"לא אשכח עוד הרבה זמן את המראות והריחות מהחניון שקרס ברמת החייל"

סמל תמיר סוסן מעפולה, לוחם בשירות סדיר בחטיבת החילוץ וההצלה של צה"ל היה בהפלגה לרודוס, בעת שקרס החניון ברמת החייל. מהרגע ששמע על האסון, היה נחוש סמל סוסן לסייע לחבריו בזמן אמת, וזמן קצר לאחר שהגיע לחופי ישראל הוא כבר עלה על מדים ובמהלך כל הסופ"ש פעל נמרצות לסייע למחלצים ולפינוי גופות הלכודים, "עברתי בתוך יום מחופשה בחופים מדהימים לפעילות באתר שהתמוטט. השינוי הזה לא נתפס". צילום: דובר צה"ל

סמל תמיר סוסן, חייל בחטיבת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף מעפולה המתין בציפייה רבה לחופשת "הרגילה" שלו. אחרי תכנונים רבים, הוא יצא בראשית השבוע שעבר להפלגה לחופי רודוס ביוון, יחד עם חברים ובני משפחה.
במהלך ההפלגה הוא שמע דיווח שבקע מטלוויזיה בנוגע לקריסת החניון ברמת החייל בתל אביב. האסון כזכור ארע ביום שני שעבר ברחוב הברזל, ובמהלכו קרס חניון תת-קרקעי בן ארבע קומות, שנמצא בשלבי בנייה אחרונים. בקריסה נהרגו 6 פועלים ו-24 נפצעו.

הצוותים פעלו בשטח במשמרות, 24 שעות סביב השעון.
הצוותים פעלו בשטח במשמרות, 24 שעות סביב השעון.

מיד לאחר ששמע את הדיווח היה סמל סוסן נחוש לראות כיצד יוכל לעזור לחבריו הלוחמים לחטיבת החילוץ וההצלה. בעצירה הראשונה שלו בחוף, סמל סוסן ירד מהספינה, התחבר לרשת הסלולארית וגילה שהמ״מ שלו הקים קבוצת וואטס -אפ עם כל הפרטים.

• "היה לי ברור שזה סיפור מורכב ומאתגר"

ביום שישי בבוקר, ארבעה ימים לאחר האסון, כאשר הפליג חזרה לארץ, הוא נקרא להתייצב בהקדם בזירת האירוע. מיד שעלה על מדי היחידה החל סמל סוסן לפעול לחילוץ הלכודים תוך כדי סיכון עצמי באתר הרעוע, "חגגתי עם חברים בהפלגה כששמעתי בהפתעה גמורה את הדיווחים ממוקד האסון", שחזר סוסן, "מהרגע הזה כל הזמן ניסיתי להתעדכן מה קורה וזו הייתה משימה מורכבת מכיוון שלא היה לי רשת אלחוטית זמינה בלב ים. כשהגענו לחוף התחלתי להתעדכן מה קורה בעזרת קבוצת הוואטס אפ. היה לי ברור שזה סיפור מורכב ומאתגר לכוחות החילוץ נוכח מימדי האסון. אנחנו כל הזמן מתאמנים וערוכים לאירועים כאלה, אבל פה זה כבר היה אירוע אמת. בשביל זה אנחנו מוכשרים וזה למעשה הייעוד שלנו".

"הידיעה שיש משפחות שמחכות לאיתור יקיריהם לא הרפתה מאיתנו"

עם הגעתו לארץ קיבל סמל סוסן הודעה ממפקדו להתייצב בחניון והוא צוות לאחד הצוותים שפעלו בשטח במשמרות, 24 שעות סביב השעון, כשמשימת העל הייתה לאתר לכודים ולחלץ את גופות האנשים והעובדים שלא אותרו. סמל סוסן וחבריו פעלו יחד עם מילואימניקים מיחידת החילוץ הארצית שמיומנים לפעול באירועים שכאלה במקצועיות רבה, "נעזרנו בהם רבות", אומר סמל סוסן, "כולנו עשינו את המקסימום בכדי לעשות את העבודה הנדרשת. הידיעה שיש משפחות שמחכות לאיתור יקיריהם לא הרפתה מאיתנו ולכן היינו ממוקדי מטרה.

בפעולות החילוץ נעשה שימוש בכלים מיוחדים
בפעולות החילוץ נעשה שימוש בכלים מיוחדים

עשינו שימוש בכלים מיוחדים, פינינו פסולת והריסות ועוד. מטרה. זו משימה לא פשוטה כלל וכלל ואני באופן אישי לא אשכח עוד הרבה זמן את המראות והריחות. עברתי בתוך יום מחופשה בחופים מדהימים לפעילות באתר שהתמוטט, תוך כדי עבודה מסכנת חיים. השינוי הזה לא נתפס. בסוף השבוע כבר חולצה הגופה האחרונה בחניון, ואז שוב חזרנו לשגרה", סיכם סמל סוסן.⁠⁠⁠⁠