הרכבת הקלה בדרך לנצרת עלית

מכרז לבחירת חברת ניהול פורסם היום בבוקר. היקפו הכולל של הפרוייקט נאמד בהיקף של כ- 6 מליארד ש"ח. אורך קו הרכבת הקלה יהיה כ- 41 ק"מ והוא יכלול כ- 19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה

חברת כביש חוצה ישראל פרסמה הבוקר מכרז לבחירת חברת ניהול לפרויקט הרכבת הקלה חיפה- נצרת – רכבת קלה אזורית, אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר בין מטרופולין חיפה לבין הגוש העירוני נצרת – נצרת עילית.
זהו פרוייקט ייחודי ומורכב המשלב מערכת תחבורה ציבורית בין עירונית ועירונית להסעת המונים. היקפו הכולל של פרוייקט הרק"ל, נאמד בהיקף של כ- 6 מליארד ש"ח. הוצאת הפרויקט לפועל אושרה בהחלטת ממשלה מיום 11.8.2016 וחברת כביש חוצה ישראל, המשמשת זרוע ביצוע מובילה של הממשלה בפרויקטים זכיינים נבחרה לנהלו ולבצעו.

• הקו יחצה את נצרת עילית תוך עצירה בתחנות עירוניות

אורך קו הרק"ל הנדון יהיה כ- 41 ק"מ והוא יכלול כ- 19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ- 10,620 נוסעים לשעה ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש. הטכנולוגיה שנבחרה, בשיטת Tram-Train נוחה ומקלה על הנוסעים שכן היא מאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה.

תוואי הרכבת הקלה מחיפה לנצרת עילית
תוואי הרכבת הקלה מחיפה לנצרת עילית

קו הרק"ל המתוכנן יעבור בתוך או בסמיכות לישובים הבאים: חיפה, קריית אתא, שפרעם, ביר אל מכסור, ריינה-משהד, נצרת עילית ונצרת. התוואי יחל במרכז התחבורה "לב המפרץ" בחיפה, סמוך לתחנת הרכבת הכבדה, יעבור במקביל לדרך 22 עד מחלף קריית אתא צפון, וימשיך לאורך דרך 781 עד למחלף גלעם. בהמשך יעבור התוואי בין מסלולי דרך 79 עד צומת ריינה-משהד, ימשיך לאורך דרך 6400 לנצרת עילית, משם יחצה את נצרת עילית תוך עצירה בתחנות עירוניות לרבות תחנה בסמיכות לקריית הממשלה ויסתיים בנצרת, בצומת דרך 75 ורחוב תופיק זיאד (צומת המוסכים).
מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת חשמל הממוקמים מחוץ לתכנית ואשר יספקו את החשמל לפעולה.

• "צמצום פערים חברתיים וכלכליים"

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי פרויקט הרכבת הקלה בין נצרת לחיפה יאפשר להגדיל באופן משמעותי את מספר הנוסעים ויעלה את רמת השרות של התחבורה הציבורית.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"מעבר לתועלות התחבורתיות והכלכליות יהיו לפרויקט גם תועלות נוספות המשתלבות עם יעדי מדיניות משרד התחבורה והממשלה: חיזוק הצפון, פיתוח הגליל, קרוב הפריפריה למרכז וצמצום פערים חברתיים וכלכליים במגזר הערבי", אמר השר כץ.
המכרז פונה לחברות בינלאומיות ומקומיות ומציב תנאי סף וקריטריונים אשר מבטיחים איתנות פיננסית וניסיון מוכח של החברה ושל בעלי התפקידים בה, בניהול פרויקטים בעלי מאפיינים ומורכבות דומים. על פי המכרז, הצעת המתמודדים תצטרך לכלול מומחה ישראלי ומומחה בינלאומי. המציעים מתבקשים לספק שרותי נהול מקיפים לרבות: ניהול התכנון, ניהול הביצוע, פיקוח וניהול איכות, כל זאת עד להפעלה מסחרית מוצלחת של הפרויקט ותוך עמידה ביעדי הפרויקט.
דן שנבך, מנכ"ל כביש חוצה ישראל, מסר עם פרסום המכרז: "מדובר בפרוייקט מורכב וייחודי המשלב תח"צ עירונית ובין עירונית – פורמט חדשני ומתפתח בראייה עולמית, המבוצע לראשונה בישראל. ל'כביש חוצה ישראל' ידע וניסיון רב בפרויקטים זכיינים גדולים ומורכבים ובנוסף למדנו וחקרנו פרוייקטים דומים אשר בוצעו בעולם. אנו מתכוונים לנהל את הפרוייקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית על לוחות הזמנים".