"הפכנו להיות דור אינסטנט, הכל כאן ועכשיו, עם ילדים צעירים זה לא עובד"

ילדים קטנים ומתבגרים, מה לעשות, לא מגיחים לאוויר העולם עם הוראות הפעלה מסודרות. אז איך בכל זאת מתמודדים איתם ומכילים אותם? איך מציבים גבולות ברורים, מדוע כל כך חשוב להשקיע בהדרכת הורים, ומהן הטעויות הנפוצות שאבא ואמא עושים? עדי שבח – יצחקי מעפולה, מדריכת הורים בגישת מיכל דליות ("סופר נני") ומנהלת מרכז חוויתי וההתפתחותי בעפולה, מסבירה איך תייצרו בהדרגה את השינוי המיוחל בבית – בכדי שלא תרגישו אבודים. צילום: אור רותם

"התהליכים שאני עוברת עם ההורים מאוד מאוד משפיעים על הבית והאחים", עדי שבח-יצחקי

הורים, עם יד על הלב, כמה פעמים יצא לכם לומר לבן או בת הזוג, להוריכם, לבני המשפחה או לחברים קרובים כי פעם היה פשוט יותר לגדל ילדים, שכשאתם הייתם ילדים ההורים שלכם דאגו בעיקר לזה שתחיו. ובכן, אנשי מקצוע רבים ככל הנראה יסכימו שפעם באמת היה פשוט יותר לגדל ילדים. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, ריבוי המסכים, ההסחות הרוטטות מהסמארטפונים, חוסר היכולת להתנתק מהעבודה והסיפוק המיידי, מגדירים מחדש את המושג הורות ומציבים בפני ההורים אתגרים, משברים והתמודדויות מורכבות מדי יום ביומו.
"עצוב לי לומר כי הורים איבדו היום את הסמכות ההורית", אומרת עדי שבח-יצחקי, מדריכת הורים בגישת מיכל דליות, ומטפלת פרטנית, "לאו דווקא כי ככה הם רצו, אלא החיים המהירים, העמוסים, התחרותיים גרמו להורים הצעירים להבין שייתכן והם יכשלו, אם הם לא יעמדו בכל המשימות. זה בא על חשבון הסבלנות, זמן האיכות והיכולת לומר לילדים שלהם שהם האחראי המבוגר וכשהם מחליטים משהו – זה נעשה ממקום שקול ובוגר".

• הורות טובה ומיטבית בין הורים לילדיהם

שבח- יצחקי, 40, נשואה ואם לשלושה ילדים ("מתבגרים צעירים", היא מדייקת). בימים אלה היא מסיימת לימודי תעודה של מטפלת ריגשית במכללת תל-חי. בהכשרה שלה היא גם מנחת קבוצות, מדריכה לנוער בסיכון ומדריכת הורים מהגיל הרך ועד מתבגרים.
החיבור לתחום בו היא עוסקת נבט במהלך 10 שנות עבודתה כמנהלת "פעוטון אביבה" הוותיק בבירת העמק. תוך כדי העבודה נוצרו צרכים רגשיים, טיפוליים לילדי הגן ומענה רחב בתחומים כלליים להורים.


"דור הילדים של היום נולד חכם פי כמה מאיתנו ההורים. לכן יש לנו צורך התמודדותי גדול, רחב ומאתגר יותר מול ילדים שיודעים בדיוק מה הם רוצים"


בחודשים האחרונים היא מנהלת והבעלים של "מרכז עדי" בעפולה- מרכז חוויתי, התפתחותי ולימודי. לצדה עובדת גם מדריכה רגשית. קהלי היעד המגיעים למרכז הם הורים המגיעים להדרכת הורים, וטיפולים פסיכולוגיים או זוגיים (ברוב המקרים הורים וילדים עד גיל 6).
הטיפולים המרכזיים הנערכים בו הם הדרכת הורים וטיפולים רגשיים. בקרוב יחלו להיערך בו גם סדנאות הוריות חווייתיות.
"הרעיון לפתיחת המרכז נולד מהרצון והצורך שזיהיתי לקיים סדנאות להורות טובה ומיטבית בין הורים לילדיהם", היא מספרת, "קולגה שלי ואני ניסינו למצוא מקום בו נוכל לערוך סדנאות משותפות, ואז עלה הרעיון לתת מענה רחב למגוון תחומים ומענים בתחום ההורות. במרכז אני מטפלת בתחום הדרכת ההורים וכיועצת משפחה.


מעבר לכך אני מנחה ביום יום את 'גן עם אמא' אליו מגיעות בעיקר אימהות אחרי לידה או בחינוך ביתי עד גיל 6 (בשעות הבוקר) והוא נערך מדי יום בקונספט בלעדי בעפולה והוא משתנה ומגוון


במרכז קיימים חדרים למענים רחבים- חדר לשיעורים פרטיים, חדר קליניקה, וחדר מרוצף ספוג (לטיפול גוף ונפש/יוגה ופילאטיס). המקום יעניק בהמשך מענה ומעטפת של חוגים לגיל הרך, ואף חלל חיצוני לעריכת ימי הולדת".

• "הילדים גדלים ואנו צריכים יחד איתם להסתגל למציאות החדשה- בכדי למנוע חיכוכים"

אז מדוע כל כך חשוב בימינו להשקיע בהדרכת הורים. מנקודת מבטה המקצועית של שבח-יצחקי אין תשובה חד משמעית, ויש צורך להסתכל בפרספקטיבה רחבה יותר: "הדרכת הורים מפקסת את ההורים – בכדי לדייק מה נכון אצלם בבית. אנחנו גדלנו כדור מרצה, כזה שנענה לכל דרישה או בקשה של הורינו. דור הילדים של היום נולד חכם פי כמה מאיתנו ההורים. לכן יש לנו צורך התמודדותי גדול, רחב ומאתגר יותר מול ילדים שיודעים בדיוק מה הם רוצים. ועדיין, אנחנו לא רוצים לגדל דור של אנרכיסטים חסרי גבולות, כבוד והקשבה לאחר. לכל הדרכת הורים יש את הגישה שלה, לכן חשוב שתהיה כימיה והבנה בין זוג ההורים למדריכה וזאת כדי ליצור התקדמות ושינוי משמעותי בבית. להורים החווים אתגר בבית אני ממליצה מאוד להיעזר בהדרכת הורים או כל עזרה שיכולה לסייע להם לשמר את הקשר עם ילדיהם. להורים שלא מצויים במשבר נקודתי הייתי ממליצה להגיע לסדנאות או הרצאות בכל תקופה, רק כדי לשמר, לחדש ולרענן את ההתנהלות בבית. הילדים גדלים ואנו צריכים יחד איתם להסתגל למציאות החדשה ולשנות דרכי פעולה או התנהלות, זאת בכדי למנוע חיכוכים או אי הסכמות בהמשך הדרך".

• הקשבה והכלה

מאז פתיחת המרכז מגיעים לטיפול במרכז הורים רבים מקשת רחבה של התמודדויות, צרכים, ואתגרים. גמילה ויחסי כוחות הם המרכזיים שמבינהם. במהלך הטיפול מעניקה להם שבח-יצחקי סט של כלים שהחשובים ביותר מנקודת ראותה הם הקשבה והכלה. "הורים צריכים לבחור את המלחמות הנכונות, ולשחרר שליטה במקומות החשובים לילד", היא מחדדת, "רוב התהליכים שאני עוברת עם ההורים מאוד מאוד משפיעים על הבית והאחים. חשוב לציין שכשאני מתחילה תהליך אני שואלת את ההורים 'האם הם פנויים לשינוי ותהליך שעלול להקשות בזמן הקרוב, אך לשפר את מצבם בעתיד הרחוק'. כאשר מגיעה אמא עם ילדה בוגרת שלא עושה שום דבר לבד אני שואלת שאלות בהתאם לגיל, למצב הפיזיולוגי, השכלי והבריאותי, זאת כדי להבין שאכן אנחנו יכולים להתחיל בתהליך שהוא נכון למצבה של הילדה. בהצלחה הראשונה של האמא והילדה ניכר האושר בהודעה או במפגש שכבר מזוהה התקדמות".

מתי בדרך כלל מתחילים לראות שינוי ותוצאות, ואיך משמרים אותם?
שינוי זה דבר מאוד אינדיבידואלי. יש ילדים שמסוגלים להכיל שינוי תוך יומיים ויש ילדים שזמן ההסתגלות שלהם לשינוי הוא שבועיים ולכן בזמן תהליך אנו נדרשים לגלות סבלנות. הפכנו להיות דור אינסטנט, הכל כאן ועכשיו, עם ילדים צעירים זה לא עובד. ברגע שיש תוצאות אנחנו משמרים אותן לאורך תקופה – עד שנוצר דפוס התנהגות קבוע שמתאים לאופי המשפחתי ולהתנהגות הכללית של הילד. ברגע שאמא או בני זוג שולחים לי שהכללים שקבענו נכנסו הביתה ושיפרו פלאים את היחסים, אני חשה מסופקת ומתוגמלת על המאמצים המשותפים. התחושה הזו באה לידי ביטוי גם כשאני יודעת מהגננת או מהסביבה שיש רגיעה לילד ולהורים והם פשוט 'מחבקים' את הכלים שקיבלו ממני. כך הם גם מרגישים את השינוי".

הצבת גבולות, עד כמה זה חשוב בחינוך ועיצוב ילדינו?
מבחינתי היא הכרחית לביטחון ילדינו. ילד ללא גבולות, הוא ילד שהנפש שלו לא שקטה, לא רגועה ולא בטוחה.

התמודדות עם מסכים והסחות הן של ההורים והן של הילדים בבית: עד כמה זה משפיע לתפיסתך על הדינמיקה המשפחתית?
אין ספק ששעות המסכים בכל בית בישראל כיום רבות, אבל אני מסתכלת גם על חצי הכוס המלאה. יש היום המון ילדים שיודעים בגיל צעיר אנגלית ברמה גבוהה, יש כאלה שמסוגלים לתכנת, לעצב אתרים ופליירים והכל רק מהתנסות בפלאפון. יחד עם זאת, המסך אכן פוגע בדינמיקה המשפחתית. בכל שולחן וארוחה אתה פוגש כמה ילדים עם טלפון, כשזה בעצם יכול להוות זמן משפחה אידיאלי. בכל בית אני ממליצה לפנות 15-20 דקות לשיחה משפחתית יומית, ובנוסף 10 דקות זמן אישי עם כל ילד. זהו זמן איכות מלא, ללא טלפון או כל מסך ברקע. זה עושה טוב לכל הצדדים ומעניק שקט נפשי לילדים שיש שם מישהו שמקשיב להם".

• בלי שיפוטיות: "כל הורה וכל אחד מבני הזוג מגיע מבית שונה"

לשבח-יצחקי חשוב מאוד להדגיש לכל אורך הריאיון כי מדריכת הורים או יועצת משפחה אינה שיפוטית כלפי המעשים או ההתנהגות שלהם. "ההורים מגיעים למקום דיסקרטי כך שצפים דברים מעבר להיותם הורים לילדים, וזה בסדר, זה חלק מתהליך ההבנה שנבנית פה משפחה", היא מסבירה, "חשוב תמיד להגיד להורים שהם נהדרים וטובים, אף הורה לא נולד עם ספר הדרכה ולכן נוצרים אתגרים בדרך. כל הורה וכל אחד מבני הזוג מגיע מבית שונה, מחינוך אחר, מזווית ראיה אחרת. לכן, כשמגיעים הילדים אל המשפחה עלולים להיווצר חילוקי דעות ואי הסכמות על חינוך הילדים. בדיוק למקום הזה נכנסות הדרכות ההורים והיעוץ משפחתי".

• עשו ואל תעשו: החמישייה הפותחת

-הקשיבו לילדכם ולא משנה בן כמה הוא.
-הכילו את הרגע שהילד חווה, גם בלי מילים.
–אפשרו לילד להתנסות בהכל. הוא יחליט מה נעים לו ומה לא.
-הציבו גבולות שמתאימים לכם, אך כאלה שלא הורסים את היחסים ביניכם.
-החליטו יחד עם בן הזוג אילו דברים חשובים לכם בבית, ואותם תנחילו לילדכם, ע"י התנהגות ולא ע"י הסברים ואימרות.

מתאים לכם לעצב לעצמכם את העתיד כבר היום?

|

תלמידי ויצו ניר העמק בביקור מרתק בספרייה הלאומית

|