עמק יזרעאל: ממצאים מרתקים בתל שמרון

ארבע תקופות בהיסטוריה: הסתיימה עונת החפירות החמישית בתל שמרון בעמק יזרעאל שהתמקדה בארבע תקופות עיקריות: הברונזה התיכונה, הברזל, הרומית והממלוכית. צילום: Eyecon

בסוף יולי השנה נסתיימה עונת החפירות בתל שמרון שבשטחה של המועצה האזורית עמק יזרעאל, ומאחר שמאז כוסו שטחי החפירה בחומרי-מילוי למניעת פגיעה וונדליזם – נחשפות עתה התוצאות המרתקות של עונה זו.
במקביל לעבודת החפירות, התקיימה תכנית חינוכית מקיפה בקרב בתי הספר היסודיים והעל-יסודיים במועצה, לצד מגוון פעילויות חשיפה לתושבי היישובים הסמוכים.
מממצאי העונה החמישית כבר ברור כי עונות חפירה רבות מחכות בעתיד, עדיין רב הנסתר על הנגלה, וישנם מרחבי עתיקות בתל שטרם נחפרו וממתינים לחשיפה.

דניאל מאסטר ראש המשלחת קרדיט צילום - Eyecon
דניאל מאסטר ראש המשלחת

ראש המשלחת, פרופ' דניאל מאסטר, סיכם את פעילותה: "2023 היתה עונת החפירות החמישית בתל שמרון. יותר מ-150 ילדים מבתי הספר בסביבה השתתפו בימי תחילת החפירה, ולאחר מכן הגיעו כ-100 סטודנטים מרחבי העולם ונטלו חלק במחקר ובחפירות בהנחיית צוות החוקרים, במשך כששה שבועות.
החפירות התמקדו השנה בארבע תקופות עיקריות: תקופת הברונזה התיכונה, תקופת הברזל, התקופה הרומית והתקופה הממלוכית. כל עידן הניב תוצאות מעניינות והציג מגוון תרבויות ואנשים אשר התגוררו בעמק יזרעאל.
תקופת הברונזה התיכונה (לפני כ-4,000 שנה) נחשפה בפסגת התל וכן במתחם התחתון ביותר שבאתר. במאה ה-18 לפני הספירה היתה שמרון עיר ענקית (במונחים של אז) בגודל של כ-400  דונם, הגדולה באזור עמק יזרעאל. החפירות בפסגת התל חשפו חומות מאסיביות וקירות-יסוד, אשר הרימו את הפסגה הרבה מעל סביבתה. פעילות זו יצרה מונומנט בשטח של כשבעה דונם (!) בראש התל, אשר נצפה עד מעבר לעמק ומסמל את כוחה של העיר. המונומנט השתמר באופן מפליא, ובשנת 2023, בתוך מגדל העשוי מלבני בוץ, מצאנו פרוזדור שלם עם קשת רבת-זיזים. סוג זה של בניה הינו ייחודי בישראל העתיקה, ועוזר לנו להבין את ההיסטוריה של התפתחות קשת המבנה (arch). זוהי גם דוגמה נפלאה של עבודת-הלבנים המסופוטמית מאותה עת.
באמצע מורד התל נחשפה העיר מתקופת הברזל. ספציפית מצאנו שרידי בנינים ששימשו למטרות אדמיניסטרציה ומנהל מהתקופה השמינית לפה"ס, ככל הנראה כחלק מממלכת ישראל שבירתה היתה בשומרון. במקום אחד הבניין היה מלא באפר, כאילו נשרף כולו,  והחרסים בו היו מהמחצית השנייה של המאה ה-8. אנו סבורים שיתכן כי העיר נהרסה על ידי האשורים כאשר פלשו לאזור, אך נצטרך להמשיך בחפירה כדי לאמת השערה זו.
במרכז התל המשכנו בחשיפת הכפר היהודי ששכן שם בארבע המאות הראשונות לספירה. בעונה זו התמקדנו בהבחנה בין בנינים ממאתיים השנים הראשונות לספירה לבין שלב הבניה האחרון שנסתיים במאה הרביעית.
לבסוף, המשכנו לחשוף את כפר-החווה החקלאי מהתקופה הממלוכית. זוהי אחת מצורות ההתיישבות הטרום-מודרניות האחרונות באזור התל, ולכן מצאנו ממצאים מתקופה זו כמעט בכל מתחם שנחפר בתל. בעונה זו מצאנו עדויות למתיישבים אלו גם באזור הפסגה וגם במרכז התל.
החפירות שלנו באזור התל ממחישות את ריבוי הקבוצות אשר ראו בתל שמרון את ביתן בעבר. בהמשך החפירות בעתיד אנו מקווים לחלוק את סיפוריהן של קבוצות אלו עם קבוצות-התושבים המגוונות המקיפות את התל כיום."

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|