מי את ורדה לרנר? הסיפור המיוחד מאחורי הרחוב העפולאי המרכזי

לקראת חגיגות ה-100 של העיר עפולה החליטו בעירייה לצאת במיזם מבורך במסגרתו הוסיפו כיתובי הסבר לשמות הרחובות. אחרי שפירטו אודות שמם של עשרות רחובות גילו כי ישנו רחוב אחד ע"ש ורדה לרנר לגביו אין כל מידע. אז הם פנו לחכמת ההמונים

העיר עפולה נערכת בימים אלו לחגיגות מאה השנים לעלייה על הקרקע, ששיאן בעוד כשנתיים. כחלק משימור ההיסטוריה והמורשת המקומית לאירועי המאה, העירייה החלה במיפוי היסטורי של רחובותיה הראשונים של העיר. אחרי שחקרו ומצאו הסברים לשמות של עשרות רחובות נותרו עם שם רחוב אחד על שמה של גברת בשם ורדה לרנר לגביו לא נמצא כל מידע.

• מחברים את הפאזל

למרות מיקומו המרכזי, מזה עשרות שנים רוב תושבי העיר, כולל הוותיקים ביותר, לא ידעו במי מדובר ומדוע היא זכתה שרחוב מרכזי בעיר ייקרא על שמה. כדי לחבר את חלקי הפאזל ולענות על השאלה המסקרנת, גורמים בעירייה החלו לחקור ובמקביל פנו לתושבים באמצעות דף הפייסבוק העירוני וביקשו לקבל כל רסיס מידע שיש להם על ורדה לרנר, חייה, מותה ונסיבות הנצחתה ברחוב מרכזי.

משפחת לרנר טרם האסון
משפחת לרנר טרם האסון

לאחר הפרסום, פנו מספר תושבים מוותיקי העיר לעירייה ומסרו פיסות  מידע שהתחברו אחד לשני. תחילה העלו חלק מהתושבים סברה כי מדובר בורדה שמיר ז"ל, פלמ"חניקית וביתה של פנינה לרנר, מראשוני הרוקחים בירושלים. אחרים נזכרו כי הייתה להם מחנכת בשם חנה לרנר בבית ספר רמות בגבעת המורה ותושבים נוספים הצביעו על מעון ילדים ברחוב קינמון שנקרא 'מעון ורדה' בתקווה כי שם נמצא הפתרון. חלק מהתושבים אף הגדילו לעשות והצליחו לאתר ארכיוני עיתונים משנות ה-50, המספרים על פועלה של ורדה ועל אופן מותה הטראגי. קטעי הארכיון הועברו לעירייה ובזכות התושבים שהתגייסו לסוגייה המסקרנת, העירייה הצליחה לאתר מידע ובעקבותיו גם את צאצאיה של לרנר ז"ל.

• מנהיגה מקומית

בעקבות האינפורמציה ושיחה עם בני משפחתה הושלם סיפורה של הגברת ורדה לרנר. ורדה לבית ארנקרנץ נולדה בשנת 1907 בפולין, למשפחה ציונית, עלתה ארצה והשתקעה עם משפחתה בעפולה הצעירה בשנת 1930, 5 שנים אחרי הקמתה של העיר. ורדה הייתה פעילה חברתית ומנהיגה מקומית שהובילה בשנות ה-30 וה-40 את ארגון "אימהות עובדות" בעפולה והעמקים. הארגון הפעיל את גני הילדים ומעונות היום לגיל הרך ופעל מטעם "מועצת הפועלות" שבהמשך הפך עם ארגונים נוספים לנעמ"ת- תנועת נשים עובדות ומתנדבות.
בתחילת שנת 1950, בדרכה חזרה מכינוס של ההסתדרות בתל אביב, במסגרתו בין השאר גייסה ורדה תקציבים להקמת גני ילדים לילדי עולים בבית שאן, מול כפר ויתקין, האוטובוס באמצעותו ביקשה לחזור לביתה בעפולה היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית. האוטובוס התהפך וחלק מהנוסעים הצליחו להימלט ברגע האחרון. ורדה, יחד עם ארבעה חברי וחברות הסתדרות נוספים מעמק יזרעאל, מראשוני המתיישבים והבונים של העמק, נלכדו ברכב שהחל לעלות באש ונשרפו חיים. ורדה הייתה בת 43 במותה.
ורדה הייתה נשואה לנחום לרנר, יו"ר ההסתדרות בעפולה במשך שנים רבות ואחד מתושביה הראשונים של העיר. היא הייתה מנהיגה מקומית בולטת, שימשה כחברת מועצה ופעלה ללא לאות למען קידום זכויות נשים וילדים. במותה הותירה בעל ושני ילדים קטנים. אלפים רבים מתושבי עפולה והאזור הגיעו להלווייתה בבית העלמין בעיר.

• עוד התברר כי ורדה התגוררה ברחוב העפולאי בו הונצחה

שני ילדיה של לרנר ז"ל, חיים ודרורה, החיים כיום בחיפה, יחד עם ילדיהם, התרגשו השבוע כשקיבלו את הפנייה מעיריית עפולה, כמעט 73 שנים לאחר מותה של אימם האהובה. בעקבות השיחה עימם הצליחו בעיריית עפולה לאתר את קברה של ורדה בבית העלמין בעיר, כאשר הכיתוב על גביו היה מחוק כמעט לגמרי.
בעירייה החליטו לחדש את המצבה ולהוסיף שילוט הסבר ברחוב הקרוי על שמה ולהטמיע את סיפורה, פועלה ותרומתה של ורדה להתפתחותה של העיר עפולה. ראש העיר אבי אלקבץ אמר: "ההכנות שלנו לחגיגות ה-100 חושפות בפנינו פיסות היסטוריה מרתקות וחשובות בעברה של עפולה, בירת הציונות של העמק. עכשיו, לאחר שנמצא המידע אודות שם הרחוב הושלם הפאזל וכל רחובות העיר ילוו בהסבר קצר לטובת התושבים והאורחים המגיעים לעיר".

עובדי עיריית עפולה מנקים את קברה של ורדה לרנר ז"ל
עובדי עיריית עפולה מנקים את קברה של ורדה לרנר ז"ל

 

מגדל העמק: ליאורה אדרי מונתה לתפקיד מנכ"לית העירייה

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|