עמק יזרעאל: מסע דרך ארץ – "כשתחזרו תבינו"

כ- 70 בוגרות ובוגרי שכבת י"א מיישובי המועצה, השתתפו במסע "דרך ארץ" שנערך בשבוע החולף לזכרם של חמשת בני העמק שנפלו במלחמת לבנון השנייה. צילום: ענת חרמוני

בשבוע שעבר התקיים  מסע הנצחה ערכי- 'דרך ארץ' בהשתתפות בוגרי ובוגרות כיתות י"א מיישובי המועצה. המסע נערכי נערך לזכרם של חמשת בני העמק שנפלו במלחמת לבנון השנייה: סמ"ר יונתן הדסי, סמ"ר אורן ליפשיץ, סרן גלעד שטוקלמן, סמ"ר יניב טמרסון וסרן צור זרחי.
מיזם הנצחה זה החל כיוזמה של חברי הנופלים לפני כ- 17 שנים, במטרה להנציח את חבריהם בדרך חיה, ליצור שיח בגובה העיניים בין המדריכים לבין בני הנוער שמתחילים את שנת הי"ב שלהם, בנוגע להתלבטויות, תחומי עניין, ערכים, מורשת ועוד. המסע נערך על פני שלושה ימים שבנוסף למסע הפיזי כוללים תהליך שלם אל מסע פנימי, המביא להתמודדות עם דיונים בנושאים שונים ומגוונים.
צוות ההדרכה של המסע שכלל 14 מדריכים הורכב גם השנה, ברובו מחניכים שהשתתפו במסע בשנים קודמות, עובדה אשר מספקת תחושה של סגירת מעגל מרגשת, זו ההמשכיות עליה חלמו מייסדי הפרויקט.
קדם למסע תהליך ארוך שהחל כבר בחודש מרץ, של איתור מדריכים, צוות מנהלה, פגישה של נציגי המדריכים בבתי הספר, קיום ישיבות תוכן, טיול הכנה, פגישות מדריכים ביישובים עם בני הנוער וימים רבים של הכנות.

בוגרי ובוגרות י"א בעמק יזרעאל משתתפי המסע בפעילות ערכית. צילום: דוברות המועצה
בוגרי ובוגרות י"א בעמק יזרעאל משתתפי המסע במהלך פעילות ערכית. צילום: דוברות המועצה

השנה, הוחלט על ידי מייסדי המסע והמועצה שהוא יעבור להובלת מחלקת ילדים ונוער, על מנת להמשיך את דרכו והמשכיותו של מפעל חשוב זה.
אסנת דוד, מנהלת מחלקת ילדים ונוער: "במסע הזה יש הכל מהכל; היסטוריה, מורשת, ערכים וזיכרון, המגולמים במסורת חשובה ומשמעותית לזכרם של חמשת בני העמק, כבר שבע עשרה שנה. זה המקום להודות לצוות שהוביל וניווט את הספינה החשובה הזאת לאורך כל השנים. אנו גאים להוביל אותו בהמשך הדרך".
השנה הובילו את המסע שלושה מלגאים – אופיר פרדקין, שי קרסיק ואורן פכט, שיחד עם המדריכים, סיימו שלושה ימים משמעותיים, עוצמתיים, מלאי התרגשות ואופטימיות מהנוער הנפלא שיש בעמק: "לקום הרבה לפני זריחת השמש, לעלות עליות, עומס חום, כל כך הרבה סיבות היו לבני הנוער ולנו למה לא לצאת למסע ולמרות זאת יצאנו!
גילינו בני נוער שאוהבים את המדינה, מסבירים למה טוב לגור כאן בתשוקה ואמונה, מתפלאים מהנוף, שומעים מוזיקה ישראלית ובוחרים להתנתק מהמסכים למשך שלושה ימים כי טוב להם, חזרנו מלאי התרגשות".
מורן ניר ממייסדי המסע הטמיעה את הסלוגן "כשתחזרו תבינו" בפרסומי המסע, שתי מילים שמסבירות במדויק את משמעות מפעל 'דרך ארץ'.
מהמועצה נמסר: "שבע עשרה שנים של המסע לזכר הבנים. מסע "דרך ארץ" הוא לא רק עוד טיול. הוא אחד האמצעים הממחישים את חשיבות האזור ואת הנכונות והמאמץ שהושקעו בשמירה עליו. במהלך המסע ניתן דגש על הערכים שהנחו את יונתן, אורן, גלעד, יניב וצור וחבריהם. המשתתפים במסע "דרך ארץ" חווים ומפנימים את כל ההיבטים הקשורים לביטוי הזה. הביטוי "דרך ארץ" מהותי בכל היחסים בין האנשים המהווים את החברה שלנו. היום, יותר מתמיד, חשוב לשמר את הערך הזה לבניית עתיד טוב יותר".