עמק המעיינות: נחנך מעלה אתגר הרציון

טקס חנוכת מעלה אתגר הרציון התקיים השבוע, בעמק המעיינות במעמד בני משפחת הרציון, חבריו של מאיר ליחידה 101, שר התקשורת – ד"ר יועז הנדל, סגן יו"ר הכנסת – ח"כ צבי האוזר, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות – יורם קרין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי – עובד יבין, חברי העמותה, אנשי העמק וחניכי מכינת תבור. צילום: גיא שרי

מעלה אתגר הר ציון הוקם ביוזמת "העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו" הוא שביל טיול המבטא בקושי, באתגר ובתכנים המלווים אותו, את רוחו ויחודו של מאיר הר ציון. לוחם, חולם, מגשים, חקלאי ופורץ דרך, שגם בחלוף השנים, שמו עדיין מרגש וממגנט.
העמותה הוקמה ב 2014 מיד לאחר פטירתו והציבה לה למטרה, להנציח את דרכו הייחודית ואת ערכיו של הר ציון ז"ל בפעילות חינוכית וערכית. כל זאת במיזמים חינוכיים בשטח, בהתמודדות אישית, בחיבור לאדמה ולטבע שהרי כל אלו היו אבני היסוד ומהות חייו של הר ציון.
הפיתוח נעשה בשיתוף רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, המועצה האזורית עמק המעיינות, קרן קימת לישראל ורשות הטבע והגנים. חניון המבואה המזרחית לנחל יששכר בסמוך לחוות דושן וכביש 90 מהווה נקודת התחלה ולינה אפשרית לבאים לעלות במעלה. בהמשך המעלה ניטעו מספר פינות צל והוצבו אבני דרך עם ציטוטים מיומניו של הר ציון. בסיום השביל ניטעה חורשה בת 101 עצים לכבודה של יחידת 101 שם מסתיים האתגר.
אורכו של המסלול 8.6 ק"מ והוא מיועד לצועדים שהם מיטבי לכת בלבד בשל העלייה התלולה בדרך, כשהעונות המומלצות להליכה הן החורף, הסתיו ובאביב כשעדיין נעים וקריר.
יו"ר עמותת הר ציון משה פלד: "כל מרכז הנצחה מתחלק לאולמות או אגפים, כך גם הנצחתו של מאיר מחולקת למעלה על מרחבי רמת כוכב, בין נחל תבור לגלבוע – אגף הסיור והניווט. בצל עצי הגן הלאומי כוכב הירדן – אגף מעגלי השיח, בו העיסוק בשאלות הערכיות והחשובות באמת, וכאן בפתחו של נחל יששכר, בסמוך לגשר היפהפה של רכבת העמק, אנו חונכים את האגף החדש, את "מעלה אתגר הר ציון." זהו לא סתם עוד מעלה, זהו אתגר, זהו שיעור חינוכי וערכי, שיעור בהתמודדות עם קשיים, בנחישות, במחוייבות לקבוצה, לכלל ועוד ערכים שהם התמצית והגביש להווית חייו של מאיר ז"ל.
שר התקשורת ד"ר יועז הנדל: "מאיר הר ציון היה גיבור נעורי. ספרו פרקי יומן, לצד מכתבי יוני היו חלק מארון הספרים שלי. היתה לו למאיר הר ציון הזכות ההיסטורית להיות בין הראשונים שעיצבו את דמותו של הלוחם הישראלי, העברי. הסייר שר. לפני המחנה וזורעה תודעה. דמות יוצאת דופן, שהפכה לאידיאל בקרב לוחמי צה"ל, שכונה על ידי משה דיין "החייל הטוב ביותר שקם לצה"ל." מעשיו ופועליו הם חוד החנית של העוצמה הצבאית של צה"ל. השביל שאנו חונכים היום הוא עוד נדבך של החובה שמושתת עלינו להדהד את האתוס של מאיר הר ציון לדורות הבאים.ללמוד עליו באמצעות חוויה מוחשית בשטח תוך התמודדות עם קשיים פיזיים ומנטליים. זוהי חלק ממורשתו של מאיר הר ציון שהציג פעם אחר פעם את היכולת להתגבר על קשיים, לכבוש יעדים ופסגות חדשות.
עוד סיפר שר התקשורת כי בישיבת הממשלה שהתקיימה באותו הבוקר אושרה רשימת נושאי הבולים לשנת 2023 ובהם בול מאיר הר ציון – זאת מתוך מחוייבות לשמר את דמותו ומורשתו של מאיר.

טקס מעלה הר ציון במעמד שר התקשורת – ד"ר יועז הנדל, סגן יו"ר הכנסת – ח"כ צבי האוזר, ראש המוא"ז יורם קרין, ומכובדים רבים. צילום: אביבה בן חיים
טקס מעלה הר ציון במעמד שר התקשורת – ד"ר יועז הנדל, סגן יו"ר הכנסת – ח"כ צבי האוזר, ראש המוא"ז יורם קרין, ומכובדים רבים. צילום: אביבה בן חיים

סגן יו"ר הכנסת, חה״כ צבי האוזר: "זהו אחד מאותם רגעים יפים בחיים שרעיון, שסביבו חלום, ערכים ומשמעות קורם עור וגידים והופך מציאות. שביל הר ציון הוא לא 'עוד' שביל. הוא מסע, בו לצד המאמץ הפיזי שבטיפוס, נדרשת עבודה מנטלית מעמיקה. ההליכה בשביל היא קשה פיזית, אבל המסר שהוא מעביר דורש עבודה מנטלית מעמיקה עוד יותר. הוא תובע מאיתנו ללכת אחרי הערכים. לבחור נכון. מאיר הר ציון לא מציין רק את הגבורה, היוזמה וחכמת המלחמה. מאיר הוא בעיקר סיפור של ערכים, של הכרעה אישית, של הקרבה של פרט לטובת הכלל, של חיבור לאדמה, לשורשים. אלה הערכים שהשביל מנחיל".
יורם קרין – ראש המועצה האזורית עמק המעיינות: "האגדה וההילה סביב מעלה ההר היא חלק מסיפורו של המקום. ככל שעולים במעלה מתגברת ההילה ומקבלת משנה תוקף.
היום אנו ניצבים כאן בפתח המעלה אשר הונגש לציבור הרחב. הנגשת המעלה והפיתוח שנעשה יאפשרו ליותר ויותר אנשים לבוא לכאן ולהתמודד באומץ עם האתגר, להנות מיפי האזור והנוף הנשקף מכל נקודה ולהגיע אל תחושת השלווה הנמצאת למעלה בפסקה כפי שכתב מאיר הרציון בספרו פרקי יומן: "להעפיל אל ההר עד ראשו, עד לפסגה. הפסגה היא השלווה".
עובד יבין – מנכ"ל רשות ניקוז: מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי עובד יבין: "לתכנן, לבצע ולעשות עם אנשים דברים שהם גדולים ממך, כאשר האוכלוסייה והקהילות שותפים לפרוייקטים – זו המהות שלנו.
התשתיות שאנו מניחים מקבלות חיים וכאן לקחו עמותת הר ציון והמועצה האזורית את הפרוייקט, ומבואת הנחל הפכה מ"רק" מבואת נחל למקום שהוא כניסה לעוד מהלכים וחיבורים לעולם ערכי וסביבתי ולטיפוס במעלה ההר."

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|