חודש המודעות לסרטן

נטור של ד"ר ספאדי וגדי, מומחה לכירורגית שד מעניק שירות במרכז הרפואי הרב תחומי של הגליל- מדיקל טופ במתחם סנטר הגליל בראש פינה: לכו להבדק

חודש אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, נכון שנדרשת מודעות כל השנה, אך החודש הזה נועד להגביר את המודעות לבדיקות, לגילוי ולהתמודדות בעת הצורך.
סרטן השד הינו הסוג השכיח ביותר בקרב נשים, ההערכה היא כי בכל שנה מתגלים 1.7 מיליון מקרים חדשים של סרטן השד ברחבי העולם. על-פי מחקרים, אחת מבין תשע נשים מעל גיל 40 תחלה בסרטן השד.
לכן, אני ממליץ מאוד לנשים להיות במעקב, לגשת להיבדק ובעיקר להיות קשובות לגוף שלהן, "גילוי מוקדם מציל חיים, זו לא סיסמא, זו דרך חיים! בייחוד כשאתה רופא זו המשימה שלי, לא להתעלם מאף סימן מחשיד, לדרוש את כל הבדיקות, לזרז תהליכים ולשאול את השאלות הנכונות גם אם הן קשות על מנת לעלות על המחלה בזמן ולבצע את החובה שלי- להציל חיים". לדבריו, רופאים מכל הקשת הרפואית יפעלו לאבחן, לטפל ולסייע, על הנשים ישנה חובה לגשת להיבדק, למשש את הגוף ולהיות ערניות לסימנים שונים באזור השדיים (חוסר שוויון בגודל השדיים, תחושה של גוש (הקטן ביותר!) כאב/ אי נוחות).
על אף שמדובר במחלה שעלולה להתפתח למחלה ממארת, הרפואה המתקדמת יצרה בשנים האחרונות תגליות ופיתוחים רפואיים וטכנולוגיים מאפשרים אבחון מוקדם ומניעה של סרטן השד, אשר בתורם צמצמו את הירידה בתמותה. "הבדיקות הללו אלו תעודת הביטוח של כל אישה, דרכן היא מצילה את עצמה בין אם היא בריאה ובין אם היא חולה, כאשר עולים על המחלה בזמן משך הטיפול קצר יותר ופשוט יותר וכך גם תופעות הלוואי שלו, בואו לא נשכח שמדובר במחלה לא נעימה אז במקום להקל ראש או לנהוג בדחיינות גשו והיבדקו"

• סוגי הבדיקות שעל נשים לעשות כחלק ממעקב שגרתי או בעת גילוי ממצא חשוד

-ממוגרפיית סקר: בדיקת רנטגן של השד ללא תסמינים.
-ממוגרפיה אבחנתית: בדיקת רנטגן של השד לנבדקות עם סימנים או תסמינים של מחלת שד, לנבדקות שעברו ממוגרפיית סקר ונתגלו ממצאים להמשך בירור, או נבדקות עם ממצאים ממוגרפים.
-ממוגרפיה דיגיטלית, כולל טומוסינטזיס לצורך סקר ואבחון.
-אולטרה סאונד: בדיקה ללא קרינה המבוצעת לצורך השלמת בירור של ממצא חשוד.
-ביופסיה בהכוונת ממוגרפיה או אולטרה סאונד: כשמצא ממצא חשוד
-בדיקת MRI: הבדיקה הרגישה ביותר לאיתור סרטן השד, ללא קרינת רנטגן. לרוב מתבצעת בקרב נשים בסיכון גבוה או נשאיות גנטיות.
למי מומלץ להבדק? מי שמרגישה גוש חדש בשד, שינוי בצבע העור של השד, הפרשה מהפטמה או כל דבר שנראה/מרגיש לך שונה. בנוסף, מעל גיל 40 – יש לבחון עם כירורג שד את רמת סיכון ובמידת הצורך, ומעל גיל 50 – מומלץ לעבור בדיקת ממוגרפיית סקר.