נחושה, עוצמתית, בועטת

ההבדלים בין הכדורגל הגברי לנשי, תחושת השליחות, המודלים לחיקוי (פפ גווארדיולה ויורגן קלופ) והחיבור לעפולה. דוברת ואן אוורקרק שהקימה לראשונה מחלקת כדורגל נשים בבירת העמק מספרת בראיון אישי על התוכניות העתידיות, המטרות והחזון.
צילומים: מחלקת הנשים של הפועל עפולה
מאת עדי פרץ

בשנים האחרונות זוכה ענף הכדורגל נשים להתפתחות מסוימת, שמביאה עמה גם חשיפה תקשורתית נרחבת יותר ומתוקף זה גם עניין רב יותר בקרב אוהדות ואוהדים. זה כמובן לא בממדי הפופולאריות כמו באירופה ובמקומות אחרים ברחבי הגלובוס, אבל כל התקדמות היא מבורכת ודוברת ואן אוורקרק, שפתחה לראשונה מחלקת נשים בכדורגל בעיר עפולה תעיד על כך. לצד זאת היא תדייק ותדגיש שיש עוד דרך ארוכה והרבה עבודה סיזיפית על מנת להשריש את הכדורגל הנשי בתודעה החברתית של חובבי הספורט בישראל.
ואן אוורקרק, 36, נולדה וגדלה בהולנד. היא החלה את דרכה בקבוצות כדורגל נשים שונות ומאחוריה רזומה עשיר של כשני עשורים כשחקנית.

• השיא האישי: 111 כיבושים

בין היתר לבשה דוברת את מדי נבחרת ישראל והליגה הראשונה בספרד בקבוצת ריאל סוסיאדד ובהמשך שיחקה בליגת העל לנשים בארץ. בקריירה שלה תמצאו זכיות רבות באליפויות, גביעים, ותארים אישיים מרשימים דוגמת שחקנית העונה ומלכת שערים.
לפני ארבע שנים היא זכתה לרגע שיא בקריירה: שבירת שיא כיבושים ישראלי עם 111 שערים בעונה אחת במדי עמק חפר, עונה בה עלתה הקבוצה לליגת העל לנשים. בקבוצה הזו היא גם שיחקה לצד בת זוגתה ושותפתה לחיים ולבניית מחלקות כדורגל ילדות, נערות ונשים, לביאה ואן אוורקרק בת ה-31, אשר גם לה רזומה מרשים בכדורגל – עם תחנות בליגה ההולנדית ונבחרת הולנד, והשתייכות לקבוצות מכבי כשרונות חדרה, רמת השרון ועמק חפר.
דוברת מתגוררת עם בת זוגתה בישוב חריש. בשנים האחרונות היא מנסה בכל דרך אפשרית לקדם ולפתח את כדורגל הנשים בארץ, ענף שלטענתה לא זוכה לחשיפה ראויה ולא מתפתח בקצב מרשים נכון לשנת 2022 – וזאת לעומת שאר הנבחרות והליגות בעולם.
לדבריה, באותן מדינות בהן הספורט משגשג משקיעים כספים ומשאבים רבים ואולי הכי חשוב: מטמיעים תפיסה אשר מאפשרת לשחקניות לשחק כדורגל כמקצוע לכל דבר.
כחלק מהחזון האישי שלה ותחושת השליחות היא החליטה לקדם את הענף הלכה למעשה. בפועל היא החלה להקים קבוצות כדורגל נשים עם מחלקות לילדות, נערות ונשים שונות ברחבי הארץ.
לפני כחצי שנה, בתום תהליך שקרם עור וגידים, היא פתחה לראשונה בעפולה מחלקת נשים בעידודו ותמיכתו של ראש העיר אבי אלקבץ.
ואן אוורקרק לא שוכחת לפרגן לאנשי מפתח ששותפים להקמת הקבוצה ומציינת שבעפולה יש תמיכה גדולה לפיתוח וצמיחה של כדורגל הנשים, הן מבחינת המתקנים המקצועיים המתקדמים ותנאי האימון והן בסיוע מצד אנשי המקצוע. ברשימה הזו היא מציינת כוללת את מנכ"ל רשת שחקים דניאל בן, מנהל מחלקת הספורט שלומי אלבז, אלון דוד שמשמש כמנהל מחלקת הנוער, וכן את עמית אשכנזי ועומרי זריהן. היא מדגישה כי הם ואנשים נוספים תומכים, עוזרים ומובילים לכך שמחלקת הנשים בעפולה תצבור תאוצה ותהפוך למעצמת כדורגל נשים בישראל בעתיד.

• "בניית מחלקת הנשים של הפועל עפולה היא שליחות עבורי"

כיום מחלקת הנשים בבירת העמק מונה כ-100 שחקניות בשלל גילאים, והשנה נפתחה לראשונה גם קבוצת נשים בוגרת אשר תיקח חלק בליגה הארצית לנשים ותתמודד על עלייה לליגה הלאומית.
"בניית מחלקת הנשים של הפועל עפולה היא שליחות עבורי", אומרת דוברת, "אעשה הכל על מנת להגשים את חלומה של כל שחקנית ואעזור לה לקבל ארגז כלים מקצועי ואישי על מנת שהיא תהפוך לשחקנית טובה יותר ולאדם בעל ערכים, חינוך וכבוד לכל סובביה".
הניסיון שצברה מאפשר לואן אוורקרק להסתכל על הענף בצורה מושכלת ובעיקר מעניק לה את היכולת לזקק ולמקד את ההבדלים בין הכדורגל הנשי לזה הגברי: "ההבדל המהותי בין כדורגל הגברים לכדורגל הנשים נוכח בהבדלי התרבות, בקבלת הענף, בתקציבים מהטוטו, ממשרד התרבות והספורט וכדומה. הבדלים נוספים ומשמעותיים יותר באים לידי ביטוי בחשיפת הענף לכלל הציבור וחינוך והכוונה מבתי הספר, מהבית, מהחברה עצמה. אני מדברת על שוויוניות בין בנים לבנות מבחינת הענף וכל ההיבטים מסביב".

השחקניות על המגרש. צילום: מחלקת הנשים של הפועל עפולה
השחקניות על המגרש

מי מהווה עבורך מודל לחיקוי במגרשים?
"בעיקר מאמנים בכירים בעולם אשר לוקחים אחראיים על מספר תפקידים במקביל עבור קבוצותיהם מבחינה מקצועית – הן כמאמנים והן כמנהלים של כל המערכת. שניים שמתאימים להגדרה הזו הם פפ גווארדיולה, מאמנה של מנצ'סטר סיטי ויורגן קלופ מליברפול. אישיותם של השניים משפיעה בצורה מאוד ייחודית וברורה על השחקנים והמערכת כולה".

מה החזון והמטרות העתידיות שהצבת לעצמך ולמועדון?
"אנחנו בתהליך והחזון והשאיפה שלי בתהליך זה היא לשנות את ענף כדורגל הנשים, לשנות את התפיסה, להוביל שינוי בגישה ובמודעות תוך כדי עבודה מרובה. כמו כן להקנות חינוך וערכים אשר יראו כי אין שוני בין בנים לבנות או גברים לנשים. הדוגמא הטובה ביותר היא כדורגל הנשים שפורח ומתעצם בכל העולם. כיום הספורט הזה שובר שיאים בכל טורניר מחדש, עם שיאי צפייה ושיאי קהל שלעיתים גוברים בפופולאריות על כדורגל הגברים. כולי תקווה שיבוא יום ובעפולה נוכל לראות כדורגל נשים מרהיב, עם קהל ביתי שיבוא לעודד ולתמוך. אני יכולה להבטיח שבעתיד נעשה הכל על מנת להפוך למעצמה בכדורגל הנשים – ודוגמא לכל שאר הקבוצות והמועדונים בישראל".