שווה זהב: הכוכבת הפראלימפית מקיבוץ יזרעאל

כשבאמתחתה לא פחות מ-17 מדליות (מתוכן 8 אולימפיות), השחיינית הפראלימפית מקיבוץ יזרעאל, ענבל פיזרו, מסתערת על האולימפיאדה ה-4 שלה. בבית משפחת פיזרו כוססים ציפורנים מרוב התרגשות. אביה, פיטר, אומר רגע לפני ההמראה לברזיל: "היא זכתה בלא מעט מדליות, אבל מה שחסר לה בארון זה מדליית זהב אולימפית". צילום: באדיבות הועד הפראלימפי

קצת אחרי שעשן החגיגות מאולימפיאדת ריו התפזר באוויר וחובבי הספורט בארץ ובעולם נרגעו מהיכולות הפנומליות והסיפורים המרגשים של הספורטאים, כעת הבמה המרכזית והכפר האולימפי בריו מתפנים עבור הספורטאים הפראלימפיים.

טקס הפתיחה של המשחקים הפראלימפיים יחל בשבוע הבא (7 לספטמבר), שם ישתתפו 31 ספורטאים ישראלים, וביניהם     השחיינית הפראלימפית ענבל פיזרו מקיבוץ יזרעאל. פיזרו, שייצגה את ישראל בשלוש אולימפיאדות פראלימפיות ואינספור תחרויות ואליפויות בעולם, זכתה עד כה ב-17 מדליות: 8 מדליות אולימפיות (4 כסף ו-4 ארד) ו-9 מדליות באליפויות עולם (3 זהב ו-6 מכסף).

פיזרו יצאה לברזיל כבר לפני שלושה שבועות, שם היא מקיימת מחנה אימונים בסאו פאולו יחד עם שני שחיינים ישראלים והמאמן שלה יעקב בייננסון.

• מדליית זהב אולימפית, אולי הפעם

פיזרו, שמדורגת בקטגוריית "קלאס S5", תתמודד ב-5 מקצים אישיים במהלך 11 ימים: חתירה-50, 100 ו-200 מ', מעורב אישי-200 מ' ו-100 מ' חזה. ובנוסף היא תתחרה גם בשליחים (5 כפול 50 מעורב).

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, גם בסיום האולימפיאדה הזו השחיינית המוכשרת מקיבוץ יזרעאל צפויה לחזור לארץ כשעל צווארה מדליה אולימפית. אלא שבמשפחת פיזרו מקווים שזו תהיה מדליית זהב אולימפית-בה היא עדיין לא זכתה.

ענת פיזרו בבריכה
ענבל פיזרו בבריכה

בזמן שענבל שקועה בימים אלה בתוך שגרת אימונים אינטנסיבית בברזיל, פנינו השבוע לאביה, פיטר, בכדי לשמוע ממנו קצת על ההכנות וההתרגשות במשפחה. "זו האולימפיאדה הרביעית שלה", מספר האבא בגאווה והתרגשות. "בגיל 17 כבר השתתפה באולימפיאדת אתונה. היא זכתה כבר ב-8 מדליות אולימפיות ועוד 9 מדליות באליפויות עולם, כולל מדליות זהב. אבל מה שאין עדיין לענבל זו מדליית זהב אולימפית. זה החלום שלה".

בעצם זה גם החלום שלכם, המשפחה?

"בהחלט כן. רצה לי בראש כל הזמן התמונה שהיא עומדת על הפודיום עם מדליית זהב. הלוואי והיא תגשים את החלום הזה".

אתם תהיו בריו?

"אנחנו נוסעים כל המשפחה בכדי להיות איתה ולתמוך בה ברגע המרגש. המשפחה מלווה אותה כמט לכל מקום, בארץ ובחו"ל".

• "היא יצא למחנה כשהיא חולה מאוד"

איך הייתה ההכנה המקצועית שלה?

"ההתכוונות האמיתית שלה לקראת האולימפיאדה החלה כבר לפני שנה. בתקופה האחרונה היא התאמנה 11 אימוני מים בשבוע, ערכה אימוני כושר בלי סוף וקיימה פגישות עם תזונאית ופסיכולוגית. בעצם היא הייתה סביב זה כל הזמן".


פיזרו מתחרה מגיל 12 בתחרויות בינלאומיות, ובשנים 2004,2008,2012 היא השתתפה במשחקים הפראלימפיים. מאמנה הוא יעקב בייננסון שמלווה אותה כבר למעלה מ-14 שנה. בזכות פעילותה והישגיה היא נמנתה בשנת 2002 בין מדליק המשואות בטקס יום העצמאות הממלכתי. בשנים 2007 ו-2012 העניקה לה ההתאחדות הישראלית לספורט נכים את תואר "ספורטאית השנה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עם איזו תחושה היא יצאה לריו?

"לפני היציאה למחנה היא הייתה מאוד חולה וזה די מדאיג אותנו. היא סבלה מדלקת ריאות. זה בא לה בתקופה קריטית מאוד. לקחה אנטיביוטיקה חזקה במשך שבועיים. אין ספק שזה פוגע בהכנות, אבל אנחנו מאמינים שהיא תגיע מוכנה".

עד כמה אתם מעורבים בקריירה שלה?

"אנחנו מאוד מעורבים, אבל לא מתערבים לה בהחלטות. היא והמאמן שלה מחליטים על הכל. אנחנו משקיפים מהצד ותומכים בה בכל מה שהיא צריכה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• בדרך לעשות תואר כפול בפסיכולוגיה ומינהל עסקים

יש לה כוונה להמשיך גם אחרי האולימפיאדה ה-4?

"לא דיברנו על זה. מה שכן היא רשומה ללימודים ב"המרכז הבינתחומי הרצליה" והיא מתכוונת לעשות תואר כפול פסיכולוגיה ומינהל עסקים. יש לה ראש מצוין. היא אישיות מיוחדת".

בטח בחודש האחרון דיברתם לא מעט על האולימפיאדה?

"אנחנו מדברים על זה כל הזמן. באופן טבעי יש התרגשות גדולה. אנחנו רוצים שיהיה לה טוב".

מה הסיכויים שהיא תחזור מריו עם זהב?

"בסך הכל היא בשורה הראשונה של השחייה העולמית, אבל יחד עם זאת ברור לכולם שלא יהיה פשוט לזכות בזהב. מדובר במשימה מקשה מאוד, כי העולם מתקדם והרמה עולה".

• סיפור חייה של ענבל  מעורר השראה

סיפור חייה של ענבל פיזרו פשוט מעורר השראה,  ויתרה מזאת גם מגלם בתוכו את המסר-"אין דבר העומד בפני הרצון". פיזרו נולדה בקיבוץ יזרעאל, שם היא עדיין מתגוררת יחד הם הוריה. בילדותה היא סבלה מסיבוך בכלי דם בעמוד השדרה, שבעקבותיו היא סובלת משיתוק בגפיה התחתונות. אלא שהיא לא נתנה למגבלה הזו לחסום אותה בחיים. בגיל 5 החלה להתאמן בשחייה במרכז איל"ן בחיפה, וכעבור מספר שנים החלה להתחרות בתחרויות ארציות. בהגיעה לגיל גיוס, התנדבה לצה"ל, והוסמכה כמדריכת שחייה במכון וינגייט ושירתה בתפקיד זה.
פיזרו מתחרה מגיל 12 בתחרויות בינלאומיות, ובשנים 2004,2008,2012 היא השתתפה במשחקים הפראלימפיים. מאמנה הוא יעקב בייננסון שמלווה אותה כבר למעלה מ-14 שנה. בזכות פעילותה והישגיה היא נמנתה בשנת 2002 בין מדליק המשואות בטקס יום העצמאות הממלכתי. בשנים 2007 ו-2012 העניקה לה ההתאחדות הישראלית לספורט נכים את תואר "ספורטאית השנה", ובשנת 2009 נמנתה בין רצי הלפיד של המכביה של המכבי ה-18.

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך: