אופה עם אופי: "עם כל מה שאני עוברת אני מרגישה מבורכת"

שרון פייגין ממושב תל עדשים בעמק יזרעאל לקתה בחמש השנים האחרונות בלא פחות משבעה דימומים מוחיים לאחר שנולדה עם המנגיומה, מום נדיר ביותר בכלי הדם בראשה. למרות ההתמודדויות המורכבות והאתגרים שמוצבים לפתחה מדי יום ביומו, היא מנהלת עם בן זוגה את "הטבעוניות של מאמע", קונדיטוריית בוטיק טבעונית שאותה היא רוצה לפתח, ועתה היא נעזרת לשם כך בגיוס המונים

סיפור חייה הפתלתל והמרגש, של שרון פייגין יכול להוות מקור השראה עבור כל אדם כזה או אחר אשר מתמודד עם קושי, לקות, או משבר באמצע החיים.
היא בת 44, בת מושב תל עדשים, אמא לארבעה ילדים: דור, 25, מיתר 23, יאלי 15, אגם 14 וסבתא לזאב, נכדה הבכור. בחמש השנים האחרונות היא מתגוררת בביתה המשקיף לנוף הפסטוראלי של העמק יחד עם בן זוגה רוני כהן, "אהוב ליבה", היא מדגישה ומוסיפה כי אימצה באהבה גם את שי וסיון, בניו המקסימים של רוני. כתושבת עמק יזרעאל שורשית, דור רביעי, היא מחוברת מאוד לאדמה. לצד הילדים מגדלים בני הזוג גם את הכלב פיליפ והחתול טום החיים זה לצד זה בהרמוניה.

• "תשע מוקדים מועדים לפורענות"

פייגין נולדה עם המנגיומה, גידול נדיר ביותר בכלי הדם בראשה. כתוצאה מהגידול, מייצרים שטפי דם שלוחצים על מקומות במוחה ופוגעים בו.
"נולדתי עם המנגיומה והוא התגלה בגיל שנה", היא משחזרת, "הגידול התיישב על כלי הדם בראשי, פורם ופותח אותם. רוב חיי חייתי עם זה בשלום, כשמדי פעם היו השלכות. הייתי סובלת מכאבים בימים קרים וחמים, בעיקר בשינויי מזג האוויר, סבלתי גם מדלקות עיניים קשה, כאבי ראש, בייחוד בצד שמאל של הפנים. פגישות ודיאגנוזות עם רופאים ופרופסורים היו חלק משגרת חיי -כשהמקרה שלי מאוד נדיר בספרות הרפואית. המום התפרץ במלוא הכוח לפני כחמש שנים. אני זוכרת שקמתי לבוקר של כאבי ראש, סחרחורות, בחילות, ובלבול. בקריה הרפואית ברמב"ם התקבלה הדיאגנוזה – כלי הדם ההמנגיומיים שלי נחלשים עם השנים, עם תשע מוקדים מועדים לפורענות. במסגרת הטיפול רופאי בית החולים התקינו לי נקז למוח שמוציא את הדם. הנקז חובר לבטן ותפקידו היה לנקז את הדימומים בראשי. זה היה הדימום המוחי הראשון שלי. לאחריו עברתי עוד שישה".

שרון בקונדיטוריה יחד עם אמה דבורה
שרון בקונדיטוריה יחד עם אמה דבורה

• "לחיות מקצבת נכות זה לא בשבילי"

באותה עת עבדה שרון במלוא המרץ כמדריכת תעסוקה בבית האבות "משלב" בשכונת גבעת המורה בעפולה. כשסיימה את המשמרת שלה בצהריים, היא מיהרה לשוב לביתה והפעילה צהרון. אחרי האבחנה היא יצאה ממעגל העבודה בהחלטה חד משמעית של רופאת תעסוקה. בהמשך הוגדרה כנכה ב-100 אחוזים על ידי המוסד לביטוח לאומי.
"לשבת כל היום רגל על רגל זו לא אופציה בעבורי. אני אדם סופר אנרגטי, אופטימי שאוהב אנשים ואוהב לייצר והיה ברור לי שאבחר בעיסוק שישלב את הכול".
בתקופת השיקום זכתה שרון לתמיכה אינסופית מבן זוגה רוני. את הלהט והתשוקה ביום יום היא מצאה יותר ויותר במטבח ובאפייה – מה שהוביל לפרק חדש בחייה שיכלול הקמת קונדיטוריה בקומה התחתונה של ביתה.


"אני ורוני עוברים הכול ביחד ויודעים שזכינו באהבה הגדולה ביקום. בכל התקופות שאנחנו שוכבים פצועים, מדממים, אנחנו לא מפסיקים להאמין"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"לחיות מקצבת נכות זה לא בשבילי", אומרת שרון, "התחלתי לאפות ולפנק את כל המשפחה, לחפש מתכונים מתוקים. זכיתי להמון תגובות חיוביות שהובילו בתום פיילוט להקמתה של הקונדיטוריה 'הטבעוניות של מאמע'. השם נגזר משמה של סבתי מניה גימבלום, שאמי הייתה קוראת לה 'מאמע', אימא באידיש. דור, בני הבכור הציע שנתחיל למכור וכך התחלנו למעשה את הדרך. רוני הקים, בנה ועיצב לנו במו ידיו המוכשרות קונדיטוריה כפרית, נעימה, ושם ייצרנו למעשה את העוגיות והתחלנו לבדוק את השוק. כשהגענו בפעם הראשונה לקונגרס הטבעוני עם קהל רב ונשארנו ללא עוגיות ותגובות מדהימות של הטועמים הבנתי מה אני רוצה לעשות בחיי. בעודנו מתמודדים עם דימום נוסף רוני הוציא לנו רישיון עסק, רישיון יצרן ותעודת כשרות. הקונספט הוא לייצר בקונדיטוריית הבוטיק עוגיות טבעוניות. אני בעצמי טבעונית 5 שנים ורוני הוא צמחוני. תזונה מאוד חשובה לתפיסתי ובהתאם לכך אני גם מכינה את העוגיות. אני חושבת שהיום יש למטבח הטבעוני הרבה מה להציע בכל תחומי המזון והאפייה".
בקונדיטוריה הריחנית אופים שרון ורוני, עם עזרה מהאם דבורה ולעיתים מיתר בני המשפחה עוגיות אלפחורס מפתות, עוגיות חמאת בוטנים, טחינה, לימון, ערמונים ושוקולד. הבסיס למתכונים הם של שרון ורוני מוסיף לאחרונה את הטאצ' שלו וזוכה לאישור של בת זוגו.
"כל החומרים שבהם אנו עושים שימוש הם מהצומח בלבד ושלא פוגעים בבעלי חיים ובין היתר שמן קוקוס, קמח כוסמין, סוכר קנים, ערמונים, חלב סויה ושוקולד מריר איכותי. החשיבה פה היא לא רק עסקית", מסביר רוני.

• "למדתי מחדש לדבר ולאכול"

בשנים האחרונות התמודדה שרון כאמור עם עוד שישה דימומים מוחיים. באחד מהם, לפני כשנתיים, היא לקתה בדימום קשה בגזע המוח. זה כלל שיתוק של הפנים, עיוות בצד שמאל ותהליך החלמה מורכב שארך חודשיים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הדימום הרביעי שלה הותיר אותה משותקת לחלוטין, על כסא גלגלים, במצב של תת תזונה, "לא יכולתי לאכול ולדבר, עברתי שיקום של חצי שנה, שכלל טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים עם קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק, למדתי מחדש לדבר לאכול. מדימום לדימום ברור לי שאני מתמודדת עם סכנת חיים, הלכה למעשה. לא פעם אני מרגישה כמו חתול עם כמה וכמה נשמות. בתקופה הזו כל מי שסביבי היה חרד, ולפעמים אני לא יודעת למי יותר קשה, לי או למי שסובב אותי. אני מדברת על בן זוגי, הילדים, המשפחה והחברים. גם הקהילה פה בתל עדשים תמכה לאורך כל הדרך. רק בחודש האחרון הם דאגו עבורי להמון אוכל בריא, מזין וטבעוני עבורי ועבור המשפחה. בתקופת השיקום הזו רוני לקח פיקוד, הוא הפסיק לעבוד ולקח את השיקום שלי על גבו. עד אז הוא ניהל מסגרייה ברמת הגולן. במשך חצי שנה הוא טיפל בי במסירות בכדי להשיב אותי למסלול. אני ורוני עוברים הכול ביחד ויודעים שזכינו באהבה הגדולה ביקום. בכל התקופות שאנחנו שוכבים פצועים, מדממים, אנחנו לא מפסיקים להאמין".

• היעד: 120.000 שקלים

במשך השנה האחרונה נראה היה שהקונדיטוריה מתקדמת ומתפתחת במסלול שהגדירו שרון ורוני. שמן של ה"טבעוניות של מאמע" יצא למרחקים וריחות האפייה אפפו את כל הרחוב בו מתגוררים השניים במושב.
לפני שלושה חודשים המציאות עימתה את שרון עם אתגר נוסף בדמות דימום מוחי שביעי במספר שאותותיו נראים עד לימים אלה. אותו דימום לווה בכאבי ראש איומים, והוביל גם לשיתוק בפניה של שרון, שלא מאפשר לה לשוב לאפיית העוגיות בקונדיטוריה.
"חשבתי ששרון נפרדת מאיתנו", אומר רוני, "היא הייתה כל היום עם כאבים, לא הייתה בקשר עם הסביבה, אבל עם כל הכאבים היא לא איבדה תקווה, והייתה אופטימית". מאז לקתה בדימום היא השאירה את הזירה הריחנית בידיו של בן זוגה וזה מקפיד לא לאכזב אותה.


"בסופו של יום החלום שלי הוא שהקונדיטוריה שלנו תתפתח, שנקים לצדה מרכז מבקרים אותנטי ונפיץ את הבשורה. אני מאמינה שלא סתם נולדתי ועוברת כך את החיים בעולם שלנו. יש לי כל כך הרבה מה לתת ולהעניק לאנשים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כשהוא נצמד למתכונים הוא מייצר את העוגיות, מספק אותן לכל דורש וחש תחושת סיפוק עילאית ששרון מחייכת ומברכת על התמיכה, "אין בעולם אדם שאני סומכת עליו יותר מרוני", היא אומרת, "הקונדיטוריה זה הסיבה בשבילנו לקום בבוקר. בימים אלה אני מתחילה לחזור לעצמי, אני כבר על הרגליים ויש שיפור ניכר, למרות שאני עדיין לא יכולה לאפות".
מצבה הרפואי של שרון וההשפעות שלו על הקונדיטוריה הובילו לאחרונה את בני הזוג לצאת בקמפיין גיוס המונים. המטרה: פיתוח העסק, חשיפתו לקהלים נוספים ופיתוחו למוצרים חדשים וייחודים.
היעד שהציבו השניים: גיוס של 120.000 שקלים. התומכים אגב יזכו במארזי עוגיות טריים וטעימים.

• "אני מאמינה שרק אהבה מביאה אהבה"

"בסופו של יום החלום שלי הוא שהקונדיטוריה שלנו תתפתח, שנקים לצדה מרכז מבקרים אותנטי ונפיץ את הבשורה. אני מאמינה שלא סתם נולדתי ועוברת כך את החיים בעולם שלנו. יש לי כל כך הרבה מה לתת ולהעניק לאנשים. לאורך כל חיי, למרות ההתמודדויות הלא פשוטות בלשון המעטה, השתדלתי להיות בטוב, כי אני מאמינה בטוב. אנחנו עוברים תקופות קשות, מפחידות, כואבות, מסוכנות ומצד שני מלאות תקווה. מה נשאר לאדם חוץ מלהאמין בטוב. אני מאמינה שרק אהבה מביאה אהבה. יש בי כל כך הרבה מזה ורצון גדול לחלוק אותה עם מי שרק רוצה וצריך. עם כל מה שאני עוברת אני מרגישה מבורכת ולא שוכחת להגיד תודה", אומרת שרון לסיכום.

לתמיכה במימון ההמונים הקלידו בגוגל: "הטבעוניות של מאמע" – גיוסים בקהילה.

 

השמיים הם לא הגבול: תוכניות הילדים של שחקים

|

"תמונת ניצחון" מהעמק

|