מעמק יזרעאל באהבה

הם קטפו רימונים, תפוזים ופומלות, שתלו חסות, השתתפו במסיק זיתים ומבטיחים להמשיך ולהירתם גם בעתיד – לכל משימת כפיים שתידרש מהם. שבוע אחר שבוע יוצא מעמק יזרעאל אוטובוס ובו מתנדבים לסייע לחקלאי הדרום שמשוועים לידיים עובדות אחרי ה-7 באוקטובר. סיפור סולידרי מחמם לב על פטריוטיות וחלוציות, גרסת 2023. צילום: מרינה פורמן לוי

השבת השחורה של השביעי באוקטובר פגעה קשות בחקלאי הדרום והעוטף, אזור שזכה לכינוי "אסם הירקות של ישראל". מלבד הרגישות הביטחונית והקושי לעבד את השדות והמטעים, חקלאים רבים גויסו לחזיתות הדרום והצפון בצו 8 ועובדים זרים רבים, בעיקר מתאילנד, שבו בבהלה לארצם. בעקבות זאת משקים רבים נותרו ללא ידיים עובדות, עם יבול בשל שחייב להיקטף, שדות שהגיע העת לזרוע ולשתול בהם – ומשימות חקלאיות רבות שאין ממש מי שיעשה.
לצד הקשיים התגלו אינספור מחוות מרגשות עבור החקלאים, שמסמנים בעת הזו יותר מתמיד את חיבור העם למולדתו. ההתגייסות הגיעה מגופים, ארגונים, מועצות, רשויות, תלמידים, יוזמות פרטיות ועוד.

התגייסות המתנדבים בשדות הדרום. צילום: מרינה פרימן לוי
התגייסות המתנדבים בשדות הדרום

• רשימות המתנה להתנדבות

גם המועצה האזורית עמק יזרעאל, בה מוצאים חשיבות רבה למגזר החקלאי, לשורשיות ועבודת האדמה, תורמת את חלקה ומממנת מדי שבוע הוצאה של אוטובוס 'צהוב'- שיורד דרומה עם עשרות מתנדבים חדורי מוטיבציה לסייע לחקלאי הדרום והעוטף.


"בסופו של יום ההתנדבות מאוד מספקת ומתגמלת, בייחוד כשאנו מבינים כמו זה חשוב לחקלאים שמאוד שמחים לקבל את העזרה הזו. זה מייצר מפגש משמח, מפיג ותורם גם עבורנו וגם עבור החקלאים"


מי שמרכזת את ההתגייסות והאופרציה היא לילך כהני, מנהלת מחלקת יישובים במועצה. "כמו רבים בישראל, גם אנחנו נחשפנו לקשיים עמם מתמודדים החקלאים", סיפרה כהני, "שבוע מפרוץ המתקפה כבר החלטנו להתנדב בהתגייסות עבור חקלאי הדרום והעוטף, כשהמועצה נרתמה ואפשרה להוציא מדי שבוע אוטובוס. אנחנו שמחים מאוד לראות את ההתגייסות המקסימה של התושבים שלנו, מכל היישובים לטובת הערבות ההדדית והסיוע לחקלאים שמשוועים לידיים עובדות בתקופה הנוכחית. הגענו למצב שלעיתים יש אפילו רשימות המתנה וזה מוכיח כמה תושבי העמק רגישים למצבם של החקלאים".

בין המתנדבים ילדים, צעירים, הורים, מבוגרים ופנסיונרים צילום: מרינה פורמן לוי
בין המתנדבים ילדים, צעירים, הורים, מבוגרים ופנסיונרים

חקלאי משדה ניצן: "הגיעו אלינו אנשים מדהימים מהעמק. כל אחד, מצעיר עד בוגר, עם זיקה לקרקע ולחקלאות. ארץ ישראל היפה זה אתם"


בין המתנדבים ילדים, צעירים, הורים, מבוגרים ופנסיונרים, חלקם חוזרים שוב לסבב התנדבות נוסף, חלקם לוקחים חופש במיוחד ממקום עבודתם. בין היתר התנדבו תושבי עמק יזרעאל בשתילת חסות ועבודה בבית אריזה בעין הבשור, במסיק זיתים, קטיף פומלות ועגבניות שרי במושב פעמי תש"ז בנגב הצפוני, בעבודה חקלאית בחממות עגבניות שרי סמוך ליד מרדכי, בשתילה בשדה ניצן, בקטיף רימונים בחצור, בקטיף תפוזים במטעי קיבוץ בארי והרשימה עוד ארוכה.

ארץ ישראל היפה. מתנדבי עמק יזרעאל עובדים בשדותצילום: מרינה פורמן לוי
ארץ ישראל היפה. מתנדבי עמק יזרעאל עובדים בשדות

"בסופו של יום ההתנדבות מאוד מספקת ומתגמלת, בייחוד כשאנו מבינים כמה זה חשוב לחקלאים שמאוד שמחים לקבל את העזרה הזו", אומרת כהני, "זה מייצר מפגש משמח, מפיג ותורם גם עבורנו וגם עבור החקלאים".ביטוי להערכה של החקלאים אפשר לראות בתגובה של  אסף פרחי, חקלאי משדה ניצן: "רציתי להגיד מעומק ליבי המון המון תודה על ההירתמות של כולכם", כתב פרחי לכהני, "אנשים מדהימים מהעמק בלי יוצא מן הכלל, כל אחד מצעיר עד בוגר עם זיקה לקרקע ולחקלאות. ארץ ישראל היפה זה אתם".

מגדל העמק: ליאורה אדרי מונתה לתפקיד מנכ"לית העירייה

|

עפולה: עמותת החסד סל"ע מחלקת חליפות חדשות לפסח

|