"תושבי הגלבוע שותפים היום לקבלת החלטות כפי שלא היו מעולם"

אתגרי המרחב הכפרי והצמיחה הדמוגרפית, ההתמודדות עם מחלת הכלבת, פיתוח התרבות, ההישגים החינוכים וההחלטה החד משמעית להגן על הסביבה. עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע בראיון אישי ונרחב מדבר גם על הבחירות הקרובות ("כרגע הן לא תופסות מקום בלוח הזמנים שלי") ועל השינוי המשמעותי שהוא היה רוצה לקדם במועצה

עובד נור, ישלים בחודש יוני הקרוב שלוש שנים בראשות המועצה האזורית גלבוע. התפקיד הבכיר הנוכחי בו הוא אוחז, במועצה ייחודית כמו הגלבוע מזמן לו אתגרים לרוב. רגע לפני חג הפסח נור מספר לעמקניוז על ההתמודדויות עם האתגרים, הרצון להוביל שינוי, ההישגים המשמעותיים ב"משמרת שלו" וגם על הבחירות שבפתח.

בעוד שבעה חודשים ייערכו הבחירות לראשות המועצה. אילו הישגים אתה יכול להציג בפני התושבים?
"ההישגים מרובים ואמנה רק כמה מהם: ראשית, תושבי הגלבוע שותפים היום לקבלת החלטות מהותיות ומעצבות חיים, כפי שלא היו מעולם. אנו רואים זאת בכל אחד מהתהליכים החשובים שנוהלו לאחרונה, החל מגיבוש חזון החינוך, המאבק כנגד הקמת מפעל פרוטרום, הצטרפות המרכזים הקהילתיים לחברה למתנ"סים, תכנית אב לשטחים פתוחים, יצירת מסמך מדיניות פורץ דרך הכולל תקנים ייחודים בקשר למיזמי אנרגיה ומפעלים בגלבוע, וכדומה.
השני הוא החינוך- התשובה לכל השאלות. זכינו השנה בשתי זכיות משמעותיות, שלא במקרה מייצגות נכונה את פעילותנו: אות הנשיא "כתקווה הישראלית", והחינוך הבלתי פורמלי שזוכה להוקרה מצד שרת התרבות והספורט, כמוביל מבין הרשויות בהשקעה ספורטיבית. לזאת מצטרפת הזכייה בפרס ההגינות ואליפות ליגת התיכונים. במהלך 2017 פתחנו ביה"ס חדש (דמוקרטי), ואנו נערכים לפתיחה של ביה"ס ייסודי ייחודי נוסף בגלבוע, בשנה הנוכחית. המוסדות הללו מהווים מענים איכותיים ותורמים ישירות למגמות העלייה בהישגי החינוך בגלבוע.

מה לגבי פיתוח תעסוקה, תעשייה, תשתיות, תחבורה ותיירות?
"אנו מובילים תהליכים המייצרים מנופים כלכלים וחברתיים משמעותיים, כאשר מדובר בהיקף מרשים ביותר. למשל- קידום אינטנסיבי של חמישה אזורי תעשייה חדשים בגלבוע, לצד הרחבת הפעילות באזור התעשייה הקיים בחבר, קידום תכנית אב לפיתוח התיירות בגלבוע, לצד הצטרפות לעמותת תיירות מוצלחת והוספת הגלבוע למפת המענקים להקמת מלונות חדשים ועוד.
המועצה הפכה בהובלתי למועצה המובילה בתכנון שמעניק מענים מקיפים, הן ברמת היישוב והן ברמת המועצה, תוך הכתרתה "כמועצה מתכננת" והעמדת תקציבים של כ-8 מיליון שקל בשנה לצרכי תכנון וצמיחה בישובים, על רקע אתגרי המרחב הכפרי והצמיחה הדמוגרפית המרשימה.


רבים מאותם הישגים, הושגו הודות לתכנית אסטרטגית אירגונית כוללת שאנו מובילים תוך הקניית כלים ומיומנויות ארגוניות ברמה גבוהה, לפיתוח שדירת מנהלים איכותיים


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תהליך משמעותי נוסף- הגלבוע הינה הרשות השנייה בארץ, המקדמת את תכנית הפרוגרמות במלואה שמשמעותה הגדלת גודל הנחלות החקלאיות (למושבים), מ- 50 ל- 60 דונם, כשבמקביל בקיבוצים יגדלו מספר הנחלות. זהו תהליך פורץ דרך ההופך את הקרקעות הזמניות בכל יישובי המועצה לקרקעות במשבצות הנחלות.
בתחום הכבישים הובלנו מהפך, בהשקעה חסרת תקדים של משרד התחבורה באזור. כך, החלו העבודות לבניית הכיכרות בכניסה לישובים לאורך כביש 60, ובניית מדרכה ותאורה לשיפור כביש הכניסה לגוש יעל. אנו עומדים לסיים את כיכר הכניסה לאזור התעשייה "מבואות הגלבוע", המהווה נדבך חשוב והכרחי להתפתחותו המשמעותית של אזור התעשייה סמוך לחבר. הפרויקטים הללו הצטרפו לפעילות שסיימנו להפרדה בטיחותית בכביש 71, ולפרויקטים נוספים שאנו מקדמים בכבישי הגלבוע ובכניסה לישובים.
המועצה בראשותי גייסה באופן חסר תקדים כ-300 מיליון ש' לפיתוח היישובים והמרחב, ולפיתוח החוסן הקהילתי.
בשנה האחרונה נכנסו לפעילות משמעותית, המרכזים החדשים שהושקו בשלהי השנה החולפת: מרכז "מעברים" לקידום תעסוקה ומינוף עסקים, מרכז הצעירים ("תכל'ס"), להעצמת הקהילה בגילאי 18-45, מרכז הגיל הרך, מרכז גישור, מרכז "עוצמה" ועוד. זאת לצד פעילויות קהילתיות נוספות שצוברות תאוצה ומתרחבות כגון: "נתיבים להורות", פורום צרכים מיוחדים, ופעילות צח"י בישובים.
הקמת המרכזים החדשים חושפים טפח מהבסיס האיתן אותנו אנו בונים לטובת קידום היישובים והתושבים. אציין כי רבים מאותם הישגים, הושגו הודות לתכנית אסטרטגית אירגונית כוללת שאנו מובילים תוך הקניית כלים ומיומנויות ארגוניות ברמה גבוהה, לפיתוח שדירת מנהלים איכותיים, והובלת שת"פ מקצועי ואינטנסיבי עם כל משרדי הממשלה והארגונים השונים הפועלים במרחב הכפרי, ומתגלגל בסופו של דבר לאיגום משאבים לטובת שיפור חיי השגרה (והחירום) של התושבים.


אני מבקש לנצל את ההזדמנות להודות שוב לחקלאים שהיו הראשונים להתריע ואח"כ בהתגייסות לפעילויות לעצירת התפשטות המחלה


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


איזה פרויקטים מרכזיים מצויים בתוכניות  לפני יציאה לביצוע?
"הרשימה ארוכה, אך אנסה לומר בקצרה כי מעבר להקמת בתי ספר חדשים, ישנו תכנון ארוך טווח להקניית מעניים לצרכים בחינוך, ובמבני הציבור, שדרוג מגרש האתלטיקה, הקמת מרכז יזמות טכנולוגיות, הקמת אולם ספורט באומן ועוד.
בית ציזלינג עומד לקראת סיום שיפוץ מקיף ההולם לצרכי התרבות, נוכח הצמיחה הדרמטית בהיקף פעילויות התרבות בגלבוע.
בקשר לכבישי הגלבוע, אנו עומדים לקראת תכנון מקיף של כל כביש 675, שיכלול את הרחבת הנתיבים וכבישי הגישה לגושים אומן וחבר, כביש 71 עומד לקראת השלמת הרחבתו, לרבות הסדרת צומת תל-יוסף, שתהפוך למחלף איכותי.
בנוסף, יכנס בקרוב לביצוע הסדרת הכיכר תנועה בכניסה לישובים חפצי-בה ובית אלפא.
המאבק שלנו להיכלל בהחלטת הממשלה 922, נותנת את פירותיה ואנו עדים לתנופת פיתוח בכפרים הערבים הכוללת, בניית כבישים פנימיים, הקמת מגרשי ספורט, וקירוי מגרשים קיימים, יחד עם בנית מועדוני נוער, לצד הקצאת כספים לתכנון תשתיות וצמיחה בכפרים. בנוסף, המועצה מבצעת השלמה של מימוש שיפוץ ושיפור תנאי הדיור של בתי הקשישים בישובים, במסגרת "שיקום שכונות" בתענך. לכל הטוב הזה יש לצרף את תנופת ההרחבות בישובים, שתתוגבר השנה ותורחב כך שתכלול את המשפחות הצעירות בכפרי הגלבוע, לאחר שנים של קיפאון”.

איך אתם מתמודדים בימים אלה עם מקרי הכלבת הרבים והבירוקרטיה של משרדי הממשלה?
"נושא הכלבת הוא אכן דוגמה מצוינת לחוסר הבנת הצרכים במרחב הכפרי, מצד גופי הממשלה. זוהי בעיה מבנית במשרדי הממשלה, ובמקרה של התפרצות הכלבת היינו עדים לבירוקרטיה שכללה גם חוסר תיאום בין הגופים השונים. לנוכח המצב הזה לקחנו אחריות והובלנו את המאבק ובסופו של דבר את הפתרון, אותו אימצו משרדי הממשלה. חשוב לציין כי הפתרון שהושג ומיושם בנושא הכלבת הוא פתרון לטווח הקצר, ועוד לפנינו יישום הפתרון לטווח הארוך.


שיבולת דגן לדוגמה, אם וכאשר תוגש בקשה מטעמם הרי שהיא תבחן על פי הפרמטרים המחמירים הללו, ותחת תכנית ניטור קפדנית, שכל תכליתם להבטיח את בריאות הציבור בגלבוע ואיכות חייו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אם או בלי קשר למשרדי הממשלה, אני מבקש לנצל את ההזדמנות להודות שוב לחקלאים שהיו הראשונים להתריע ואח"כ בהתגייסות לפעילויות לעצירת התפשטות המחלה, ולכל תושבי הגלבוע על ההתנהלות האחראית והחוסן שהופגן בהתמודדות הלא פשוטה".

במהלך הכהונה שלך התמודדת עם מספר נושאים חשובים הנוגעים לאיכות הסביבה ואיכות החיים של תושבי הגלבוע: זה התחיל במאבק מול פרוטרום, מיזמי האנרגיה והטורבינות ועתה עולה על הפרק סוגיית מפעל "שיבולת דגן”. מה התפיסה שלך כמי שעומד בראש המועצה בנוגע לנושאים הללו?
"הקשר בין שלושת המפעלים הוא רופף. הלקחים ממקרי פרוטרום ומיזמי האנרגיה, הובילו אותנו לייצר מצב חדש בו אנו ערוכים היטב לכל אתגר בתחום הזה. כמו שהוכחנו במקרי פרוטרום ומיזמי האנרגיה, גם במקרה שיבולת דגן- נדע בדיוק מה נכון לנו ומה לא.
מרחב הגלבוע הוא אחת הריאות הירוקות האחרונות במדינת ישראל, והנהגת המועצה הנוכחית ותושביה יעשו ככל יכולתם למנוע פגיעה בבריאות ואיכות הסביבה. לפיכך יצאנו לצעד תקדימי, שטרם נראה בארץ, בו בחרנו בעצמנו לקיים תהליך עמוק של למידה ובחינת ההשלכות של כל מיזם ומיזם, וזאת תוך שיתוף כל הגורמים, ובראשם הציבור והיזמים עצמם. בסוף התהליך יצרנו מסמך מדיניות ייחודי, ומקיף שאושר במליאה.
מתוך המסמך נגזרות רמת בקרה ובטיחות יוצאות דופן בהיקפן ובמשמעותן, בכל הקשור למפעלים ומתקני תשתיות שיוקמו בגלבוע. שיבולת דגן לדוגמה, אם וכאשר תוגש בקשה מטעמם הרי שהיא תבחן על פי הפרמטרים המחמירים הללו, ותחת תכנית ניטור קפדנית, שכל תכליתם להבטיח את בריאות הציבור בגלבוע ואיכות חייו. אני מדגיש כי המועצה רואה בחיוב רב פיתוח, אך תקפיד ללא פשרות על בריאות הציבור ואיכות החיים והסביבה”.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ב-30 לאוקטובר ייצאו תושבי הגלבוע לקלפיות. איזה מקום תופסות הבחירות בלוח הזמנים שלך בימים אלה?
"למען האמת, הבחירות כרגע לא תופסות מקום בלוח הזמנים שלי. אני מאמין גדול בעבודת שטח, בשקיפות ובדיאלוג רצוף ומתמשך עם כל התושבים, וזה בעצם מה שאני עושה בשנתיים וחצי האחרונות, ומתכוון להמשיך לעשות”.

מה מניע אותך בעשייה היום יומית אחרי כל כל הרבה שנים בתפקיד?
"הדחף ורצון לעשות טוב לתושבי הגלבוע. שנתיים וחצי אני קם כל בוקר בחדוות יצירה למען תושבי הגלבוע.

איזה שינוי משמעותי היית רוצה לייצר ולקדם במועצה, באיזה תחום, ועדיין לא עולה בידך?
"האתגר הכלכלי של המועצה בכללותו, עדיין גדול ואנו עוסקים בלהוביל את הספינה הזו לאופקים חדשים, על ידי פיתוח מנופים כלכלים משמעותיים. לצד זאת חשוב לי ליצוק ולבסס היטב את התשתית הקהילתית האיתנה אותה אנו בונים לטובת קידום היישובים והתושבים, בד בבד עם הצמחת מנהיגות מקומית”.

איפה אתה מוצא את הרגעים הכי מספקים במהלך העבודה שלך?
"התמיכה והפרגון, ההולך ומתגבר לאורך כל התקופה מלמדת על שינוי גדול ומכניסה הרבה סיפוק בעבודתי, כאשר מתברר כי כמו שחשבנו והאמנו תמיד- כי אין נבונים ותורמים מתושבי הגלבוע כשותפים בתהליכים ארוכי טווח, ומתוך שקיפות ושיתוף- התוצאות אינן מאחרות להגיע”.