חומר למחשבה: הקמת שדה תעופה בעמק לעומת נבטים, ארוך ויקר יותר במליארדים

על פי מחקר כלכלי, הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל יקרה ב-18 מיליארד שקלים וארוכה ב-10 שנים לעומת נבטים

הקמה של שדה תעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל תעלה למשק הישראלי כ-18 מיליארד שקלים יותר מאשר הקמתו בנבטים שבנגב, כך עולה מדוח של חברת שטיינמץ עמינח ושות', שהוזמן על ידי הרשות לפיתוח הנגב.
על פי המחקר הכלכלי שערכה החברה, עלות הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד תעמוד על כ-20 מיליארד שקלים לפחות, לעומת פחות מ-2.5 מיליארד שקלים בדרום. הפער העצום נובע, לפי הדו"ח, מהיתרון שיש לאתר נבטים בתשתיות הקיימות באתר הדרומי, מההפרש העצום בזמן ההקמה ומהצורך להעתיק למיקום חדש את בסיס חיל האוויר ברמת דוד.
"הנגב הוא עתודת הקרקע של ישראל לפיתוח כלכלי ולהתרחבות דמוגרפית – ולכן הקמת נתב"ג 2 בנגב היא אינטרס לאומי", אמר בני ביטון, יו"ר הרשות לפיתוח הנגב וראש העיר דימונה. "הפער הזה בעלויות הוא שערורייה, אבל הוא מצטרף לעוד מכלול של סיבות להקמת השדה המשלים בנבטים. שדה תעופה ייצר כעשרת אלפים משרות ויביא לתנופת פיתוח אדירה לנגב. הוא גם ישרת את תושבי המרכז ויביא לשחרור העומס בנתב"ג. זו משימה לאומית ואני בטוח שהממשלה תיענה לאתגר".


"מכלול השיקולים מביא למסקנה אחת ברורה – הקמת שדה תעופה משלים באתר המוצע ברמת דוד תעמיק את הגרעון התקציבי של המדינה, תוך פגיעה קשה באוכלוסיית העמק ובחקלאות, תמנע הזדמנות לפיתוח הנגב, ובכך תגדיל את הפערים בין אוכלוסיות שונות במדינה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כזכור, בסוף השבוע שעבר הציג ביטון מכתב רשמי מבנימין נתניהו, בו הוא מורה לראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לבחון את הסוגייה. המלצת הצוות המקצועי שיקים בן שבת צריכה להתקבל בתוך 60 יום.
הדו"ח של שטיינמץ עמינח בחן את העלויות והנזקים הכלכליים בשתי החלופות העומדות כרגע על הפרק להקמת שדה התעופה הבין לאומי הבא של ישראל. כך, לדוגמה, עלות ביסוס הקרקע, שהיא שלב הכרחי בכל פרויקט תשתית, תגיע ברמת דוד למעל 3.7 מיליארד שקלים, לעומת 1.7 מיליארד בלבד בנבטים. בגלל מבנה הקרקע יהיה צורך לבצע עבודות תחזוקה בשדה תעופה בעמק יזרעאל כל שבע שנים, לעומת עבודות כל 15 שנה בנגב.

• זמן הקמה: בנבטים 5 שנים,  ברמת דוד 15 שנים

תחום משמעותי נוסף, הוא זמן ההקמה של כל חלופה. מהדו"ח עולה כי כי בעוד שבנבטים אפשר להתחיל לבנות מיידית ולהשלים את העבודות בתוך 5 שנים, ברמת דוד הפרויקט יארך לפחות 15 שנים, בשל הצורך להעתיק את בסיס חיל האוויר במקום, לטהר את הקרקע, לבצע עבודות תשתית מורכבות ולהתמודד עם התנגדויות הציבור. ההפרש בזמני ההקמה יעלה למשק הישראלי מעל למיליארד שקלים.
"מכלול השיקולים מביא למסקנה אחת ברורה – הקמת שדה תעופה משלים באתר המוצע ברמת דוד תעמיק את הגרעון התקציבי של המדינה"


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"נתב"ג יגיע בקרוב לקצה הקיבולת שלו מבחינת כמות נוסעים וצרכי התעופה של ישראל", הסביר דן ברוזה, מומחה מטעם העמותה נגד שדות תעופה בעמק יזרעאל. "אנחנו חייבים נמל תעופה בינלאומי משלים כבר בשנים הקרובות. מכיוון שבנבטים אין צורך לפנות ולבנות בסיס צבאי חדשי בהשוואה לרמת דוד, ובנוסף התשתיות העיקריות כמו מסלול נחיתה ארוך, מסילת רכבת ונגישות לכביש 6 כבר קיימות בנבטים, הקמת נמל התעופה בנגב תהיה מהירה יותר, כ 5 שנים, לעומת ההקמה ברמת דוד שתיארך לפחות 15 שנים. כל זאת מבלי להתחשב כלל בסוג הקרקע בעמק יזרעאל והשלכותיה על עבודות הבנייה המורכבות, ובהתנגדויות הרבות הצפויות למהלך זה".
המחקר הדגיש את הנחיצות של הקמת שדה תעופה בדרום, תוך שהוא מונה את השגיאות של הוועדה שבחנה את החלופות האפשריות להקמת נתב"ג 2 והמליצה על רמת דוד. בין היתר, הדוח מצביע על כך ששיעור האבטלה בדרום גבוה בהרבה והאזור משווע למקור תעסוקה בדמות שדה תעופה, בניגוד לעמק יזרעאל, שם תהיה פגיעה קשה בחקלאות ובמשק החלב. מחברי הדוח מאשימים את חברי הוועדה כי לפי ההיגיון שלהם אין טעם להשקיע בפריפריה כלל, אלא רק במרכז, היכן שנמצאת רוב האוכלוסייה.
"מכלול השיקולים מביא למסקנה אחת ברורה – הקמת שדה תעופה משלים באתר המוצע ברמת דוד תעמיק את הגרעון התקציבי של המדינה, תוך פגיעה קשה באוכלוסיית העמק ובחקלאות, תמנע הזדמנות לפיתוח הנגב, ובכך תגדיל את הפערים בין אוכלוסיות שונות במדינה", נקבע עוד בדוח.