סיפור "זורם" בין כפר תבור לכדורי

אחרי פינוי 100 משאיות אשפה, עבודות פיתוח ופעולות חינוך וקהילה שבוצעו במשך ארבע שנים בפרויקט שיקום נחל השבעה – נחנך מקטע חדש המסתיים בנחל קשת. אורכו של השביל 3 ק"מ והוא שזור לאורך הנחל מכפר תבור, דרך שיבלי ועד לכפר הנוער החקלאי כדורי. צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

נחנך שביל חדש בין נחל השבעה – ואדי אל מידי לבין נחל קשת שבאגן התבור: הפרויקט בוצע בהובלת הרשויות המקומיות הגליל התחתון, כפר תבור ושיבלי אום אל ג'אנם, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כפר הנוער החקלאי כדורי, תאגיד "מיאהקום" (תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון) ורשות מקרקעי ישראל – הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.
המקטע החדש, שאורכו כ-800 מטר בוצע בהתחשבות בערכים אקולוגיים ייחודיים למקום אשר נשארו "טבע פראי", והוא מתחבר ומשלים את השביל המלא, שאורכו הכולל כ-3 ק"מ לרבות פינות ישיבה ופרגולת הצללה. המקטע יוצר חיבור בין קהילות כפר תבור, שיבלי וכפר הנוער החקלאי כדורי, דרך נחל השבעה ועד לנחל קשת.
"מדובר בנחל המהווה חלק בלתי נפרד מהמורשת של היישוב שיבלי ואשר סבל מהזנחה קשה בשנים האחרונות", אומר עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, "בזכות שיתופי פעולה וגישת ניהול אגני, הרואה בכלל השותפים למרחב כמשפיעים על עתיד הנחלים והשטחים הפתוחים, הצלחנו יחד להפוך את החצר האחורית שהפך הנחל ברבות השנים לפנינת טבע וקהילה, המחברת בין אוכלוסיות ערביות ויהודיות המתגוררות בסביבתו".
יבין הודה לצוות רשות הניקוז, ואמר באירוע כי: "זהו תהליך של שנים ועבודה קשה, שבהן פיתחנו תפיסה ניהולית לצד ביצוע. בתוך כך, אנחנו פועלים לגייס קרנות ושותפים להמשך טיפוח המקום ומעורבות חברתית. הסיפור של הנחל הוא יצירת אקוסיסטם, מערכת שיודעת לתפקד גם בפיתוח וגם בטיפוח, תוך חיבור גורמי חינוך, תשתית ועוד. חלק מהאחריות האזורית היא להסתכל על המכלול, לבנות אותו בשלבים, דבר שמאפשר שלביות גם ביצירת מחויבות קהילתית ומשם – הצלחה גוררת הצלחה. לכן גם ייצרנו מרחבי למידה, זה חותם שאנחנו משאירים לקהילה. שיקום נחל הוא שלם הגדול מסך חלקיו, אני מודה לכל השותפים הרבים להצלחה".
שירי פירדמן, מנהלת תחום קהילה וחינוך ברשות הניקוז, מספרת כי: "בפרויקט ייחודי זה הנוער שותף כבר משלבי התכנון בחזון הנחל ותוכניות הפיתוח, ומביע צרכים ורצונות שהמתכננים משלבים לפי ההתאמה. בני נוער משיבלי, כפר תבור וכדורי שהיו שותפים בתוכניות ורואים את הפיתוח נרקם מול עיניהם – מפתחים תחושת שייכות ואחריות רבה אל הנחל וסביבתו ומשתלבים בהמשך בפעילות עשיה למען המקום, שמירה וטיפוח שלו והדרכה חוויתית של ילדי הישובים בנחל. באמצעות תוכנית 'שומרי הנחל' תלמידים נחשפים לנחל וערכיו, הטבע והסביבה ונוצר חיבור ומחויבות של הילדים, הנוער והמשפחות לשמור על טיפוח המקום. שיתופי הפעולה עם מנהלי בתי הספר, המתנ"סים, יחידות הנוער וראשי היישובים מייצרים מארג של חיים שלמים סביב הנחל – שמחזק את החיבורים הקהילתיים".

 

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|