תכירו את כוכב המצ"פן

סמ"ר תומר ענבר מקיבוץ גבע משרת ביחידת פיתוח טכנולוגי מיוחדת של צה"ל – שמסייעת להצלת חיים – ובמסגרתה הוא שוקד על פיתוח ושימור של מערכת שליטה ובקרה על שדה הקרב. צילום: דובר צה"ל
מאת עומר נעים

לאורך השנים שדה הקרב משנה את פניו באופן תדיר. אמצעי הלחימה בקרב, שיטות ואסטרטגיות הלוחמה ודרכי הפיקוד והשליטה היו נתונים בעשורים האחרונים לשינויים טכנולוגים שהאנושות הכתיבה – כפועל יוצא של התפתחות העידן הטכנולוגי המואץ.
בימי הביניים היו אלה הסוסים והחרבות האמצעיים המרכזיים, אותם החליפו הנשקים ואמצעי השינוע הגלגליים דוגמת הנגמ"שים והטנקים. כיום הטכנולוגיה תופסת מרכיב חשוב בלחימה לצד הלוחמה ב'שטח', כאשר המחשב הוא האמצעי המרכזי לפיקוד, שליטה והפעלת אמצעי לחימה בזירת הקרב.
אחת היחידות שאחראית לפיתוח ושימור היכולות הטכנולוגיות של צה"ל היא יחידת מצפ"ן (מערכות צבאיות לפיקוד שליטה וניהול) של חיל התקשוב.

• ילד קיבוץ

בין החיילים המשרתים ביחידה גם סמ״ר תומר ענבר, בן 21 מקיבוץ גבע שבגלבוע. סמ"ר ענבר משרת כתכניתן ביחידה.
"נולדתי וגדלתי בקיבוץ גבע, וכיום אני דור שלישי בקיבוץ", מספר סמ"ר ענבר, "אמא שלי היא ילידת פינלנד. היא הגיעה לקיבוץ והשתלבה כמתנדבת. בקיבוץ היא הכירה את מי שעתיד להיות בעלה ואב שלושת ילדיה, כאשר אני הוא בן הזקונים".
את ילדותו הוא מתאר כחוויה קיבוצית טהורה. "מגיל בר מצווה אני עובד בקיבוץ במתכונת שבועית- בסופי שבוע, וחופשים. הייתי עובד ברפת, עוזר בחליבת הפרות והטיפול בהן. לאחר סיום בית הספר, בתקופת ההמתנה לגיוס, העמקתי את ההתעסקות בעבודות הקיבוץ כאשר עבדתי גם בנגרייה ועזרתי בעבודות גננות".


סמ"ר ענבר הוא בוגר בית הספר הרב תחומי בעמק חרוד, במגמה ריאלית- מדעי המחשב ופיזיקה שם הוא רכש ידע רב שמשמש אותו בשירותו הצבאי. הוא גם בוגר "מחנות העולים": תנועת נוער חלוצית – ציונית – סוציאליסטית החותרת לבנייתה של חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה.
היחידה


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


את היחידה שבה הוא משרת כעת לא הכיר סמ"ר ענבר טרם הגיוס: "לא שמעתי על היחידה ולא היה לי חלום להגיע אליה לפני הגיוס", הוא מספר.
למרות חוסר הידע ניגש סמ"ר ענבר למיונים כאשר הגיע הזימון – והתקבל. לאחר קורס אינטנסיבי של חצי שנה הוא הוסמך לשמש כתכניתן ביחידה וכעת בתפקידו הנוכחי הוא שוקד על פיתוח ושימור של מערכת שליטה ובקרה על שדה הקרב. "תמיד אהבתי מחשבים והתחברתי לתחום. כיום, האופי של השירות שלי הוא משרדי ולא כמו של חייל קרבי בשטח, אבל אני מרגיש תחושת סיפוק אדירה ותרומה גדולה בפן שלי. המערכת שאנו מפתחים עוזרת לניהול טוב יותר ולקבלת החלטות טובה יותר שבסוף מביאה להצלת חיים. החברים בבסיס עזרו לי עם האתגרים, ואני שמח שהגעתי לכאן. תפקיד התכניתן מאתגר ומשמעותי. יש הרבה קשיים ומקומות להתפתח וחשיבה היא הכרחית", אומר סמ"ר ענבר לסיכום.