מחזור בלתי סדיר – למה זה קורה?

מהם הגורמים האפשריים של מחזור לא סדיר? צילום: המחשה (pexels)

במצב בריאותי תקין המחזור החודשי נמשך כעשרים ושמונה ימים והוא כולל ארבעה שלבים שונים – שלב הווסת, שלב היווצרות הזקיקים בשחלות, שלב הביוץ והשלב הלוטאלי הנקרא גם שלב ההפרשות. כמובן שעשרים ושמונה הימים הם ממוצע ימים בלבד ותמיד יהיה הבדל בין אישה אחת לאחרת. יחד עם זאת ישנם נשים אצלן המחזור החודשי אינו סדיר כלל, למשל הוסת יכולה להגיע פעם בחודש ולפתע פעם בחודשיים או ששלב הביוץ מתרחש ברמה ההורמונלית אך לא נפלטת ביצית מהשחלה אל החצוצרה כלל. מדוע תופעה זו מתרחשת ומה ניתן לעשות? כל הפרטים בכתבה.

• שחלות פוליציסטיות

אחד הגורמים האפשריים של מחזור לא סדיר הוא מצב רפואי הנקרא שחלות פוליציסטיות או בשמו העברי, שחלות רב כיסתיות. נשים הלוקות בתופעה זו הן בעלות שחלות שגודלן גדול יותר בצורה משמעותית מגודל השחלה הממוצעת. בנוסף בנשים אלה ישנו חוסר איזון הורמונלי משמעותי בו ישנה עלייה מובחנת של הורמון הטסטוסטרון.
נשים הסובלות משחלות יחוו כמובן מחזור שהוא אינו סדיר, לצד תסמינים אחרים כמו אקנה, שיעור יתר, השמנת יתר, סוכרת וגם קשיי פריון. האבחון של שחלות פוליציסטיות נעשה באמצעות ביצוע מספר בדיקות, כמו בדיקת אולטרסאונד, בדיקות דם ומעקב אחר תדירות הופעת הווסת.
במקרים רבים הטיפול במצב רפואי זה יהיה באמצעות שימוש בגלולות למניעת היריון, אשר מסייעות באיזון רמות ההורמונים בגוף. בנוסף, מומלץ לנשים הסובלות מתופעה זו לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן. כמו כן, יתכן כי הרופאים המטפלים יחליטו על מתן תרופות נוספות אשר יסייעו בהתמודדות אל מול התופעות הנלוות לתופעה זו.

• אנדומטריוזיס

תופעה נוספת אשר עשויה לגרום לדימום בלתי סדיר נקראת אנדומטריוזיס. מדובר למעשה במחלה כרונית המתבטאת בנדידה של תאים דמויי רחם אל מחוץ לרחם. תאים אלה יכולים להימצא בכל מקום בגוף, אך לרוב ניתן יהיה למצאם באזור חלל הבטן והאגן.
בשל היותם דמויי תאי רחם, תאים אלה מדמים את התנהגותם של תאי הרחם במהלך המחזור החודשי, כתגובה להורמונים המופרשים בגוף. כלומר, כאשר מתרחשת הווסת החודשית, בה תאי הרחם נושרים ונפלטים דרך צוואר הרחם ונרתיק, התאים דמויי תאי הרחם נושרים גם הם, אך בחלל בו הם נמצאים היכן שאין מקום יציאה לדם. כך נשים הסובלות מאנדומטריוזיס חוות דימום במקומות בהם נמצאים התאים הללו, תהליך אשר מוביל להיווצרות של תהליך דלקתי היוצר כאב רב. אנדומטריוזיס מתבטא גם בהופעה של כאבי מחזור עזים.
ישנן מספר השערות להופעת מחלה כרונית זו אשר ביניהן ניתן למצוא גורם תורשתי, כישלון של מערכת החיסון ונדידה של תאי רחם אל חלל הבטן דרך החצוצרות. בנוסף לדימום בלתי סדיר ותחושת כאב גדולה במהלך הווסת, אנדומטריוזיס עשוי להביא לתסמינים נוספים כמו כאב בעת קיום יחסי מין, כאבים באגן וקשיי פריון.
הטיפול במחלה משלבת גם היא שימוש בגלולות נגד היריון, לצד תרופות נוגדות דלקת ותרופות שמטרתן למנוע הפרשה של הורמון האסטרוגן.
אבחון המחלה נעשה כמובן באמצעות דיווח מהמטופלת וזיהוי התסמינים בידי רופא, ביצוע ניתוח לפרוסקופיה למציאת תאים דמויי רחם בחלל הבטן ולעיתים גם אולטרסאונד.
סיבות אפשריות נוספות למחזור בלתי סדיר הן שימוש באמצעי מניעה, ליקויים בתפקודי בלוטת התריס, הנקה, מתח נפשי ועוד.
לסיכום, חשוב שנדע להכיר את גופנו ולשים לב לתחושות ושינויים המתרחשים בו. אם את מוצאת עצמך חווה מחזור שאינו סדיר באופן משמעות, בין אם נלווים לכך תסמינים נוספים או לא, מומלץ לגשת לרופאת נשים לבחון האם איזו סיבה יכולה להביא לאי-סדירות זו.