ציוד בסיסי והכרחי למעבדות – מהו אוטוקלאב ומדוע הוא חשוב כל כך?

כמעט בכל מעבדה בארץ ובעולם, בין אם באוניברסיטה, מכון מחקר או חברה פרטית, ניתן למצוא כמה וכמה פריטי מכשור בסיסיים אשר הכרחיים לתפקודה התקין של המעבדה. אוטוקלאב הוא אחד מהמכשירים הללו, וניתן למצוא אותו לא רק בכל מעבדה, אלא גם בבתי חולים, למשל, ובמקומות רבים אחרים. צילום: freepik

מהו בעצם אוטוקלאב ומהן הפונקציות הבסיסיות והנחוצות כל כך שהוא ממלא? אילו סוגי אוטוקלאבים ניתן למצוא בארץ כיום ועל מה חשוב לשים דגש כאשר רוכשים מכשיר שכזה עבור מעבדה או מוסד אחר כלשהו?

• אוטוקלאב – דוד עיקור קומפקטי למעבדות ומוסדות רפואיים

אוטוקלאב הוא למעשה דוד עיקור אליו מכניסים כלים מסוגים שונים, למטרת עיקור וחיטוי באופן יעיל, יסודי, שיטתי ומהיר. לא מדובר סתם בחיטוי מהיר ופשוט כמו השפרצה של אלכוהול, אלא על עיקור מלא ומקיף, כזה שלא משאיר סיכוי לשום חיידק, נגיף או זיהום לשרוד.
קל להבין מדוע מדובר בפונקציה בסיסית, שימושית ונחוצה כל כך במעבדות, כמו גם במוסדות רפואיים ובשלל מקומות נוספים בהם נדרש לשמור על סטריליזציה מלאה באופן שיטתי ויומיומי. כל כלי קטן בו משתמשים במעבדה יכול להכיל לאחר מכן זיהומים מסוגים שונים, כל שעל מנת ליצור סביבת עבודה באמת נקייה וסטרילית מזיהומים, נדרש מכשיר שיכול לעקר ולחטא כלים במהירות ובאופן יסודי, בלי שנצטרך לבזבז עליו יותר מדי זמן או מקום.
ניתן למצוא כיום מגוון רחב של אוטוקלאבים בשוק, ביניהם גם דגמים קטנים וקומפקטיים, דוגמת אוטוקלאב שולחני (כזה שניתן להציב בקלות על כל שולחן). מלבד אוטוקלאב קטן ניתן למצוא דגמים רבים גם של אוטוקלאב גדול או בינוני, הכל תלוי בצורך שלנו – אילו סוגי כלים אנו נדרשים לעקר ולחטא מדי יום, כמה כלים כאלו יש לנו ומהי תכיפות השימוש בהם. אוטוקלאב איכותי מאפשר עבודה יעילה וזורמת, ללא יותר מדי המתנות לניקיון ולעיקור החוזר ונשנה של הכלים. לכן מדובר בפריט מרכזי וחשוב כל כך בעולם של ציוד מעבדתי, פריט שניתן למצוא כאמור כמעט בכל מעבדה, מכון מחקר או בית חולים – זה מה שמאפשר לפעילות להתבצע ביעילות ובקצב גבוה, ללא עיכובים בלתי נחוצים…

• למה חשוב לשים לב כאשר רוכשים אוטוקלאב?

נניח ואנחנו מעוניינים לרכוש אוטוקלאב למעבדה או לכל מקום אחר בו הוא רלבנטי – על מה כדאי לשים דגש על מנת להבטיח קנייה מוצלחת באמת?
ובכן, קריטריון ראשון אליו כדאי להתייחס הוא כמובן הגודל הרצוי. כאמור, ניתן למצוא כיום בארץ מנעד רחב של אוטוקלאבים, החל מאוטוקלאב קטן ושולחני ועד לדודי עיקור בגודל של חדר קטן (ואינספור גדלים ונפחים באמצע, כמובן). מה הגודל הנדרש עבורכם? אילו וכמה כלים אתם צריכים לעקר, ובאיזו תכיפות? האם תצטרכו לשנע את האוטוקלאב במהלך העבודה השוטפת (מה שקורה הרבה פעמים בבתי חולים וחדרי ניתוח, למשל)? במידה וכן, תוכלו לצמצם את האפשרויות ולהתמקד בדגמים שניתן לנייד בקלות יחסית.
דגמים מתקדמים של אוטוקלאבים כיום פועלים במחזורים קצרים ומהירים יחסית, ואף חסכוניים במשאבים כמו מים וחשמל. כדאי להתמקד במכשירים של יצרניות מוכרות ומובילות בתחום, דוגמת Celitron או LAST ולרכוש רק מיבואן רשמי ומוכר, המבטיח אחריות מלאה וטיפול ישיר ומקצועי במידת הצורך.
חשוב לשים לב גם כי קיימים דגמים שונים הנפתחים בצורות שונות, ולכיוונים שונים. למשל – אוטוקלאב גדול או בינוני עומד עם דלת הנפתחת לצד, לעומת דגמים עם פתיחה עילית. כך ניתן להתאים את האוטוקלאב לשטח העומד לרשותכם ולסידור הנהוג במעבדה שלכם.
את כל השיקולים האלו כדאי להכיר ולקחת בחשבון לפני שבוחרים, על מנת לרכוש בסופו של דבר את המכשיר הנכון והמתאים ביותר עבור המעבדה שלכם.