שלום כיתה א': כיצד נקל על ילדנו את המעבר?

סדר היום הופך למובנה, הקלמר והמחברת מחליפים את הצעצועים ומתנועתיות רבה עוברים לזמני ישיבה ארוכים ליד שולחן. לקראת המעבר מגן הילדים לכיתה א', נדב הריס, פסיכולוג במכבי שירותי בריאות, מכין אתכם לשנה הקרובה לקראת הסתגלות לחיים החדשים

מהגן לבית הספר: המעבר מגן המשחקים אל מבנה בית הספר הוא מהמשמעותיים ביותר בחיי הילד והוריו. רק אתמול הזמן החופשי הוקדש לשעשוע והיה כמעט נטול מטלות ומחויבויות. במעבר לכיתה א' הילד נדרש להגיע לביה"ס בזמן, ולהקשיב ברציפות בכל שיעור, להתאפק עם השירותים עד להפסקה ולחלק בצורה נכונה את הזמן בהפסקות כך שיספיק גם לאכול, רצוי משהו בריא, וכמובן למצוא מחדש את מקומו החברתי. נדב הריס, פסיכולוג במכבי שירותי בריאות במחוז הצפון, עם עצות להורים לקראת שנת הלימודים הקרובה.

• רב הנסתר על הגלוי

בזיכרונם של בוגרים רבים היום הראשון בכיתה א' והתקופה הראשונית בבי"ס זכורים היטב. זוהי אחת מתקופות המעבר בחייו של אדם שמסמלת גדילה והתפתחות. מטבע הדברים הילדים שנמצאים על סף הכניסה לכיתה א' חווים תחושות ומשאלות שונות לצד חששות והתרגשות. למרות תהליכי הכנה מרובים אותם עוברים הילדים במהלך גן החובה, עדיין בבואם להיכנס למסגרת הבית ספרית, רב הנסתר על הגלוי. ילדים רבים מדווחים שלצד השמחה וההתרגשות על השלב החדש קיימים אצלם חששות רבים, החל מזהות הילדים שיהיו איתם בכיתה ואת מי מכירים ואת מי לא ומיהי המחנכת, לצד היבטים קונקרטיים יותר כמו האם יצליחו למצוא את הכיתה או האם יסתדרו עם התיק ותכולתו.
חשוב לזכור כי אחד הגורמים מעוררי מתח אצל אדם, בכל גיל, הוא חוסר וודאות. לכן כדאי לנסות לזהות עם הילד את הדברים שהוא יודע לגבי בית הספר ואף לחזור על המידע, וכן לנסות ולראות מה לא ידוע ולנסות להשלים את הפערים. ניתן ללכת במהלך החופשה לבית הספר ולראותו מבחוץ, או לנסות לדמיין כיצד נכנסים לכיתה והיכן יושבים. ניתן גם לתת תשומת לעזרים ולצייר מעט עם הטושים והעפרונות ולהראות היכן הם מונחים בתיק. בתי ספר רבים עורכים מפגשי הכנה בימים האחרונים של אוגוסט וכדאי להיות ערים לכך ולא להחמיצם. אירועים כמו רכישת ציוד או חולצות הן הזדמנות לשוחח על התחושות ומחשבות של ילדכם. יש מקום לתשומת לב לרצון של הילד לשוחח על הנושא ואם הוא מאותת שהדבר מעמיס עליו כדאי להיות קשובים לכך.

• כאבי בטן, כאבי ראש, שינויים במידת הרעב

באופן טבעי תמיד יהיו תחומים בהם לא ניתן לכסות את כל הידע, ושיחה על חוויה מסוימת אינה משולה להמצאות בה, לכן כדאי להתייחס גם לכך ולהסביר שהכניסה לכיתה א' היא הדרגתית ומלווה בתמיכה רבה ושאתם ההורים והצוות תמצאו שם בשלבים הראשונים.
ניתן להיזכר בשלבים דומים כמו השתלבות במסגרות הגן, מעבר דירה או לידת אח או אחות באם התרחשו, ולהזכיר את התחושות טרם האירוע ואת תהליך ההסתגלות ואף לחשוב יחד מהם הגורמים שעזרו בכך. ניתן לשתף בחוויות שלכם כהורים ולהתייחס לחוויות של אחים או בני דודים בוגרים ולנסות לרתום אותם לשיחה שנותנת לגיטימציה לחששות אבל גם נוטעת תקווה.
במצבי מתח והתרגשות ישנם ביטויים גופניים והתנהגותיים, אדם עשוי לחוות מתח גופני, להיות תזזיתי יותר. לעיתים עלולים לחוות כאבי בטן, כאבי ראש, שינויים במידת הרעב והצימאון. ניתן להתייחס לכך, לתת לגיטימציה לתחושות, לנסות ולרתום את הנושא לשיחה על רגשות וחששות אם קיימים וגם כאן לחשוב מהם הפתרונות שיכולים לסייע. חשוב לזכור כי מתח והתרגשות נחווים גופנית והתנהגותית באופן דומה, ניתן להמשיג את התהליכים כהתרגשות בריאה ולעודד את הילד שהוא בדרך הנכונה ושוב לצד לגיטימציה על מחשבות וחששות, להיזכר בגורמים חיוביים ומוקדי התמודדות מוצלחת. להזכיר לילדכם שאתם והצוות החינוכי לרשותו ושיחד תוכלו גם לסייע לו וגם לחוות חוויה מהנה שאותה יזכור לשנים רבות.