תכירו: יחידת החילוץ העירונית החדשה של עיריית עפולה

השריפה הגדולה בחיפה וההצפות בסופ"ש האחרון נתנו תזכורת נוספת לצורך בהכנה של המערכות המוניציפאליות לסיוע לכוחות הביטחון של מדינת ישראל. הידיעה הזו הובילה גורמים בכירים בעיריית עפולה- בראשות המנכ"ל רפי כהן – להקים כוח אשר יתפקד בשעת חירום. בשבוע שעבר ערכה היחידה תרגול אימונים ראשוני

12בעיריית עפולה החליטו לאחרונה להקים יחידת חילוץ מיוחדת וייעודית שתתן מענה לאירועים חריגים ויוצאי דופן בשגרה וכתוצאה מפגעי מזג אוויר קיצוני.

"לפני מספר שנים עברנו בעפולה שני מצבי חירום קשים. הראשון היה פגיעה בתשתית מים שהובילה לניתוק מים לתושבים לשלושה ימים בסוף

מנכ"ל העירייה רפי כהן
מנכ"ל העירייה רפי כהן

שבוע", הסביר מנכ"ל העירייה רפי כהן, "כמה חודשים מאוחר יותר התרחשה השריפה ברחוב חצב בגבעת המורה ומצאנו את עצמנו במצב של טיפול של מספר חודשים בעשרות תושבים שאיבדו את כל רכושם. שני המקרים הללו הביאו אותי להבנה שעיריית עפולה חייבת צוות לשעת חירום שיהיה מתורגל וייתן מענה מידי למצבים כאלה". כהן, יחד עם ראש העיר יצחק מירון עומדים מקרוב אחר התהוות היחידה והכשרתה.

• "הכוח העירוני ייתן מענה כפול"

לדברי כהן, במקרה של אירוע רב נפגעים בעיר, מכל סוג שהוא, כוחות הביטחון אמונים על הטיפול באירוע עד החזרה לשגרה. הבעיה היא שברגע שאירוע כמו שריפה מסתיים, נותר הטיפול בתושבים שבתיהם עלו באש.

כהן: "הכוח העירוני ייתן מענה כפול – הן במהלך האירוע בסיוע לכוחות ההצלה והן לאחריו בסיוע לנפגעים. במסגרת הרעיון הזה הוקם הכוח הכולל עובדים ממגוון אגפי העירייה שיעברו תרגולות אחת לכמה זמן ובזמן קריאה יגיעו מאומנים ומיומנים. הם יקלו בצורה ניכרת על תגובת העירייה והטיפול בתושבים הנזקקים. כך למשל ידעו חברי הצוות מהם שטחי הכינוס וההערכות למי שביתו נפגע, מי חובר לכוחות ההצלה, מי מטפל במשפחות בנושאי הרווחה ועוד".

: יחידת החילוץ בניסוי כלים
: יחידת החילוץ בניסוי כלים

השבוע התקיים כנס היסוד של הכוח בעיריית עפולה. בחלק העיוני מירון בירך את העובדים ואיחל להם ולתושבי העיר כי הכוח רק יתאמן ולא יזדקק להוכיח את כישוריו. בחלק זה עברו החברים הרצאות מגורמי ההצלה הרלוונטיים ובחלק המעשי הגיעו חברי הכוח לרחבת מחסני העירייה ועברו סימולציה של טיפול בשרפות, בנפגעי רעש אדמה ומקרים נוספים. על העבודה פיקחו מקרוב כהן וסמנכ"ל התפעול יעיש סויסה. כהן גם הודה לראש העיר יצחק מירון, לאבי אדרי קב"ט העירייה, ליורם לוי מפקד כוח החילוץ ולעומר לב מרכז ועדת פסח.