"המרכז הרפואי הוא חלק בלתי נפרד מהנשמה של העמק"

בתקופה הקרובה יציינו במרכז הרפואי העמק 100 שנים להיווסדו. ד"ר מאור ממן, שנולד בו, סגר מעגל כשהחל לנהל אותו בשנה שעברה. בראיון מיוחד ומקיף ד"ר ממן מספר על התהליכים המשמעותיים שעובר בית החולים, על תנופת הפיתוח, והקמת מרכז 'בית שולמית', תפיסת ההפעלה בחירום לאחר ה-7 באוקטובר, גאוות היחידה ("יש מחלקות ויחידות שעובדות טוב יותר ממחלקות זהות במרכזים רפואיים במרכז") והביקורת המיוחדת שהוא מקבל מאמו. צילום עופר חג'יוב

ד"ר מאור ממן, מנהל המרכז הרפואי העמק בעפולה החל מחודש יולי אשתקד, מוצא באג'נדות הניהוליות שלו מקום חשוב למקצועיות, הישגיות, מחקר, חשיבה מחוץ לקופסא ומחויבות, אך לצד אלו הוא מאמין באנשים ובהון האנושי והמקצועי בבית החולים, במטרה שיעניקו את השירות המיטבי למטופלים. מלבד זה שהוא מאמץ מדיניות של דלת פתוחה עבור עובדים ומטופלים, ובוחן סקרי שביעות רצון, לצד פעילות מחלקת פניות הציבור וכלים נוספים, יש לו גם ברומטר אמין במיוחד בדמות אמו, כך הוא מספר עם חיוך קטנטן בראשית הריאיון עמו: "כל שיחה עמה, אימי מעדכנת אותי על בני משפחה או שכנים שקיבלו טיפול כזה או אחר בהעמק ולשמחתי הפידבקים בדרך כלל חיוביים. אנחנו עושים מאמץ אדיר, בכדי שכ-700,000 תושבי מאזור העמקים והצפון יקבלו את הטיפול הכי מקצועי שמגיע להם. חשוב לנו לתת שירות ולהיות קשובים גם לתלונות של אנשים – מתוך ידיעה שמכל מקרה של שירות פחות טוב נלמד ונשתפר. אנחנו פוגשים אנשים בכל מיני מצבים, בחרדות במתח ואי ודאות ולעיתים ההקשבה היא חלק בלתי נפרד מהעבודה".

• "כולם רצו לצאת, להתנדב ולסייע"

ד"ר ממן רהוט, ממוקד מטרה, מדבר בגובה העיניים ושוקל היטב את מילותיו. הוא בן העיר מגדל העמק, נולד במחלקת היולדות של העמק בדיוק לפני 50 שנה. כיום הוא מתגורר בקרית אונו, נשוי לחגית, סגנית מנהלת בית החולים אסותא באשדוד ואב לשניים. "אני יציר חינוך של עמק יזרעאל", הוא אומר בגאווה, "המשפחה שלי מתגוררת פה, וכך גם מרבית חברי ילדותי".

מרכז רפואי העמק
מרכז רפואי העמק. צילום: מרכז רפואי העמק

בחודשיים האחרונים חלק ניכר מהלו"ז התובעני שלו הופנה ללחימה ולחירום: "המלחמה תפסה אותי בשש וחצי בבוקר רואה טלוויזיה והמסך התמלא בכתום, עם אזעקות בדרום", הוא משחזר, "האינסטינקט הראשוני היה להעיר את אשתי חגית. תוך כדי נשמעה אזעקה בביתנו ונכנסו לממ"ד. במקביל שלחתי מיד הודעה בוואטס אפ של הנהלת בית החולים ושאלתי אותם 'האם הם ערים למתקפה בדרום?'. הבנתי מהר שזה אירוע אחר. לאט לאט החל לרוץ תרחיש שזה יכול להידרדר לאירוע רב זירתי שנדרש להיערך אליו גם בהעמק. תוך 3 שעות אני והצוות כבר היינו בהערכת מצב עם משרד הבריאות כשבמקביל עובדים שלנו החלו לקבל צווי 8. תיעדפנו מענה ראשוני ומיידי לפתיחת שמרטפיות לילדי הצוותים, בכדי שתהיה זמינות לצוותים הרפואיים ונערכנו לכל מה שיידרש מאיתנו – באם תהיה התקפה באזור. היום אנחנו קוראים לזה תרחיש סורוקה, תרחיש שבו בזמן קצר מגיעים למרכז הרפואי מאות פצועים".

הצוות שגויס וקודם במרכז רפואי העמק. צילום: מרכז רפואי העמק
הצוות שגויס וקודם במרכז רפואי העמק. צילום: מרכז רפואי העמק

כחלק מההירתמות לטובת העורף ברמה הרפואית, צוותים של המרכז הרפואי העמק השתלבו במערכים של המרכז הרפואי הדרומי: "כבר ביום המתקפה יצאו לסורוקה כירורגים, מרדימים ואחים ואחיות שמומחים בטיפול נמרץ וחדרי ניתוח. כולם רצו לצאת, להתנדב ולסייע, עוד לפני שביקשנו".

• 2 בניינים חדשים עם שטח לבית חולים חירום ממוגן

כחלק מההערכות והתובנות שעלו בעקבות המתקפה, פתחו ב"העמק" אתר בית חולים חירום ממוגן שכולל 100 עמדות טיפול ממוגנות, ובימים אלה הם סיימו להכשיר את החניון של הבניין האונקולוגי "בית שולמית", עם 50 עמדות טיפול שניתן להפעיל במיידי, ועוד שטח ל-100 עמדות נוספות בהמשך. בזכות תרומה משמעותית נוספת של הקרן לידידות, הוכשר מתחם ממוגן לניהול המערכה שאליו יועברו כל יחידות המנהלה בתרחיש של איום רקטי בלתי פוסק.

• התושבים באזור שלנו יכולים להיות רגועים באם הלחימה תגיע לכיוון שלנו?

"בהחלט, רעננו את כל הנהלים שלנו, ואנחנו פותחים יותר ויותר מתחמים ממוגנים ומיועדים לחירום. בזכות תרומות משמעותיות שהוקצו לטובת תשתיות שעת החירום, כבר עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' התחלנו להפעיל את המתחם הממוגן. אתר מרכז ההפעלה בחירום הממוגן שחנכנו הוא תוספת חשובה שתאפשר לכל יחידות המנהלה לשעת חירום לעבוד ברציפות 24/7 במתחם מרכז ההפעלה הממוגן ולנהל את בית החולים במתווה של לחימה בזירה צפונית ותחת האיום רקטי".
עוד מוסיף ד"ר ממן בהקשר זה: "נכון שחדרים ממוגנים מעניקים תחושת רוגע, אבל מה שמעניק לי את הביטחון אלו הם בעיקר הצוותים שלנו. יש לנו מערך מצוין שיוכלו לטפל בשעת חירום, וראינו את זה בדיוק עכשיו, בהתגייסות בסורוקה. הצוות שלנו לא רק מקצועי, אלא מאוד מחויב וכשנותנים לו משימה הוא נרתם מייד לעמוד במטרות וביעדים".

• בית שולמית: "אין כזה מרכז באזור"

העוברים ושבים והמטופלים במרכז הרפואי העמק יתקשו לפספס בימים אלה את תנופת הפיתוח והתשתיות – כשגולת הכותרת היא הקמתו של בית שולמית. מרכז הסרטן "בית שולמית" שייחנך במחצית הראשונה של השנה הקרובה הוקם לזכרה של ד"ר שולמית כצמן ז"ל, רופאת ילדים מוערכת וממייסדי עמותת "גדולים מהחיים", שנפטרה בעצמה בשנת 2013 ממחלת הסרטן. המרכז מוקם על שטח של כ-11,000 מ"ר ויכיל מכון רדיותרפיה להקרנות, מחלקות אשפוז לחולים במחלות אונקולוגיות והמטולוגיות, מרכז יום לטיפול תרופתי וכימותרפי, מרכז לשיפור איכות החיים של החולה ומשפחתו, בית מרקחת ומכון לחקר הסרטן שיוקם במשותף למרכז רפואי העמק ולטכניון. עם השלמת הבנייה יינתן מענה רפואי שלם וכוללני לחולים במחלות ממאירות בצפון מזרח ישראל. רק השבוע התבשרנו על הגעת המאיצים הקוויים למכון הרדיותרפיה שבו יינתנו לראשונה טיפולי הקרנות לחולי הסרטן מהאזור.


"יש לנו כמה שנים טובות להצעיד את בית החולים קדימה ולוודא שאין שום שירות רפואי שניתן בארץ שהעמק לא יכול לתת. אנחנו לא כל כך רחוקים משם…"השביעי באוקטובר? הבנתי מהר שזה אירוע אחר. התחלנו להיערך לתרחיש שזה יכול להידרדר לאירוע רב זירתי שנדרש להיערך אליו גם בהעמק"


"זו בשורה גדולה לתושבי הצפון", מסביר ד"ר ממן את חשיבותו של המרכז: "מדובר בבית חולים אונקולוגי שבו ניתן מענה – החל מהאבחנה ועד הטיפול – ואין כזה מרכז באזור. בקרוב, המטופלים שצריכים הקרנות לא יידרשו לנסוע למרכזים מרוחקים מביתם. כשאחותי חלתה בסרטן היא נאלצה לנסוע נסיעות ארוכות ומתישות ממגדל העמק לבילינסון בפתק תקווה. זה לא יקרה יותר. חשוב לי להזכיר את התרומה המבורכת לבית שולמית שבהיבט הזה היא חלוצית. מערכת הבריאות עוזרת כמובן אבל עדיין אנו נדרשים לתרומות בכדי לעשות את קפיצת המדרגה. מרכזים רפואיים בצפון לא קיבלו תרומה שכזו".

המרכז האונקולוגי בית שולמית, במרכז הרפואי העמק
 מרכז בית שולמית. צילום: מרכז רפואי העמק

איך אתה רואה את המשך ההתפתחות הזו?
"אני יכול לספר שכבר עכשיו זכינו לקבל תרומה נוספת, למעלה מ-10 מיליון דולר להקמת בית חולים פסיכיאטרי. זה תחום שהצרכים שלו מתרחבים עם השנים. כולנו אחרי הטראומה של הקורונה שממנה שכחנו בגלל המתקפה הנוראית ב-7 באוקטובר, אבל אנשים וילדים עדיין נושאים איתם פצעים נפשיים. גם משרד הבריאות מבין את האתגר והשקיע 30 מיליון שקלים בתוכנית שמצויה בשלבי תכנון והתחייבנו שעד סוף שנת 2027 נקים את הבניין החדש והייעודי.
חלק גדול מהמשאבים אנחנו מקבלים מהכללית שמשקיעה מאות מיליונים לבינוי ופיתוח. להקים בניין זה לא רק להדליק מתג של אור, זה דורש תכנון מוקפד, ובהמשך בנייה וחשיבה ועל מסלול המטופל בתוך הבניין. בשנתיים האחרונות החלו לפעול בהעמק כל הטכנולוגיות הכי חשובות ומתקדמות כמו מכשיר MRI חדש, פט סי-טי, ומערכת כירורגית רובוטית דה וינצ'י. היתרון המשמעותי של הרובוט שהוא מאוד מדויק, ויום אחרי הניתוח המנותחים שבים לביתם.
לפני ארבע שנים פתחנו חדרי לידה חדשים וממוגנים ומחלקות יולדות – ומאז כמות הלידות עלתה משמעותית, מ-4000 ל-ל5000, זו הבעת אמון. לולא העיכוב שנגרם כרגע כתוצאה מהמלחמה היינו חונכים עוד שני פרויקטים גדולים, חניכת 10 חדרי ניתוח חדשים וממוגנים שיקצרו זמנים למטופלים ממוגנים וכאמור את בית שולמית. אבל זה יקרה בקרוב. התחלנו גם לתכנן ולעצב את תוכנית האב שלנו לשני העשורים הבאים, תוכנית שכוללת פתיחת שירותים חדשים ומתקדמים. אני מאמין גם בחשיבה על הסביבה והמרחבים בהם שוהים המטופלים במחלקות ומחוצה להן, ולכן פיתחנו משמעותית את השטחים הציבוריים, עם גינות נוי מוריקות ופינות ישיבה מזמינות לחולים והמבקרים. גם את מספר מקומות החנייה הכפלנו- למרות שתמיד יש מחסור, כמו בכל המרכזים הרפואיים בישראל".

חזקים יחד: דגל ישראל מתנוסס בכניסה למרכז הרפואי. צילום: מרכז רפואי העמק
חזקים יחד: דגל ישראל מתנוסס בכניסה למרכז הרפואי. צילום: מרכז רפואי העמק

אתה נתקל בקשיים לגייס רופאים ואנשי מקצוע איכותיים?
"בוא נאמר שאנחנו עובדים קשה. צריך לדבר על מה שנקרא פריפריה ולתפיסתי היום אנחנו לא כל כך רחוקים, מרחק שעת נסיעה מהמרכז.
יש תחושה לכאורה שהרפואה במרכז טובה יותר מזו בפריפריה וזה לא נכון. עבדתי שנים בבילינסון שהוא מרכז רפואי מצוין, אבל מצאתי בהעמק, מיד שנכנסתי לתפקיד, מחלקות ויחידות שעובדות לא פחות טוב ואולי אף טובות יותר. הכל עניין תפיסתי. רק בשנה האחרונה הצטרפו אלינו 10 רופאים מצוינים, חלקם שורשיים מהאזור. אחרי כמה שבועות של התאקלמות הם אמרו לי שהם הופתעו מהיכולות במחלקות, מהמחויבות של הצוות, מהשירותים, ולא פחות חשוב- מהמקום החשוב של בית החולים, שהוא כל כך דומיננטי לתושבים, חלק בלתי נפרד מהקהילה והנשמה של העמק. כחלק מזה אנחנו מייצרים תוכניות חדשות לסטודנטים ומתמחים צעירים שמטרתן לגדל רופאים חדשים בפריפריה – כשהם מתחייבים להמשיך לעבוד כאן. מעבר לכך הצטרפו אלינו גם אחים ואחיות מסורים, אנשי מינהל ומקצועות הבריאות השונים".

"האוכלוסייה שאני דואג לה זו בעצם הקהילה שלי, המשפחה והחברים שלי"

ד"ר ממן מדגיש כי הוא מאמין במה שהוא אומר, נאמן למציאות המשתנה והמורכבת, ולא מוכר חלומות. הוא מעיד על עצמו כמנהל שאוהב לסייר, לעבור בין המחלקות, לשוחח עם הרופאים והמטופלים, לפקח על התקדמות הפרויקטים – ופחות לשבת בכיסא המנהלים המפנק במשרדו.
"זיהיתי אתגר ופוטנציאל רב לנהל את המרכז רפואי העמק. מעבר לסגירת המעגל, הצעתי את עצמי ולשמחתי הרבה נבחרתי", אומר ד"ר ממן, "האוכלוסייה שאני דואג לה זו בעצם הקהילה שלי, המשפחה, והחברים שלי, אני מכיר אותה ואת הצרכים שלה ואת מגוון התרבויות והאתגרים הבריאותיים של כל אחת מהקהילות והמגזרים. לתפיסתי כולנו משפחה אחת. יש לנו כמה שנים טובות להצעיד את בית החולים קדימה ולוודא שאין שום שירות רפואי שניתן בארץ שהעמק לא יכול לתת. אנחנו לא כל כך רחוקים משם, אולי מלבד השתלות. אין שום סיבה שכל טיפול אחר לא יתבצע בהעמק ולכן אנחנו מבקשים לפתוח עוד ועוד יחידות- ובין היתר אנחנו פועלים לקדם הקמת מחלקה לניתוחי לב. אנחנו בדרך למחוזות חדשים של הצלחה והובלה בכל הזירות – ויש לנו המון סיבות להתגאות במה שהשגנו".