המים לחקלאות הם אמצעי ותנאי הכרחי לחקלאות מתקדמת. הגיע הזמן שהממשלה תגדיר מה היא רוצה מהחקלאים והחקלאות כתוכנית לאומית רב שנתית כמו בביטחון ובחינוך ומתוכנית זאת ייגזרו המשאבים. פיתוח החקלאות והמים הם יעד לאומי חיוני לקיומה ולביטחונה של המדינה ולא אינטרס פרטי של החקלאים", אמר ברושי בדיון בתקופה האחרונה
ברושי היה מהיוזמים לקידום חקיקה חשובה לחקלאים ולחקלאות ביניהם חוק החקלאות שהגדיר את החקלאות כענף בעל חשיבות לאומית למשק הישראלי, חוק שחקיקתו טרם הושלמה, חוק שיביא לוודאות ויציבות בחקלאות על כל מרכיביה בשנים הקרובות. .
בתחומי פעילותו המגוונים והשונים הוכיח ברושי, מקוריות ועצמאות מחשבתית, השקפת עולם חברתית ומאחדת, כישרון להוביל שיח מקצועי ידידותי ויכולת לגייס את התמיכה הנדרשת על מנת להפוך מילים למעשים.

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|