למה עמדות טעינה חשמליות הן הדבר הבא?

לנוכח משבר האקלים והניסיון להפחית את פליטת גזי החממה המזהמים, נראה שהעולם פונה יותר ויותר לפתרון של תחבורה חשמלית והדבר ניכר בעלייה בכמות הרכבים החשמליים והשימוש בהם. מעבר לכך, גם התשתיות החשמליות נמצאות במגמת פיתוח מואצת ובישראל יש התפתחות חיובית בכיוון..
צילום: John Cameron

משבר האקלים כבר כאן ובגדול. בכל מקום בעולם הדבר מורגש ויש צורך בפעולות נחרצות כאן ועכשיו. לשמחתנו, עולם התחבורה עובר בשנים האחרונות מהפכה ומרכבים המונעים על ידי דלק מזהם, הכיוון הוא להשתמש יותר ברכבים חשמליים. היתרון של רכבים כאלה הוא שהם אינם מזהמים ואינם מרעישים ולכן תרומתם לסביבה היא מיידית.
במדינות רבות בעולם רכב חשמלי הוא מצרך חשוב וקהל הצרכנים מבין יותר ויותר את הנחיצות של כלי תחבורה שאינו פוגע בסביבה. זו הסיבה שבשנים האחרונות רואים מגמת עלייה מתמדת בנתוני המכירות של רכבים חשמליים, בייחוד בשוקי הרכב הגדולים.
רכב חשמלי עובד על סוללה שמותקנת ברכב ואותה יש לטעון בחשמל ממש כמו הטלפון הסלולרי שלנו. מהרכב יוצא כבל שמתחבר לנקודת חשמל ייעודית וכך הרכב נטען. לא צריך דלק ולא תחנות מזהמות, פשוט שמים את התקע בשקע וזהו. נתונים מהשנים האחרונות מראים שמקומות שבהם היתה תשתית טעינה חשמלית בפריסה רחבה, אלה מקומות שבהם מספר כלי הרכב החשמליים היה גבוה יותר. הצורך בטעינה זמינה ונוחה ברור ולכן נעשים מאמצים להקמת תשתית כזו בכל מקום אפשרי.
כדי לספק נקודות חשמל כאלה, יש צורך בתשתיות חשמליות, כלומר בעמדות טעינה שאליהן אפשר להגיע ולטעון את הרכבים. עמדות כאלה לא מצריכות תכנון מסובך ואפשר להקים אותן בכל מקום. כך יש לנו עמדות טעינה חשמליות בחניונים, במרכזי קניות, בכבישים מהירים ובעוד מקומות רבים, כולל בתים שבהם אפשר להתקין שקע ייעודי לרכב.
בישראל יש לא מעט עמדות טעינה ובשנה האחרונה משרד האנרגיה החל להקים עוד עמדות נוספות בפריסה רחבה, כולל עמדות מהירות לטעינה בזמן קצר יותר. ניתן למצוא עמדות טעינה במקומות  שונים כמו קניוני עזריאלי, חניוני אחוזת החוף, באזור הקריות, ים המלח, מרכזי עסקים ובמקומות רבים ברחבי הארץ.
חוץ מהשקעות של משרד האנרגיה, ישנן השקעות של חברות פרטיות כמו חברת סונול EVI, שצפויה להקים בשנה הקרובה כשלושים עמדות טעינה מהירות בתחנות הדלק שלה. החברה הקימה עמדות טעינה במרכז עזריאלי וממשיכה לפרוס עמדות במקומות רבים בארץ. מיזם פרטי דומה הוא של חברת פז, אשר תפרוס גם היא עמדות טעינה חשמליות בתחנות הדלק שלה.
גם חברת EV EDGE שעוסקת בטעינה חשמלית, תקים כמאה עמדות טעינה בנכסים של חברת אמות השקעות. העמדות החדשות יותקנו במרכזי מסחר, קניונים ומגדלי משרדים, כך שגם הקונים וגם העובדים במתחמים הללו יוכלו לטעון את הרכבים בנוחות. גם קבוצת לובינסקי השקיעה והקימה למעלה ממאה עמדות טעינה חשמליות במתחם שורק, דבר שעוזר לעובדי החברה וגם להגדלת המכירות של רכבים חשמליים שהקבוצה מייבאת בהצלחה.
אוריון מוביליטי, היבואנית של רכבי GAC החשמליים מסין, הכריזה על הקמה של רשת טעינה מהירה וייעודית לרכבי החברה. החברה החלה בפריסת עמדות הטעינה, כאשר בשלב זה ייפרסו עמדות בתל אביב, חיפה ובאר שבע.
משמעותית לא פחות היא חברת טסלה שנכנסה לישראל לאחרונה, הקימה עמדות טעינה מהירות בקניון עזריאלי בתל אביב ומרחיבה את הפרישה הארצית. כך למשל, טסלה תקים בקרוב עמדות מהירות במצפה רמון ולאחר מכן באילת, כמו גם בחיפה. המטרה של טסלה היא שהתשתית הרחבה והמתקדמת שלה תשמש את הקונים הרבים שכבר נוסעים ברכבים שלה כאן ואף תגדיל את קהל הקונים המקומי.
כמו בשאר העולם, גם בישראל הבינו שיש צורך בתשתית רחבה כדי להתאים את התחבורה של העתיד לצרכים של הקהל כאן. יותר תשתית חשמלית פירושה יותר רכבים חשמליים ופחות זיהום. אמנם יש עוד דרך ארוכה לעשות, אבל ישראל כבר מקדמת תחבורה נקייה שתתרום לאיכות הסביבה והאוויר שכולנו נושמים.