מבמת הריקודים הבינ"ל לנטרול מחבלים: המסלול של אנה צ'נוה מנוף הגליל

אחרי עשור של ריקודים סלוניים והופעות על במות בארץ ובחו"ל, סמלת אנה צ'נוה מנוף הגליל המירה את השמלות הנוצצות במדי צה"ל מאובקים כלוחמת בגדוד המעורב 'אריות הירדן'. כיום היא משרתת כחובשת קרבית ונהגת מבצעית ופועלת להסיר איומים ביטחוניים. סיפור פטריוטי על אהבת המדינה – על רקע המציאות הישראלית המורכבת
צילום: מאור כחלון

הסיפור מעורר ההשראה של סמלת אנה צ'נוה מנוף הגליל מבטא את המחויבות של הצעירים בישראל למדינה ולשמירה על ביטחונה, והוא מתחדד בצורה יתרה לאחר המתקפה הרצחנית של מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר.
אנה התגייסה לצה"ל כשהייתה רקדנית בעלת מבנה גוף עדין. היא הופיעה כרקדנית ריקודים סלוניים עם מלתחה מלאה בשמלות הנוצצות כמיטב ז'אנר הריקודים הלטיניים. באופן טבעי אנה יועדה בצבא לתפקיד עורפי מנהלתי, ואיש לא שיער שהצעירה השברירית למראה תהפוך ללוחמת בגדוד מעורב, תחזיק בנשק קבוע ותישא על גופה ציוד כבד במשקל של 15 קילוגרמים כולל אפוד קרמי. "כולם חשבו שאני עדינה מדי בכדי לבצע שירות קרבי, אבל אני אמרתי אין מצב שאני יושבת במשרד ועושה עבודה פקידותית", מספרת אנה, "היה ברור לי שאני רוצה להיות משמעותית וגם להראות לעצמי שאני מסוגלת להשיג כל יעד שאני מציבה לעצמי".

בחרת בצעד לא שגרתי לרקדנית ריקודים סלוניים?

"זה נכון, הייתי חנונית בתיכון. גם אני בחיים לא חשבתי שאאחוז בנשק ואהיה לוחמת, אבל דווקא בגלל זה רציתי להוכיח שאני יכולה. מסלול ההכשרה בגדוד המעורב קשה פיזית גם לבנות עם כושר קרבי.
המסלול היה קשה ומאתגר. מעבר לקושי הפיזי היינו צריכים לסגור הרבה שבתות וגם המרחק מהבית השפיע. האימונים היו מפרכים גם בתנאי שטח ובשעות לא שגרתיות, אבל היות ואני זאת שבחרתי במסלול הזה, הקושי לא דיבר אלי, הייתה לי מטרה ורציתי להגיע אליה".

"הייתי הילדה הקטנה בבית שתמיד עוזרת אבל גם מפונקת"

אנה היא ילדה טובה נוף הגליל. סיימה לימודי תיכון בבית הספר אורט שרת עם בגרות מורחבת כמעט בכל המקצועות הקשים: ביולוגיה, כימיה, פיזיקה ואפילו ספרדית. משפחתה עלתה לארץ מרוסיה ב – 1997 והשתקעה בנוף הגליל. יש לה שלוש אחיות בוגרות והיא בת הזקונים: "הייתי הילדה הקטנה בבית שתמיד עוזרת אבל גם מפונקת. עד שהתגייסתי לצבא לא ידעתי בכלל מה זה גדוד מעורב אריות הירדן.
אמה ילנה ניסתה להתנגד לג'וק הקרבי שנכנס לראש של בתה הקטנה. "אמא דאגה כמובן, חששה שיקרה לי משהו ולא הבינה בהתחלה למה אני מתעקשת על קרבי", היא מספרת, "עכשיו היא מאוד גאה בי כמובן ומספרת לכולם שאני חובשת קרבית ונהגת חפ"ק סמ"פ".

מה זה אומר בפועל?
"זה אומר לתפוס קו כשאת חמושה ומצוידת בכל מה שצריך כולל קסדה ואפוד קרמי. להיות פעילה בלילות, לשמור על הגדר ולנטרל כל חשד לאיום חבלה או חדירה, סיורים, מרדפים רגליים, מארבים ותצפיות. אריות הירדן הוא הגדוד השני בצה"ל המשלב לוחמים ולוחמות, אחרי גדוד קרקל".

ה – 7 באוקטובר שינה משהו באופי הפעילות?

"כמובן. אנחנו בפעילות תחת כוננות גבוהה, מוקפצים מכל דבר קטן, לא לוקחים שום סיכון".

איפה תפס אותך האירוע בשבת השחורה?

"הייתי בבית בחופשת סופ"ש חג. באותו בוקר נורא הוקפצתי לבסיס ונשארתי יותר מחודש מבלי לצאת הביתה"

אחרי השחרור תחזרי לצ'ה, צ'ה, צ'ה?

אני מחייבת לשירות של 32 חודשים ולבצע שירות מילואים פעיל. השחרור עדיין רחוק. כרגע המחשבה שלי היא להיות מדריכת כושר או פילאטיס, ארקוד בשביל הכיף".

אנה מפזזת על הבמה