קהילה שנוגעת באנשים

המקום בו הכל מתחבר: פרוייקטים פורצי דרך לצעירים ומבוגרים כאחד, מענים למגוון רחב של אוכלסיות ותוכניות מצמיחות ומקדמות לקהלי יעד רחבים. ברוח האביב והקיץ שכבר בפתח – ברשת המתנ"סים שחקים חושפים את התוכניות המובילות, מסבירים על 'מרכיבי הייצור' ל- DNA עפולאי ומבטיחים שהטוב עבור התושבים עוד לפנינו

ל"שים את התושב" במרכז הוא משפט שנשמע לא פעם קלישאה חבוטה, עוד סיסמא נבובה וריקה מתוכן, אבל במקרה של רשת המתנ"סים שחקים בעפולה הביטוי הזה מקבל משמעות אחרת, ערכית יותר, כזו המחוברת למציאות, והכי חשוב, עם קבלות מוכחות.
על הדרך הארוכה שעבר הארגון בשנים האחרונות נכתב רבות וניתן להגדיר זאת ברמה המקומית כמהפכה של ממש. מרשת שנתפסה ארכאית, מנומנמת ומיושנת לגוף דינאמי. רשת שחקים נתפסת כיום כגוף מוביל, מודרני, עם מוקדי פעילות רחבי היקף שמשפיעים כמעט על כל תושב בעיר – החל מטרום לידה עד גיל הזהב.
אז מה קורה בארגון בימים אלה? יצאנו לחקור, לבדוק ועל הדרך גם לחבר אתכם לקהילה התוססת שנבנתה ומתרחבת בבירת העמק.

• מי אוהב את השבת?

בשנים האחרונות קבלות השבת הפכו בישראל לאירוע מחבר שלא שייך רק ל"אמא ואבא" של שבת בגנים של ילדנו. הטרנד היום הוא קבלות שבת משותפות המחברות בין כלל גווני האוכלוסייה, בהרמוניה ובשלווה, בעיקר בימים מורכבים כמו שאנו חווים בחודשים האחרונים. נוכח ידיעה זו, בקיץ הקרוב יפיקו ברשת שחקים קבלות שבת קהילתיות בשכונות – לקהלים שונים ומגוונים למשפחות בכל הגילאים. תבואו, תהיה גם חלה ריחנית.

• סלפי עם סבאל'ה

תכירו את מיזם "קפה סבא בא", פרוייקט אינטראקטיבי יפה ומחבר בין הקהילה הבוגרת וקשישי העיר – יחד עם תלמידי בית הספר "עמק יפה". במסגרת הפרויקט נערים מלמדים את המבוגרים שימושים בסיסיים ופרקטיים במחשבים נייחים, ניידים וכן כישורי דיגיטל שנחוצים מאוד בעידן של טכנולוגיה מואצת ומקדמת. לא פעם נתקלים הקשישים בקשיים בפעולות און ליין והידע שהם רוכשים מסייע להם רבות. המיזם הוא על בסיס הדדיות והמשתתפים הבוגרים ישתפו את הנערים בסיפורי חייהם המרתקים, בהתמודדויות כאלה ואחרות ודרכים לפתרונם ובניסיון הרב שצברו, שסייע להם להתקדם ולהתפתח בחייהם.

• יש מקום לכולם

"תוכנית מקום": תוכנית לבינוי קהילה גאה בוגרת במרחבים המקומיים, יצירת קבוצה חברתית ותתי קבוצות על פי מכנה משותף ויצירת תרבות גאה (כגון: מסיבות, פיקניקים, הצגות, הרצאות, סדנאות, ציון חגים ועוד). הפעילות נערכת לכל אורך השנה.

• כולנו שווים

תכנית עמיתים לבוגרים היא תכנית משותפת של משרד הבריאות והחברה למתנ"סים בפריסה ארצית. מטרתה היא קידום השתלבותם של מתמודדי נפש בקהילה, בפעילויות פנאי וחברה. כיום משתייכים באופן רשמי לתוכנית בעפולה כ-150 משתתפים, מרביתם תושבי העיר, אך חלקם גם מהיישובים העוטפים את בירת העמק. במסגרת התוכנית מתמודדי הנפש מקבלים ליווי בפגישות פרטניות במתנ"ס ויחד עם הרכזת נבנית תכנית אישית המותאמת לכל אחד לפי מטרותיו, רצונותיו ויכולותיו. עם הזמן מוצאים יחד עם המשתתפים את תחומי עניין שמדברים אליהם. המתמודדים משתלבים בחוגים בשלוחות מתנ"ס שחקים. חלקם בהתעמלות, ציור, סגנונות ריקוד, יוגה, בחדרי הכושר ובקאנטרי. חלקם משתלבים בחוגים של מסגרות פנאי מגוונות על פי רצונותיהם ומטרותיהם בסביבה. כמו כן, המשתתפים מקבלים מלגות כספיות המסייעות בסבסוד פעילויות הפנאי השונות ואף מעודדות התמדה בקידום לאורח חיים מאוזן. אחת המטרות המרכזיות של התוכנית היא עידוד יצירת קשרים חברתיים והפחתת הבדידות בקרב מתמודדי הנפש. מעבר לכך, חשוב לרכזות התוכנית לסייע למתמודדים בקידום תחושת שייכות לחברה ולקהילה, לחזק את תחושת המסוגלות וערך הביטחון והדימוי העצמי.

• לא לבד

עשרות ילדים, בני נוער ואף מבוגרים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים לוקחים לאורך השנה חלק בפעילויות המגוונות של רשת שחקים בעפולה, בין היתר בחוגים השונים ובמפגשים בלתי פורמליים. מרבית פעילויות אלו נערכות לאחר המסגרת החינוכית הפורמלית.
בעת הנוכחית, מעוניינים ברשת לתת מענה לקהלים רחבים יותר, במטרה לסייע לילדים וצעירים נוספים, הן בהשתלבות בחוגים והמסגרות הקיימות והן בחשיבה ליצירת פעילויות נוספות בהתאמה אישית וקבוצתית. מוניק שכטמן, רכזת נגישות בשחקים: "חשוב לנו לתת מענה ממוקד, הולם וראוי לכל מי שמשתתף כרגע בפעילויות שלנו, בחוגים ובאירועים כאלה ואחרים. אנחנו משתדלים גם לשלב את הילדים והצעירים באירועי שיא לאורך השנה וגם באירועים יותר קטנים. מעבר לזה אנו מודעים לכך שיש משפחות, הורים, בני נוער וילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות במנעד רחב, שלא ממש מודעים לכל הפעילויות שלנו והיכולות שלנו לסייע להם. מכאן אני פונה אליהם באופן אישי, ליצור עימנו קשר ולבחון איך הם יכולים להשתלב. יש לנו צוות רחב עם נתינה ומקצועיות, שיודע לסייע במגוון אופנים. אנחנו יודעים שיש להורים התמודדויות מאתגרות עם ילדיהם ובני הנוער ואנו פה בשחקים לעזור להם. זה יכול להיות בהשתלבות בחוג קיים, בפעילויות מתאימות, ואם מתאפשר אף בהפעלת חוג או פעילות חדשה. אנו פתוחים לרעיונות ולסיעורי מוחות משותפים עם ההורים", סיכמה שכטמן.

• עושים טוב

מדי שנה, מתגייסים ברשת ליום המעשים הטובים בשלל פעילויות תורמות, מספקות ומתגמלות עבור הקהילה הסובבת את בירת העמק. באירוע האחרון נערך יריד עמותות הענק של עפולה עם עשרות עמותות שבאות בטוב, הופעות והפעלות לילדים, עם פעילות "עדשה חברתית" של עמותת רוח טובה, הפנינג משפחתי, עמדות יצירה, יריד יד שניה ועמדות מכירה. במקביל התושבים הוזמנו לקחת חלק בהקמת תערוכת הצילום החברתית הגדולה בישראל, שהאירה את הטוב והציגה את העשייה החברתית המקומית.

• הג'וב האמיתי של החיים

בשחקים מפעילים מערך הכשרות להורים במסגרת פעילות "בית לגדול טוב" אותו מנהלת שרון פרי. ההורים הטריים לוקחים חלק במפגשים בהם ניתנים להם כלים להתמודדויות בנושאים החשובים לכולנו. כמו כן מציעים דרכי התבוננות, כלים ורעיונות להתמודדות היום יומית בהדרכה מקצועית. כמו כן מופעל מועדון לאימהות לאחר לידה, עם פעילות מתחלפת מידי שבוע (שיתוף פעולה עם המרכז לגיל הרך).

• קהילה זה כוח

אמילי זיידל, מנהלת בית ויצו ורכזת תחום קהילה מסבירה כי הרשת לא קופאת על השמרים ובוחנת על בסיס קבוע כיצד אפשר להרחיב את מעגלי הפעילות ולהעניק במקביל מענים רחבים ככל הניתן. "חשוב לנו לחזק את הפעילויות הקיימות שמחברות את הקהילה שלנו הלכה למעשה ובמקביל אנחנו חושבים כל הזמן מחוץ לקופסא כיצד ניתן לפרוץ דרך לקהלים נוספים. הקהילה היא הלב שלנו וכך אנו מתייחסים אליה. יש לנו ממשקיפק פעולה רבים והכוונה היא להמשיך ולתת לתושבים את המיטב. כבר בקרוב התושבים ייחשפו לפעילויות שאנו עמלים בעבורם".


"המטרות שלנו הן להוות פלטפורמה יציבה ויצירתית לחיבור האוכלוסיות והקהילות בעיר, מתן מענים, הרחבת אופקים והצמחת מנהיגות משפיעה ומובילה"


מנכ"ל הרשת דניאל בן מדגיש אף הוא את החיבור לקהילות השונות בעיר, לצד שיתוף הפעולה עם הרשות המקומית: "תוכנית הפעילות שלנו תמשיך להתמקד בהענקת שירותים לוקאליים בתחומי התרבות, הספורט, הפנאי, וכל מה שקשור לקהילה. במקביל אנו נמשיך לפתח במשנה מרץ את חיי הקהילה וחיבורה. המטרות שלנו הן להוות פלטפורמה יציבה ויצירתית לחיבור האוכלוסיות והקהילות בעיר, מתן מענים, הרחבת אופקים והצמחת מנהיגות משפיעה ומובילה. לאורם של ערכים אלה אנו פועלים כעת ונפעל גם בעתיד".