יצירתי להפליא: חדר בריחה נגד הקמת נמל תעופה ברמת דוד

שלושה שבועות של תכנון והפקה, תקציב זעום של 500 שקלים ושישה חברי קיבוץ נחושים להצליח- הוקם ברמת דוד חדר בריחה המספר את סיפור החרדה המלווה את העמק מהאפשרות של הקמת שדה תעופה בשדותיו החקלאיים והמיתולוגיים. צילום: רותם וקס

"בעוד כשעה תתחיל ישיבת ממשלה בה יוחלט סופית האם להקים שדה תעופה בעמק. ההצעה שעל השולחן אומרת שקיבוץ רמת דוד יהפוך לחניון "חנה וטוס". בביקורכם האחרון אצל סבתא בבית עיינות, היא סיפרה לכם שבאחד הבניינים בקיבוץ חבוי אוצר עתיק שיהפוך את רמת דוד לאתר שימור ארכיאולוגי ובכך ימנע את הקמת שדה התעופה. שנים חיפשו את האוצר ואיש לא מצא אותו. עתיד רמת דוד נמצא בידיכם. כנסו לבית של סבתא בכדי למצוא רמזים שיובילו אתכם למציאת האוצר ולהצלת רמת דוד".
כך נפתח סיפור המסגרת של חדר בריחה ייחודי ויצירתי שהוקם, לכבוד חג המשק ה-92, בקיבוץ רמת דוד. כוחות יצירתיים בקהילת הקיבוץ יזמו, הגו והפעילו בכישרון רב את חדר הבריחה בנושא הצלת הקיבוץ מהפיכתו למגרש חנייה באמצעות אתגר למציאת אוצר בבית של סבתא. המשתתפים הרבים באתגר מבלים כשעה בפיצוח חידות ומציאת מפתחות שיובילו בסוף לאוצר שיבטיח את המשך הקיבוץ. בדרך חוויתית הזו המסר עבר לדברי מקימי החדר לכולם: לא יקום שדה תעופה בעמק. במרכז הקונספט של חדר הבריחה ברמת דוד מובא כאמור החשש של חברי הקיבוץ מהקמת שדה תעופה בסמוך לבתיהם ולשדות המוריקים והמלבלבים. במשימה כמעט בלתי אפשרית: שלושה שבועות של תכנון והפקה, תקציב של 500 שקלים ושישה חברי קיבוץ נחושים להצליח- הוקם החדר המספר את סיפור החרדה המלווה את העמק מהאפשרות של הקמת שדה תעופה בשדותיו החקלאיים והמיתולוגיים.

"לאט לאט החדרים קיבלו צורה וראינו איך החלום הופך למציאות"

ראשית הרעיון בנשות הארכיון של הקיבוץ שחיפשו דרך יצירתית לחגוג את חג המשק, בתיבול של קצת היסטוריה קיבוצית. המשכו בהקמת צוות, סיור והתנסות בחדר בריחה דומה שהוקם בגבעת אלה- הצטיידות בטיפים חשובים ובתחושת גאווה ביחסי השכנות הטובה- ולסיום- יצירת מפגש מסעיר בין היסטוריה מפוארת לעתיד לא ברור ומפחיד.
"הוחלט כי הנושא של חדר הבריחה יהיה בנושא מאבק בשדה התעופה. שילבנו נושא אקטואלי אשר מעסיק את חברי הקיבוץ עם ההיסטוריה של המקום", אמרוט בקיבוץ.
המקום שנבחר היה מבנה המכבסה הישן. "כשנכנסנו לשם גילינו מקום מוזנח ומלוכלך אך עם הרבה פוטנציאל", הוסיפו מובילי היוזמה, "מיד התחלנו לנקות ולסדר והתחלנו לראות בעיני רוחנו איך אנו רוצים שהמקום יראה. בתקציב הזעום התחלנו לאסוף חפצים מאנשים, מהגנים, ממחסן התרבות ומכל מקום שיכולנו. לאט לאט החדרים קיבלו צורה וראינו איך החלום הופך למציאות. הכנת החידות גם היא לא הייתה משימה פשוטה. גם אחרי שהחלטנו על חידות גילינו שאת חלקן אי אפשר להכין מסיבות טכניות שונות ומשונות והיינו צריכים לשנותן. שינינו שוב ושוב את סדר החידות כדי להגיע לחדר בריחה הכי מאתגר ומעניין שאפשר. התפאורה השתנתה אף היא כמה פעמים בעקבות ביקורות של קבוצות הניסוי שלנו". בתוך החדר שולבו אלמנטים מתוך המאבק: לוגו של המאבק אשר היה תלוי על המקרר בחדר של סבתא, והחידה המביאה לגילוי קוד הניצחון שהייתה מורכבת מבגדים במכבסת הקיבוץ הישנה- עליהם מודפס סלוגן המאבק- לא לשדות התעופה בעמק. בשק המטבעות (גרב ישנה במכבסה) היה קלף שסיפר כי "הצלחתם למצוא את המטבעות העתיקים ולהציל את רמת דוד". לשדרוג המבצע (מבצע סבתא מצילה את עמק יזרעאל) גויסו כמה בני נוער מהקיבוץ- להפעלת החדר. השמועה על החדר פרשה כנפיים בעמק וראשי מטה המאבק נגד שדה תעופה בעמק הגיעו אף הם להשתתף ולנסות למצוא את המטבעות העתיקים. לאחר חג החנוכה המוצלח וחגיגות 92 לקיבוץ- כל שנותר לחברי הקיבוץ ולחברי העמק כולו הוא להתפלל לנס חנוכה אמתי שיסיר את איום שדה התעופה מעליהם. בהקמת החדר לקחו חלק חברי הקיבוץ בוגרים ונערים כאחד. לעת עתה ביקרו בחדר עשרות משפחות מהקיבוץ שנהנו מהחוויה הייחודית והאקטואלית.