דודי לויאלי

הלויאליות הבלתי מתפשרת למועדון  ("אעשה הכל למען הפועל עפולה, אפילו אם אדרש לעשות כביסה"), הדומיננטיות שלו על הקווים ("אופיר חיים דרש את זה ממני"), חילופי המאמנים, החירשות מלידה וגם העבודה החדשה במחלקת הנוער של מכבי חיפה לצד ניר דוידוביץ. מאמן השוערים דודי גיל (33) בראיון לא שגרתי. צילום: אבי רביבו

דודי גיל, בן 33, נשוי ואב לשניים, חיפאי במקור שמתגורר בשנים האחרונות בטבריה ("הגעתי לשם בעקבות אשתי"). הוא גדל במחלקת הנוער של מכבי חיפה ולאחר מכן עבר לנתניה. החלום הגדול שלו היה להתפתח כשוער ולהגיע לליגות הבכירות, אבל רגע לאחר גיוסו לצה"ל הגיעה נקודת השבר. "אני זוכר שנפצעתי ובמקביל אבא שלי נפטר ומשם הגיעה הדעיכה בקריירה", הוא נזכר.  

שנה לאחר שחרורו מצה"ל הוא יצא לסיבוב ברחבי העולם והשתקע בארה"ב. "יצאתי לעבוד בעגלות ונשארתי כמה שנים טובות בארה"ב. בין לבין ניסיתי להתקבל לליגת ה-MLS. אבל זה לא קרה ובסופו של דבר הלכתי להיות מאמן שוערים בליגה הרביעית שם". בגיל 27, אחרי שמיצה את החלום האמריקאי, הוא החליט לשוב לישראל ונחת בתל אביב. "חייתי קצת במרכז ואז חזרתי לצפון, ומיד הכרתי את אשתי. במקביל, עבדתי שנה וחצי במשרד נסיעות, היו תנאים טובים והכל, אבל הרגשתי שמשהו חסר לי בחיים ושאני לא באמת נהנה ממה שאני עושה. ואמרתי לעצמי אם לא שוער אז אהיה מאמן שוערים".

עובד גרינפלד ז"ל הביא אותו לנצרת עילית

לפני מספר שנים הוא עשה קורס מדריכי כדורגל במכללת 'יובל' בכפר תבור ומי שהיה אחראי על הקורס אייל בן ברוך רקם קשר בינו לבין עובד גרינפלד ז"ל, והאחרון סידר לו להיות מאמן שוערים במחלקת הנוער של נצרת עילית. בהמשך, הוא הצטרף גם לתקופה של מספר חודשים לבוגרים של נצרת עילית, אבל הוא נחתך שם די מהר. התחנה הבאה שלו הייתה הפועל עפולה-אליה אצטרף בתקופה שראובן עטר אימן את הקבוצה ולאחר שעמי אסייג המנכ"ל הנוכחי המליץ עליו. בשנתיים האחרונות הוא משמש כמאמן שוערים בהפועל עפולה (גם במחלקת הנוער) ונחשב לטיפוס סופר לויאלי למערכת, דומיננטי מאוד, אוהב לעזור, אחד שמגדיל ראש ולוקח אחריות על הרבה תחומים. יש כאלה שאולי חוששים מאובר הדומיננטיות שלו, אבל בעפולה דווקא מפיקים את המקסימום מהחוזקות שלו.
"עבדתי עם מאמנים שלא נתנו מקום לנוכחות שלי, אבל אצל אופיר חיים אני לא סתם הרגשתי חופשי אלא הוא דרש את זה ממני", הוא טוען, "אני איש של מערכת. אעשה הכל למען הקבוצה. אם אדע שבסיטואציה מסוימת שלעשות כביסה לשחקנים זה מה שיעשה טוב לקבוצה-אז גם אין לי בעיה".

בנצרת עילית לא אהבו את זה?

 "אפשר להגיד שרק בן אדם אחד בנצרת עילית פחות אהב את הדומיננטיות שלי וזה המנכ"ל גיל רעם".

"הדבר הכי קשה זה החוסר ודאות"

"מבחינה מקצועית אני מאוד נהנה בעפולה, אבל מסביב מורגש היטב החוסר שקט התעשייתי וזה לא נעים. אנחנו חווים עונה עם המון טלטלות. יש הרבה דיבורים בחוץ אבל אני אומר שחדר הלבשה זה כמו בית כנסת, כשבאים אליו צריכים להתמקד במטרה ולהתנתק עד כמה שניתן מרעשי הרקע". לגבי התחושות של השחקנים, אומר גיל: "הדבר הכי קשה זה החוסר ודאות. נכון שכולם פה באים מאהבה, אבל לפני הכל הם גם באים להתפרנס. כשאין משכורות בזמן-זה בעייתי ומכניס אנשים ללחץ".

עד כמה העזיבה של אופיר חיים קריטית לקבוצה?

 "אופיר חיים החזיק קבוצה בריאה ושמר על חדר הלבשה חזק והעזיבה שלו מותירה חור גדול. אבל לטווח הארוך אני מאמין שהמועדון יצליח להתגבר על העזיבה".

אנטבי מסוגל להיכנס לנעליים שלו?

"אני מאוד מאמין ביגאל אנטבי. הוא מזכיר את אופיר חיים. מדובר בטיפוס צנוע, איש של אנשים. השחקנים מעריכים אותו מאוד. לדעתי, אנטבי עדיף על פני כל מאמן אחר מבחוץ שיבוא וישנה פה סדרי עולם ואת האנרגיות".   

עד כמה יש לך השפעה על השוער?

 "מאמן שוערים צריך להיות סוג של פסיכולוג, להכיל ולעבוד חזק גם על הצד המנטאלי. מהרגע הראשון שראיתי את רון שושן הבנתי שיש לי עסק עם מקצוען ברמות הכי גבוהות שיש ובגלל זה גם קל לי לעבוד איתו. יש בינינו חיבור מדהים".

"מכבי חיפה? סוג של סגירת מעגל עבורי"

במקביל לעבודתו כמאמן שוערים בעפולה, הוא עסוק בימים אלה בלימודי תואר ראשון במנהל עסקים וניהול ספורטיבי במכללת 'רופין'. ואם זה לא מספיק, אז לאחרונה גם החל לעבוד כמאמן שוערים במחלקת הנוער של מכבי חיפה. "ההגעה למכבי חיפה הייתה סוג של סגירת מעגל עבורי", הוא מספר בהתרגשות. "בתור חיפאי ששיחק בילדתו במגרשי קצף הרגשתי שהכל התחבר לי מחדש. אני נהנה לעבוד בחיפה לצד ניר דוידוביץ' ולומד ממנו המון".

"נולדתי חירש, לא מכיר משהו אחר"

רבים לא יודעים אבל דודי גיל סובל מחירשות מולדת. "אני לא שומע באוזן ימים בכלל. נולדתי ככה ואני לא מכיר משהו אחר. בשונה מאחרים כשאני מרוכז במשהו אחד אז כל מה שקורה בצד ימין שלי בעצם אני לא שומע", הוא מספר בגלוי לב ומוסיף בהומור: "זה לא משהו שמפריע לי בתפקוד במגרש. חוץ מזה שקוראים לי ואני לא שומע. וזו אחת הסיבות אגב שתמיד אני דואג לשמור על קשר עין עם אנשים".

אומרים שיש לך "פתיל קצר" ואתה צועק הרבה?

 "יש לי גרון חזק", הוא מגיב בחיוך. "מי שרואה אותי בטירוף של הכדורגל עלול לחשוב כל מיני דברים. אני פשוט חי את המשחק. אבל דקה אחרי המשחק לוחץ יד לכולם ומחבק את כולם".

איפה עפולה תסיים את העונה?

"היא תסיים בפלייאף העליון ואין לי ספק בכך".

איפה נראה אותך בעוד 5 שנים?

 "מאמן שוערים בליגת העל".

עמי אסייג: "דודי הוא איש של מערכת"

 "דודי הוא איש של מערכת, מאוד לויאלי, אחד שיעשה הכל למען הקבוצה. בנוסף, הוא מאוד דומיננטי על הספסל, מטריף את השחקנים. הרבה פעמים גם מחלק הוראות בספסל", כך מתאר מנכ"ל הפועל עפולה עמי אסייג את דודי גיל. גם השוער רון שושן שספג עד כה הכי פחות בליגה (9 שערים) מרעיף עליו שבחים בלי סוף: "דודי הוא איש מקצוע ברמה הכי גבוהה שיש. הוא מלא בתשוקה, כל הזמן לומד ובודק. בדרך כלל מאמני שוערים מסתפקים בעבודה שלהם מול השוערים, אבל דודי הוא אחר לגמרי. הוא תמיד מגדיל ראש ויעזור גם לשחקנים בכל דבר נדרש. יש בינינו שיתוף פעולה מדהים. יש לו חלק ניכר בהצלחה שלי".