טירת צבי

שכונת " נופי הטירה" מציעה סביבת מגורים ציונית דתית בקיבוץ טירת צבי שהוא ראשון לישובים הדתיים בעמק המעיינות (בקעת בית שאן). השכונה כוללת 180 בתים חד-משפחתיים, צמודי קרקע במגרשים של 500 מ"ר שיעטפו את הקיבוץ מכל עבריו. מתיישביה יקחו חלק בבנית הקהילה המתחדשת בישוב.

טירת צבי הוא הקיבוץ הראשון שעלה על הקרקע במסגרת תנועת הקיבוץ הדתי. מיסדיו חלמו לבנות קיבוץ שמשלב בתוכו חיי תורה ועבודה. טירת צבי הוקמה בכ"א תמוז תרצ"ז (1937) במסגרת יישובי "חומה ומגדל" על חוה חקלאית בשם "א-זרעא" שנרכשה בידי קק"ל מידי מוסא אל עלמי.
במקום נמצא מבנה דו-קומתי שכונה ע"י המתיישבים ביומרת מה "הטירה", שהיה מוקף בחומת לבני בוץ (וכך היתה טירת צבי ליישוב חומה ומגדל היחיד בו לא הוקם מגדל ולא נבנתה חומה). הטירה העניקה למקום את שמו בתוספת "צבי" על שם הרב צבי הירש קלישר, מראשוני הציונות הדתית במאה ה-19 (קדם אף לציונות המדינית).
טירת צבי שוכנת בדרום בקעת בית שאן (עמק המעיינות) כ- ק"מ וחצי מערבית לנהר הירדן וכ- 9 ק"מ דרומית לעיר בית שאן.
לטירת צבי חקלאות מפותחת המשתרעת על אלפי דונם של ברכות דגים, מטעי תמרים וגידולי שדה וירקות. וכן היא מגדלת בקר לבשר והודים. תיירות מקומית מתפתחת, ישנן עשרות דירות ארוח המיועדות לארוח בכל ימות השנה, בשבתות חגים ובאירועי שמחה. מותג "טירת צבי" למעדני בשר מעולים, מצוי היום בכל בית בישראל ובקהילות יהודיות בעולם. מוצרים אלו מיוצרים במפעל מודרני ומשוכלל שהוקם לפני כ-60 שנה על ידי מייסדי המקום ומעסיק היום 220 עובדים-חברי ותושבי הקיבוץ ותושבי האזור.
כיום טירת צבי עוברת תהליכי הפרטה לקראת היותה קיבוץ מתחדש בעוד מספר שנים. השרותים הניתנים לחברי הקיבוץ ניתנים לעשרות משפחות של תושבים ובעתיד לכל תושבי השכונה.
מייסדי טירת צבי באו מבית מדרשה של הציונות הדתית ובדרך זאת אנו ממשיכים ללכת גם היום.
טירת צבי נבנתה באזור קשה להתיישבות, כיישוב חקלאי המתמודד מאז הקמתו (לפני שבעים ואחת שנה), עם כל השאלות הקשורות לקיומה של חקלאות, תעשייה וקהילה על צרכיה השונים, בשבת ובחג.
בבית הכנסת, שנחנך לפני יובל שנים מתקיימים תפילות בנוסח אשכנז כאשר משולבים בו מנהגי המקום. הקהילה פתחה את שעריה גם למנין קרליבך בלילות שבת "מברכין" ולמנינים ביוזמת חברים לעדות ישראל.
כל ימות השבוע ובשבתות מתקיימים שעורי קודש החל מדף יומי, גמרא, מחשבת ישראל, תנ"ך פרשת שבוע ועוד. רב המקום הוא הפוסק בשאלות הלכתיות של קהילה ופרט ומוביל את מסכת השיעורים הרבים בכל ימות השנה.