חינוך פורץ דרך בגלבוע

האחריות, הרגישות, עולמות התוכן והידע, הערכים, החדשנות, הסולידריות וחיזוק הערבות ההדדית בקרב תלמידים, מורים, הורים וקהילות: במועצה האזורית גלבוע ערכו ערב הוקרה לצוותי החינוך עם אמירת תודה לכל השותפים לעשייה החינוכית. באירוע הם העניקו אות מפעל חיים לרב יצחק ידגר, אלי גורן ושאדיה ג'ומעה שהשפיעו ועדיין משפיעים על חינוכם של אינספור ילדים ובני נוער בגלבוע עם תמיכה והעצמה, בצניעות ובתחושת שליחות ראויה להערכה. אתר עמקניוז מביא את התחנות החינוכיות המשמעותיות והמרגשות בחייהם של השלושה

במועצה האזורית גלבוע מודעים במשנה תוקף לחשיבות נושא החינוך ושמים אותו במרכז, עם מוטו מרכזי שלאורו הם פועלים: "החינוך הוא התשובה לכל השאלות".
בשנה האחרונה זכתה המועצה ואנשי החינוך הפועלים בה להכרה במצוינות, כאשר מוא"ז הגלבוע זוכה בפרס החינוך המחוזי ומועמדות מובילה לפרס חינוך ארצי. זו הפעם הראשונה בה זוכה המועצה בתואר המכובד, המוענק לרשויות המובילות בעשייתן בתהליכים חינוכיים מערכתיים, לאורך זמן ובמגמת שיפור.
במסגרת זו – וכביטוי לגאווה והערכה, נערך בשבוע שעבר בבית ציזלינג ערב הוקרה לצוותי החינוך שכלל הענקת 'אות מפעל חיים בתחום החינוך', לאלי גורן (גבע), הרב יצחק ידגר (אביטל), ושאדיה ג'ומעאה (טייבה). לערב המיוחד שערכה המועצה הגיעו מאות נשות ואנשי חינוך מהחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, מנהלות ומנהלים, אנשי צוות, מנהלים ועובדי המועצה, ונציגי וועדי ההורים.

• עובד נור: "הדברים לא נעשים מאליהם"

עובד נור ראש המועצה: "החינוך בגלבוע הוא אינו תשובה לשאלה, החינוך בגלבוע הוא התשובה לכל השאלות. זוהי כבר אמירה ארגונית המתורגמת לתכניות עבודה, שהזניקו את החינוך בגלבוע לפסגות המצוינות. אבל הדברים לא נעשים מאליהם, כי נדבך מהותי בהפיכת הגלבוע לרשות מובילה במצוינות חינוכית, מבוססת על ההון האנושי וצוותי החינוך המקומיים. תושבי הגלבוע יודעים שילדיהם זוכים, וימשיכו לזכות, לחינוך מיטבי הודות למועצה המובילה סדר יום חינוכי, ואנשי צוות נפלאים, שראוי לומר להם תודה. אני חש כי אני מבטא את קולם של תושבי הגלבוע, אשר מוקירים לצוותי החינוך תודה על המנהיגות, השותפות, על היוזמה והיצירתיות, ועל הסבלנות וההשקעה האין סופי בכל ילד וילדה- ובכל יום. תודה והערכה רבה".
אלי גורן, הרב יצחק ידגר ושאדיה ג'ומעה נחשבים לפורצי דרך, עם משנה חינוכית וחברתית מובהקת. הם ראו ועדיין רואים לנגד עינהם רצון לקדם שוויון הזדמנויות ורצון כן ואמיתי לקדם את התלמידים והילדים בכל הכוח.
"כל אחד ואחת מהם, עולם ומלואו של עושר חינוכי", הוסיף עובד נור. "הם מייצגים נפלא את הפסיפס והמגוון האנושי שהתברכנו בו בגלבוע, וישנו מכנה משותף לשלושתם, והוא בהשפעה פדגוגית משמעותית, והדוגמה האישית המאפיינת את גישתם בחינוך הדורות".

אלי גורן
אלי גורן: "עד היום יש לי קשרים עם החניכים, עניין של 75 שנה. חלקם מטלפנים אליי ושומרים עימי על קשר. לא מזמן צלצל אליי חניך לשעבר ואמר לי שאני האדם שהכי השפיע על חייו"

• אלי גורן – "עמותת חוג העמקים"

"הייתי מרכז חברת הילדים בגבע ויושב ראש ועד בית הספר, כך זה נקרא בתקופה דאז והייתי רק בכיתה ט'. כל השנים הייתי פעיל ואחרי מלחמת השחרור יצאתי להדריך בתנועת הנוער העובד בנשר. עד היום יש לי קשרים עם החניכים, עניין של 75 שנה. חלקם מטלפנים אליי ושומרים עימי על קשר. לא מזמן צלצל אליי חניך לשעבר ואמר לי שאני האדם שהכי השפיע על חייו. בגיל 24 התמניתי למזכיר של הנוער העובד שכללה 100,000 ילדים ואלף עובדים. אני הייתי צעיר בן 24, 'ילד מנהל'. הייתי צריך גם לגייס את המדריכים, גם להקים את כל הסניפים וגם להתחיל תהליך של איחוד עם התנועה המאוחדת. הקמנו את הנוער העובד והלומד, תנועה ארצית שפועלת עד היום וגם פה נותרו לי קשרים חזקים. לפני כשלושים וחמש שנים, בגיל מבוגר יותר התחלתי לערוך חוגים. בהתחלה זה התבסס על חוגים פוליטיים, ובהמשך חוגי יהדות.

לאורך השנים ועד לימים אלו מגיעים המונים להשתתף וגם המרצים הם הכי טובים. לפני 28 שנים הקמתי את עמותת חוג העמקים, עמותה שעסקה רק בתרבות וחינוך כל השנים. היא מקיימת היום כ-17 פעילויות. במקביל אני פועל לעזור לקבוצת ילדים שנפלטו מבתי ספר ויוצאי סיירת גולני, מחזירים אותם לבתי הספר על ידי לימוד ניווט. הקשרים החברתיים זה החלק החזק שלי וזה בא לידי ביטוי לאורך כל חיי. מעבר לכך, מה שאני עושה כרגע בחוג העמקים זה גם חינוך וגם העשרה".

הרב ידגר: "התפיסה שלי אומרת שבכדי להצליח בחינוך, חייב להתקרב לילד, גם הילד השובב ביותר ואז הוא יהיה ילד גאון ונפלא. צריך רק לראות את המעלות שלו"
הרב ידגר: "התפיסה שלי אומרת שבכדי להצליח בחינוך, חייב להתקרב לילד, גם הילד השובב ביותר ואז הוא יהיה ילד גאון ונפלא. צריך רק לראות את המעלות שלו"

• הרב יצחק ידגר: מנכ"ל בית הספר חב"ד במושב אביטל

"אני התחלתי את דרכי כמורה. כל סגנון עבודתי בחינוך היה מתוך אהבה. התפיסה שלי אומרת שבכדי להצליח בחינוך, חייב להתקרב לילד, גם הילד השובב ביותר, ואז הוא יצמח להיות גאון ונפלא, צריך רק לראות את המעלות שלו. כיום אני מרצה בקיבוצים, ישובים ואני גם נותן שיעורים לגברים ונשים במשך כל השבוע. מבחינתי זה חינוך לכל דבר. אני נותן למשתתפים את הפרשנות של התורה ו'מלביש' את זה על החינוך היום יומי. אני סבור שגם את הילדים שנראים במצב של עניות פיזית ורוחנית, עלינו לרומם – כי שם מוסתר כוח אדיר. כל הילדים שעברו דרכנו קיבלו יחס חם וזו הייתה השיטה שלי ושל כל צוות המורים. רק באהבה. פתאום רואים ילדים עם בעיות מצליחים ומוכשרים יותר מאלו שנחשבים לכאורה לנורמליים. תמיד אהבתי את אותם ילדים ורציתי לעזור להם. ברור לנו מאיפה הם הגיעו, חלקם מבתים קשים ומורכבים. אנחנו חיפשנו את האהבה והחום עבורם. היום תלמידים שלנו אוחזים בתפקידים בכירים, משרות בכירות, אחד מהם טייס, קצינים בצה"ל, עורכי דין ואני זוכר שהם אתגרו אותנו. הכרתי את הסיפורים האישיים שלהם, הייתי בבתים שלהם, ייעצתי, תמכתי, ועזרתי בכדי לקדם את אותם ילדים שהיום אנו גאים בהם. כשאתה מעודד את הילדים הם יגיעו להישגים המקסימאליים, הם צריכים פשוט תמיכה. זו השיטה לכבוש את העולם, להבין שיש כוח עליון. אף פעם לא פרשתי באמת מהעשייה החינוכית"

שאדיה ג'ומעה: "אני נכנסת לכל הכפרים ועושה מאמץ שהחניכים יקבלו חינוך שלם עם העצמה, כישורים, יכולות ומנהיגות. החניכים שלנו מתנדבים עם הקהילה, עם הקשישים בכפר, הם לא מסתובבים חסרי מעש ברחוב"
שאדיה ג'ומעה: "אני נכנסת לכל הכפרים ועושה מאמץ שהחניכים יקבלו חינוך שלם עם העצמה, כישורים, יכולות ומנהיגות. החניכים שלנו מתנדבים עם הקהילה, עם הקשישים בכפר, הם לא מסתובבים חסרי מעש ברחוב"

• שאדיה ג'ומעה: רכזת תנועת הצופים הערבים במוא"ז הגלבוע

"בכיתה ט' הייתי מדריכה בצופים וכל הזמן משהו בראשי אמר לי שאני צריכה לתת ערך מוסף לחינוך לילדים ביישוב. רציתי להשלים את החינוך שהם מקבלים מעבר למה לבית הספר, במטרה שזה יהיה חינוך שלם בגלבוע בהיבט הבלתי פורמלי. אני התחלתי ללמוד רק בגיל 39, לימודי תואר ראשון ועתה אני שוקלת להתחיל בלימודי תואר שני – הלמידה זה בנפשי. ב-2010 התחלתי עם חמישה חניכים בכפר טייבה והיום יש לנו כבר 700 חניכים בכל חמשת הכפרים בגלבוע. זה תהליך שהתרחש אחרי שראו את העוצמה של התנועה ולשמחתי יש ביקוש להצטרף לתוכניות. אני נכנסת לכל הכפרים ועושה מאמץ שהם יקבלו חינוך שלם עם העצמה, כישורים, יכולות ומנהיגות לכל הילדים ובני הנוער. החניכים שלנו מתנדבים עם הקהילה, עם הקשישים בכפר, הם לא מסתובבים חסרי מעש ברחוב, אלא פעילים תחת מסגרת חינוכית מלווה ותומכת, כזו שעונה להם על כל הצרכים. אני מאוד רואה את עצמי בהמשכיות של עולמות החינוך. הראייה שלי לעתיד היא לא להפסיק ולקדם את החינוך בגלבוע, כל עוד יש לי כוח".