על חינוך חוץ, חתולי ביצות וסביבה בעמק יזרעאל

שכבות ח'-ט' מבית הספר 'עמקים תבור' יצאו השנה לשטח, ללמוד על נפלאות הטבע. צילום: מאדמה

"אם אנחנו יודעים שיש חתולי ביצות, אבל כבר אין ביצות, אז איפה הם מסתובבים?" זו אחת מהשאלות ששאלו השנה תלמידי חטיבת הביניים בבית הספר 'עמקים תבור', במסגרת תכניות אקולוגיה ומדע אזרחי, שמפעילה המאדמ"ה – מרכז פדגוגי לחקלאות, בשיתוף פעולה עם אגף איכות הסביבה ואגף החינוך במועצה.
המאדמ"ה הוקמה ביוזמת המועצה האזורית עמק יזרעאל, על מנת לשרת את כלל התלמידים בעמק ובסביבתו, להעמקת ההזדמנויות למחקר ופיתוח חינוכי ומעשי סביב תחומי חקלאות העתיד, וההשפעה ההדדית שלהם על משבר האקלים וממנו.
"האמת היא, שבעוד שכולם יודעים כבר שמדע צריך לעשות ולא רק ללמוד עליו ושהכיתה, הלוח והספר – כבודם במקומם מונח – הינם כלים מיושנים שכבר מתקשים להתאים לקצב ולטמפרמנט של הנוער, מעטות מסגרות החינוך שלוקחות את האתגר בשתי ידיים", מספר אסף צ'רטקוף, מנהל המאדמ"ה.
בית הספר 'עמקים תבור', בחר אחרת. בהובלתם של רכזת המדעים בבית הספר – אפרת הלטמן, מרכז תחום המדע האזרחי במאדמ"ה – ד"ר אחיעד דווידסון, ורכזת חינוך סביבתי באגף איכות הסביבה במועצה – לילה אלעד, שכבות ח'-ט' מבית הספר יצאו השנה לשטח, למספר סיורים בהם למדו על סביבה במקום שבו ראוי ללמוד אותה – בחוץ.
בשכבת ח', יצאו כל התלמידות והתלמידים, ללמוד כמחצית מתכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך באקולוגיה דרך הרגליים, הידיים והעיניים. הם יצאו למספר סיורים, פגשו חרקים, צמחים ואף סימנים של בעלי חיים גדולים יותר.
התכנית באה לקשור את המושגים הבסיסיים באקולוגיה: יחסי גומלין, מארג המזון, תנאים ביוטיים וא-ביוטיים, למציאות שבשטח ובכך להשריש הבנה עמוקה יותר של החומר, מזו שניתן להשיג בלימודים בכיתה.
בשכבת ט' יצאו מספר קבוצות לבצע פרויקט מחקר מדעי של ממש, שהפך להיות חלק ממאגר הנתונים של אוניברסיטת חיפה. התלמידות והתלמידים הציבו מצלמות שביל בנקודות אסטרטגיות על מנת ללכוד במצלמות את מלכי השטח – היונקים (חזירים, דורבנים, תנים וכו') וגולת הכותרת – חתולי הביצות. בתהליך המחקר התלמידים פגשו את עבודת האקולוג בשטח, ואף הגיעו לתובנות מעניינות לגבי דריסות בעלי חיים ברחבי העמק, עם המלצות למחקר המשך.
דודו גורן, מנהל אגף החינוך, אמר: "התכנית – שהינה שיתוף פעולה פורה בין אגף איכות הסביבה ואגף חינוך במועצה – סיימה כעת שנת פיילוט בהצלחה והוצגה להנהלת המועצה. לקראת תשפ"ד מתוכננת התרחבות גם לבתי ספר אחרים בעמק. על מנת לתת לכלל תלמידי העמק את ההזדמנות, הראשונה אך בהחלט לא האחרונה, להיכנס לנעלי המדען".
אסי אליה, מנהל אגף איכות הסביבה, סיכם: "במהלך התכנית נפגשנו עם חלק מהתלמידות והתלמידים וראינו את האושר, ההתרגשות והפליאה  שעל פניהם כשראו דורבן, גירית או שועל. אנו רואים חשיבות רבה בכך שבכל מוסדות החינוך בעמק יצאו ללמוד בטבע. השטחים הפתוחים, הנחלים ואתרי הטבע מאפשרים ללמוד בדרך הטובה ביותר על החי והצומח שנמצאים בקרבנו. נמשיך לשמר ולטפח את המסדרונות האקולוגיים ומוקדי המחייה של בעלי החיים לצד קיום חקלאות והתיישבות בעמק".

מתאים לכם לעצב לעצמכם את העתיד כבר היום?

|