"וזה הרגע הנה באה השעה"

מחר זה קורה: מערכות הבחירות לרשויות והמועצות ברחבי עפולה והעמקים תצאנה לדרך וכמו תמיד הן לא מאכזבות ומספקות אינספור מאבקים רווי יצרים, ספקולציות, אגו, ספינים ולפעמים גם שיח על מה שבאמת חשוב לתושבים, בעיקר אחרי אירועי ה-7 באוקטובר. אז מי מתמודד, במה מתמקדים הקמפיינים, ומאילו דמויות דומיננטיות ניפרד במגרש הציבורי-פוליטי? כל התשובות בפנים

תמונות: אלקבץ, מירון, נור, עטר, שקד, יזרעאלי, ושיחור רייכמן

צילום רייכמן: לימור דוד סמוביץ', סטודיו אפונים יפעת

צילום יזרעאלי: קונספט יח"צ

יממה נותרה לפתיחת הקלפיות וניתן להכריז באופן רשמי על כניסה לישורת האחרונה. בעגה הספורטיבית המקצועית קוראים לשעות הללו 'מאני טיים', הזמן בו מכנסים את כל הכוחות והארטילריה לטובת המטרה הסופית.
זו שעתם הגדולה של אנשי האסטרטגיה, יחסי הציבור וההסברה של המועמדים לרשויות ולמועצות השונות ברחבי עפולה והעמקים וכל טעות קטנה יכולה להוביל ל'פיגוע' בקמפיין שנבנה לאורך החודשים ואף השנים האחרונות.
אם התחושה עד עתה הייתה שמערכות הבחירות מנומנמות משהו, תרשו לנו להמר שבימים האחרונים אתם מרגישים את הבחירות במקום מגוריכם ביתר שאת. איך זה נראה? יותר ויותר פוסטים 'מטורגטים', יותר שלטים שמתנופפים במרפסות, בצידי הדרך ובכניסות לבתים, שיחות טלפונים מהמטות, הודעות טקסט של מתמודדים, סקרים שמקורם עלום ומהימנותם מוטלת בספק ושיחות המרצה כאלה ואחרות מתומכים של מועמדים.

לתוך כל הקלחת הלוהטת הזו נכנסו בשנים האחרונות במשנה מרץ גם הרשתות החברתיות שבהן המועמדים מפגינים נוכחות עם פוסטים וסרטונים שגוררים תגובות מהצדדים התומכים והיריבים. הכלים הווירטואליים הללו הפכו במרוצת השנים האחרונות לכלים טקטיים ואסטרטגיים ממדרגה ראשונה עבור היועצים שמובילים את הקמפיינים, וההשפעה שלהם על הבחירות היא עצומה.
מעבר לכך אירועי ה-7 באוקטובר שינו ב-180 מעלות את כלל הקמפיינים, את הסוגיות בהן מתמקדים המועמדים ואת התוכניות שלהם בנוגע לביטחון התושבים.
ומה על הפרק מעבר לביטחון? ובכן הרבה. לכל עיר או מועצה ישנן כמובן את הסוגיות הבוערות והן הוצפו לכל אורך מערכת הבחירות, מי בעד ומי נגד. העובדות לפעמים קצת פחות חשובות, אבל יש מטרת על סופית ואליה מכוונים.
בסופו של יום כולם מדברים על חינוך, חזות וניקיון, תרבות, מקורות תעסוקה, פיתוח תשתיות ויתר הנושאים שנוגעים לשגרת יומם, ואיכות חייהם של האזרחים הממוצעים. לכם נותרה זכות הבחירה במי אתם מאמינים שישרת אתכם כתושבים טוב יותר.
עדיין מתלבטים במי לבחור? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, לשקף עבורכם תמונת מצב בכל הזירות, הערים והמועצות.

• עפולה: הזירה הכי 'חמה' בעמק

כמו בכל חמש שנים, עפולה תופסת מקום מרכזי בכל הנוגע למערכות הבחירות המקומיות בעמק. אינספור מילים נכתבו על היריבות המרה בין ראש העיר המכהן אבי אלקבץ ועו"ד יצחק מירון שהפסיד לו בבחירות הקודמות וגם בבחירות הנוכחיות צפוי מאבק איתנים בין השניים. אבל להבדיל מקרב הראש בראש של השנים האחרונות, בבחירות הנוכחיות נכנסים למגרש גם שלמה מליחי ופרופ' רמי יוסף.

אין ספק שמדובר בארבעה מועמדים בעלי שיעור קומה, כאלה שמציגים רזומה מרשים של עשייה.
הארבעה יבקשו את האמון של תושבי העיר וייפנו גם לקהלים החדשים בשכונות המתפתחות רובע יזרעאל וסי-1, קולות שיכולים להוות "גיים צ'יינג'ר" ביום הבוחר.

אבי אלקבץ, ראש העיר הנוכחי.
אבי אלקבץ, ראש העיר הנוכחי

אלקבץ מגיע לבחירות הנוכחיות מפוזיציה של ראש עיר מכהן, עמדה שתמיד מעניקה נקודות בתוך מערכת בחירות. בחודשים האחרונים הוא מיקד את הקמפיין שלו בעשייה הנוכחית, זו של הכהונה האחרונה וכן בתוכניות העתידיות שלו, באם ייבחר לקדנציה נוספת. אין ספק שהפרויקטים שהוא חנך בחודשים האחרונים, בין היתר פארק המים גליצ', ומוסדות החינוך החדשים שנבנו, יעניקו לו קרדיט משמעותי בקלפיות.
חשוב לציין שלהבדיל ממערכת הבחירות הקודמת, סוגיית הצביון תפסה מקום מינורי יותר בקרב תומכיו של אלקבץ, אולם הסנטימנט התחזק שוב ובצורה משמעותית עם פרוץ המלחמה. לאלקבץ בייס יציב וחזק, כזה שתומך בו שנים רבות וכולל תמיכה מקהילות רבות ורחבות, בין היתר בקהילה הרוסית והחרדית בעיר.
עדות לכך היה ניתן לראות בהרמת הכוסית לראש השנה, בה השתתפו רבים. ברשימת עפולה אחת: ימית סטארוסלסקי גואז, עו"ד עינבל ששי אפללו ואלמוג בוקרה, שלושה צעירים מקומיים ומבטיחים.

יצחק מירון
לשעבר ראש העיר,יצחק מירון

יצחק מירון שב למגרש הפוליטי והכריז על התמודדותו על ראשות העיר בספטמבר 2022. מאז ועד עתה הוא מנהל קמפיין ובו לצד ביקורת נוקבת על אלקבץ, הוא מציג את התוכניות שלו להוביל את בירת העמק בעתיד. כחלק מהקמפיין שלו, חלק ניכר מהמסרים נגעו בהפרכת סוגיית הציביון והצגתו כפייקניוז ומתן דגש על חינוך, חזות העיר ועריכת סיורי בוקר. בשבועות האחרונים עורך מירון גם מרתוני לייב בפייסבוק, בהם הוא נותן מענה לשאלות התושבים ולצד אלו הוא פקד בתים רבים של תושבים, ובמפגשים פרס את משנתו בנוגע לאיך שהוא רואה את עפולה בשנים הקרובות. הרשימה של מירון, 'תנופה לעפולה', כוללת דמויות חדשות וצעירות, לצד ותיקים יותר שמשתייכים למחנה שלו בשנים האחרונות.
שלמה מליחי מגיע לבחירות הנוכחיות עם שאיפה להיבחר – ולהוות צלע משמעותית בגזרת המתמודדים. למליחי ניסיון רב שנים בזירה המוניציפאלית בה הוא שימש בין היתר במשך שנים רבות כחבר מועצה, ממלא מקום וסגן ראש העיר. מעבר לניסיון וכישוריו, מליחי נחשב למקורב מאוד לשרי הליכוד וחברי הכנסת שלה, והקשרים באו לידי ביטוי בכנסי תמיכה בהם הפגינו נוכחות בכירי המפלגה. במהלך הקמפיין שלו הוא מבטיח שהדלת הפתוחה בקרב מקבלי ההחלטות של מפלגת השלטון, יאפשרו לו להצעיד את העיר קדימה ולקדם אותה בשלל תחומים. מעבר לכך הציג מליחי בקמפיין שלו תוכנית רחבת היקף ובה התייחסות למניעת פלגנות, על רקע המחנאות בין אלקבץ למירון, לצד מענים לחינוך, תעסוקה, תחבורה, ביטחון אישי ותשתיות.
הרשימה שלו כוללת את ראובן יוקלר, יניב בוארון, רחלי חן ועו"ד דוד דואייב.
משלים את רשימת המתמודדים בעפולה פרופ' רמי יוסף שעומד בראש רשימת "יחד ננצח". מאז הכרזתו על ההתמודדות, פרופ' יוסף מנהל קמפיין שכולל חוגי בית רבים, מפגשים עם תושבים (כולל חיי הלילה) והצגת תוכנית היקפית ומקצועית שמטרתה המרכזית: לתת מענה לסוגיות שחשובות לתושבים. בין הנושאים המרכזיים שעליהם שם דגש פרופ' יוסף: חינוך, תעסוקה איכותית, בטחון, רווחה, תרבות פנאי ושיפור איכות החיים של התושבים. לכל אורך הקמפיין הקפיד פרופ' יוסף לומר כי אין בכוונתו להתחבר למועמד כזה או אחר וכן כי אין לו צורך ב'סידור עבודה'.
לצד הבחירות לראשות העיר תתבהר במערכת הבחירות הנוכחית זהות המועצה המתרחבת בעפולה. לצד השמות שהוזכרו, ינסו חברי מועצה נוספים לזכות במושבים גם בכהונה נוספת. ברשימת המתמודדים תמצאו את חביב פרץ, שמשמש בתפקיד סגן ראש העיר, איתי כהן שינסה לחזק את כוחו בכדי לקבל את תפקיד סגן ראש העיר אליו הוא לוטש עיניים כבר תקופה ארוכה, עדיאל אילוז מהיזרעאלים, אביי דג'ן, כפיר סרוסי,יהודה אלמקייס, דני דסטה, לירז וזאן, מיכאל ברקן, בוריס יודיס ועוד.

• ראשו של הגלבוע

מעפולה אנחנו עוברים למועצה האזורית גלבוע שבמערכת הבחירות שלה נרשמה טלטלה מפתיעה במיוחד, כשראש המועצה המכהן עובד נור החליט לפרוש פחות מחודש מיום הבוחר. בהודעת הפרישה הרשמית שלו כתב נור כי הוא איננו חושב שזו עת לבחירות ושהוא גאה בתהליכים שהוא הוביל. מנגד, מבקריו לא חסכו ביקורת על המהלך וציינו כי נור 'הרגיש' את השטח והלך הרוחות והעדיף שלא להתרסק בקלפיות.

"הגענו למקום שהסיכוי לעצור את הטורבינות הוא קטן, אבל קיים. זה לא מאבק, זו מלחמת עולם", דני עטר
דני עטר

בסופו של יום שני מועמדים הגיעו לקו הסיום. דני עטר, מי ששימש בתפקיד במשך כיותר משני עשורים והדס שקד.
לאורך כל השנה האחרונה, וגם בחודשים שלאחר ה-7 באוקטובר, עטר ניהל קמפיין מחושב שבו הוא לא חסך ביקורת
על העשייה של נור במהלך חמש השנים האחרונות. בהמשך הוא דייק את הקמפיין באופן מתבקש למחוזות הביטחון של התושבים.
עטר הוא 'שועל קרבות' ותיק ומנוסה שבנה לו מטה ממוקד מטרה, כוורת מנהיגותית עם חזון ומעוף ושכוללת בין היתר את דניאל בן, שחר יערי ושניר פרידמן. אחד ממפגני הכוח של עטר ייזכר בימים שקדמו למלחמה, בכניסה למועצה, עם הגשת קרוב ל-9000 חתימות של תושבים שתומכים בו.

"אני מתייחסת לתפקיד בחרדת קודש", הדס שקד
 הדס שקד

בתום פרישתו של נור, ההתמודדות נותרת כאמור בין עטר להדס שקד מהיישוב הקהילתי גן נר, שהריצה את הסלוגן "נכונה לגלבוע". שקד הקפידה לכל אורך הקמפיין לומר כי היא שמה לה למטרה להפוך את הגלבוע למקום טוב יותר עבור כלל התושבים. במצע שלה היא התמקדה בשינויי דרכי הפעולה של המועצה, המענים לתושבים וכן בתוכנית שלה לשינוי בתחומים השונים בגלבוע ובהם: קהילה, חינוך, עסקים קטנים, יזמות, תיירות, תכנון וסביבה, פיתוח וקיימות.
מלבד נושאי הביטחון הרגישים, בעיקר נוכח היישובים שעל קו התפר, והחינוך שעולה בכל קמפיין, 'תפוח האדמה הלוהט' במערכת הבחירות בגלבוע הוא נושא הטורבינות והמתמודדים עסקו בו רבות.

• עמק יזרעאל: מי יחליף את בצר?

אחרי יותר מ-16 שנים בהן שימש כראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, החליט אייל בצר בחודש יוני האחרון לפרוש מתפקידו והודיע כי לא יתמודד על קדנציה נוספת. ההחלטה של בצר טרפה מחדש את הקלפים בהתמודדות לראשות המועצה וכעת ארבעה מועמדים הגיעו לקו הסיום: עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, שי יזרעאלי, עו"ד אלדר סיון ושמוליק דודאי.

עו"ד שלומית שיחור-רייכמן. צילום רייכמן לימור דוד סמוביץ סטודיו אפונים יפעת
עו"ד שלומית שיחור-רייכמן. צילום רייכמן לימור דוד סמוביץ סטודיו אפונים יפעת

הראשונה, עו"ד שלומית שיחור-רייכמן מהיישוב הקהילתי תמרת. עו"ד שיחור רייכמן רואה במועצה מעין "נושאת מטוסים" גדולה, שהפעלתה מחייבת ידע, ניסיון ובעיקר קשב למגוון נושאים ויכולת לתת להם מענה. בחזון שלה היא מדברת על החשיבות ליצור מנהיגות מיומנת, בעלת ניסיון ומחויבות לשיתוף הציבור, בהתמודדות עם האתגרים בתחומי החיים השונים. "השילוב בין האיכויות, הניסיון והידע הארגוני, רוח השינוי, החדשנות והקידמה, יאפשרו קידום ופיתוח של המועצה בצורה מיטבית", כך נכתב באתר שלה. במהלך הקמפיין היא זכתה לתמיכה רשמית של קהילות ודמויות מפתח בעמק.

שי יזרעאלי. צילום קונספט יחצ
שי יזרעאלי. צילום קונספט יחצ

המתמודד השני הוא שי יזרעאלי חבר מליאת המועצה משנת 2014 ובארבע השנים האחרונות סגן ראש המועצה ויו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה. עם כניסתו להתמודדות אמר יזרעאלי כי "האתגרים הגדולים בעמק לא הסתיימו והאיומים על המשך קיומו של העמק כפי שאנו מכירים לא הוסרו. לפנינו משימות חשובות המשפיעות על חיי כל אחת ואחד מאיתנו – ועל חיי בנותינו ובנינו – במיוחד". יזרעאלי מביא עמו להתמודדות ניסיון רב שנים במגזר העסקי, והכרה לעומק של תהליכי העבודה במועצה. במהלך הקמפיין שלו דיבר יזרעאלי גם על הפתרון שלו למצוקת הקרקעות, ואיך ימנע הקמת שדה תעופה ברמת דוד, אחת הסוגיות הכי מדוברות בקמפיינים של המתמודדים.
המועמד השלישי הוא שמואל דודאי, מנכ"ל החברה הכלכלית במשגב, ששם במרכז הקמפיין שלו את נושא שיתופי הפעולה, הקהילתיות והייחודיות והציג לתושבים את תוכנית 100 הימים שעוסקת בשלל תחומי החיים – כולל אסטרטגיה לחמש השנים הקרובות.
המועמד הרביעי הוא עו"ד אלדר סיון מקיבוץ שריד ששם במרכז הקמפיין שלו את נושא החינוך, שיפור השירות לתושב וקידום העסקים. לדבריו, וכפי שכתב בפוסט בדף הפייסבוק שלו, הבחירות האלו אינן מיועדות להחליף דמויות בלשכת ראש המועצה אלא להחלפה לרוח החדשה שחייבת לנשוב בעשיית המועצה.

• בית שאן

העיר הכי חמה באזור תספק גם במערכת הבחירות הנוכחית מערכת בחירות לוהטת, שמתחממת בכל יום עד לפתיחת הקלפיות.
ראש המועצה המכהן ז'קי לוי, חיבר ערב יום הכיפורים לשורותיו את רפי בן שטרית, מהלך שלדבריו הוא בשורה אמיתית עבור התושבים.
בשנים האחרונות, התכתשו השניים בעיקר בקמפיינים בבחירות ועתה הם החליטו לשים את האגו בצד. מי שקורא על החיבור תיגר הם איתן טייב ונועם ג'ומעה.

• סוף עידן במגדל העמק

מערכת הבחירות הנוכחיות במגדל העמק תהיה בצל הפרישה של אלי ברדה, אחרי לא פחות מ-25 שנים בראשות העיר. כזכור, ברדה הודיע על פרישתו לפני מספר חודשים. המתמודדים בבחירות הם יקי בן חיים, מי שנחשב במשך שנים ליריבו הפוליטי ואלגריה קסוס, חברת מועצת העיר – יו"ר ומובילת סיעת "תנופה ".בנוף הגליל ימשיך לכהן רונן פלוט שזוכה לאמון מוחלט מהתושבים ואף מתמודד לא הציג מועמדות מולו.