מנהלות דור 4

את ארבעת בתי הספר היסודיים-ממלכתיים במגדל העמק מנהלות ארבע נשים שמובילות בשקט בשקט סגנון ניהול צעיר וייחודי שמוביל להישגים. בראיון מ"חדר המנהלת" הן מדברות על הדרך החינוכית שעברו לאורך השנים, האתגרים היום יומיים, השינויים שמוצבים לפתחן עם ההתפתחות הטכנולוגית והדינמיקה עם התלמידים וההורים. וכן, הן לא נותנות לתחרות להשפיע על החברות המיוחדת שלהן. אז מה הפלא שאלי ברדה מתמוגג מנחת

כאשר נבחר אלי ברדה לראשונה לתפקיד ראש העיר הוא קיבל החלטה חשובה כבר ביומו הראשון בתפקיד- להחזיק את תיק החינוך ולהעמיד את מערכת החינוך בראש סדר העדיפויות של הרשות ולבחור את האנשים הטובים ביותר לניהול בתי הספר. מאז, ובמשך השנים, קטפו בתי הספר והתלמידים בעיר אינספור הישגים בגלל ההחלטה החשובה והיצירתית. בין השאר מינה ברדה ארבע נשים לנהל את ארבעת בתי הספר היסודיים-ממלכתיים שמובילות בלהט ובבטחה את התלמידים ובתי הספר שלהן להישגים לימודיים וערכיים נפלאים לצד טיפוח חברות יוצאת דופן שמניחה בצד את התחרות הטבעית ומקדשת את שיתוף הפעולה גם מחוץ לשעות העבודה. השבוע, קצת אחרי תחילת השנה האזרחית ורגע לפני סיכום החצי הראשון של שנת הלימודים שוחחנו עם ארבעת המנהלות לשמוע מהן איך הן רואות בעיניהן את אתגרי החינוך בעולם המשתנה מדי יום וכיצד בכל זאת הצליחו להפוך את התחרות לחברות על משקל "קנאת סופרים תרבה דעת".

• "חלום ילדות להיות מורה"

את דרכן בעולם החינוך החלו ארבעת המנהלות לילי נודל, דורית כהן, רינת שפטינצקי ועינת וקנין כבר לפני למעלה מ- 20 שנה במהלכן טיפסו בסולם התפקידים החל ממורות-חיילות, מדריכות, מורות, מחנכות ועד לתפקידי מנהלות בתי ספר אותן הן מאיישות כיום. עבור ארבעתן תחום החינוך הוא ללא ספק הייעוד שלהן. "כשסיימתי את הצבא, עמדו בפני שתי אפשרויות, ללמוד עיצוב אופנה (מגמה שלמדתי בתיכון) או חינוך (חלום ילדות) והחלטתי ללמוד הוראה. הבחירה הייתה מתוך שליחות לעצב את דור העתיד" משחזרת לילי נודל מנהלת בית הספר "נופים" בדיוק כמו חברתה עינת וקנין מנהלת "יגאל אלון": "מאז ומתמיד ראיתי את עצמי במערכת החינוך, אני רואה בעשייה החינוכית כשליחות ודרך חיים, הרצון לקדם ולחנך דור צעיר הוא אתגר אמיתי עבורי".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הודות לניסיונן רב השנים הן יכולות להסתכל לאחור ולקבוע בהסכמה כי תחום החינוך עבר שינויים רבים במהלך השנים וכיום הוא מאתגר יותר. "לפני כ-25 שנה המורה היה במרכז, התלמידים דיברו והתייחסו ביראת כבוד למורה. כיום הילד במרכז וההורים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית מה שיוצר מערכת איזונים שונה" מתארת נודל את המצב החדש אותו מכנה הקולגה רינת שפטניצקי, מנהלת "גיורא יוספטל" כ"שותפות" ומסבירה: "אנו רואים בהורים שותפים מלאים בתהליך החינוכי בבית הספר. ניתנת להם ההזדמנות ליזום ולהעביר פעילויות בכיתות ואפילו להשתתף לעיתים בנושאים רלוונטיים לבית הספר. יחד עם זאת אין לי ספק כי המורים ימשיכו להיות גורם משמעותי לילד. אין תחליף לתקשורת בינאישית, לשיח אישי, לתמיכה רגשית, לליווי, להעצמה, להדרכה והכוונה". דורית כהן, מנהלת "עליזה בגין" מתייחסת לשינוי בקרב התלמידים ומגלה: "הדור של היום הוא מאתגר במיוחד. אבל חשוב להיות יצירתי ולחשוב מחוץ לקופסא כדי לטפח בקרב התלמידים לצד מצוינות לימודית גם ערכים ומיומנויות חברתיות".

• מגיר ולוח למחשב אישי וטאבלט

שינוי מרכזי נוסף הוא המעבר של המורים מגיר ולוח למערך שיעור באמצעות מחשב, מצגות וסרטונים ואילו עבור התלמידים מעיפרון ומחברת למחשב אישי וטאבלט. "בכל הכיתות יש כיום לוחות חכמים ואמצעים רבים ללמידה המתאימה למאה ה-21 כגון מחשבים היברידיים לתלמידים וההוראה והלמידה מתבצעות כיום בסביבה דיגיטלית על מנת להשביח את התהליכים הפדגוגיים והחינוכיים" מספרת שפטניצקי על השינוי שחל ב"גיורא יוספטל" ובכלל בכל בתי הספר בעיר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"העולם הווירטואלי הוא אמנם עולם עשיר ומאפשר לכולנו להיות נגישים למידע רב יותר מאי פעם. עם זאת, ישנן סכנות ולכן אנו מקפידים להעניק לתלמידים את הכלים להתמודדות כבר בתחילת הדרך אם באמצעות שיחות עם אנשי מקצוע ואם באמצעות הסברה" מציינת כהן. וקנין מסכמת את השינויים שהתרחשו בשנים האחרונות וקובעת: "מערכת החינוך בישראל בכלל ובמגדל העמק בפרט אותה מובילים ראש העיר אלי ברדה וראש מינהל חינוך מלי אליגוב התאימה עצמה להתפתחויות בעולם הגלובלי והלמידה הפכה להיות רלוונטית כדי להכין את התלמידים להתמודדות עם העולם האמיתי".

• קנאה-OUT, חברות- IN

מעבר להסכמה הכמעט עיוורת בין ארבע המנהלות על האתגרים והנושאים המקצועיים המוכרים לכולן היטב מאופי התפקיד ועליהן הן מדברות בהרחבה, אנו דווקא ביקשנו להתייחס לחברות המיוחדת שנרקמה ביניהן במהלך שנות העבודה זו לצד זו ולהבין כיצד הצליחו לשים כל רגש של קנאה בצד ולטפח חברות מיוחדת וקרובה. "אנחנו קולגות שהפכו לחברות טובות. יש בינינו שיח שמתאפשר הודות להבנה שרק מנהלת יכול להבין את עולמה של מנהלת אחרת, כל אחת צומחת אחת ליד השנייה ולא על חשבון השנייה. יש כאן דינמיקה נפלאה שהתפתחה ומחברת מקצועיות עם חברות", מספרת שפטניצקי על החברות המיוחדת ומקבלת חיזוק מוקנין: "זהו קשר ייחודי שנרקם כאן במערכת החינוך במגדל העמק ולא קיים בכל עיר. כולנו מתמודדות עם אתגרים שונים בבית ספרה והקשר בינינו הביא להפריה הדדית שגורמת ללמידה, לשיתוף, כאשר לנגד עינינו עומדת ההצלחה של העיר וקידום התלמידים".


כהן מוסיפה זווית נוספת: "רבות נכתב אודות בדידותו של המנהל, ואני מאמינה שהצלחנו ליצור כאן משהו אחר…העובדה שיש לנו במי להיוועץ, להתלבט ואפילו רק להיות אוזן קשבת, נותנת הרבה כוח ועוצמה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נודל מסכימה וקובעת: "יש בינינו תחרות בריאה בין חברות טובות לדרך משותפת וזאת לטובת התלמידים ומערכת החינוך. אני חושבת שיש לזקוף זאת לזכות המנהיגים של המערכת קרי ראש העיר, ראש מנהל חינוך והמפקחת שמעניקים לנו שקט תעשייתי שמוביל לפריחה והישגים". ואין מדובר רק בסיסמאות טוענות ארבע החברות הטובות. מעבר לחברות, הקשה והשיתוף בשעות העבודה, מקפידות החברות הטובות להיפגש גם מחוץ לשעות העבודה, בבית קפה, מסעדה או "ספא", העיקר שזה יהיה יחד.

 

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|

קבוצת נילית מכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם קבוצת Shenma הסינית

|