המדור הכלכלי: עושים סדר במספרים

הטור הכלכלי של היועצת העסקית עליזה פרץ

למה חשוב לשלוט במספרים של העסק? מהם המספרים של העסק בכלל? אלו דוחות חובה על כל בעל עסק להכיר? מה ההבדל בין בעלי עסקים ששולטים במספרים לכאלה שטומנים ראשם בחול כבת יענה?
בתהליכי ייעוץ וליווי עסקי עם בעלי עסקים אנחנו מתחילים ללמוד את המספרים של העסק.
הכרת דוח רווח והפסד- הדוח החשוב ביותר שכל בעל עסק צריך להכיר ולשלוט בו. הרי אנחנו פותחים עסק בשביל להרוויח, להגדיל הכנסות ולהשיג איכות חיים ורמת חיים גבוהה. באמצעות הדוח הזה שמשקף את כל ההכנסות של העסק ואת כל ההוצאות המשתנות והקבועות ניתן לראות אם אנחנו רווחיים או לא.
כשעוקבים אחרי הדוח הזה מידי חודש, ולא רק בסוף שנה שיש להכין את הדוחות למס הכנסה, ניתן לתכנן את הגידול בהכנסות באמצעות מערך שיווק ומכירות ובמקביל לבנות תהליך התייעלות לבדיקת ההוצאות בעסק. דרכי ניהול ותפעול העסק ישפרו עבורנו את הפעילות העסקית ויובילו לגידול בהכנסות ושורת הרווח.
דוח נוסף שחשוב להכיר לבנות ולהתנהל לפיו הוא גנט מכירות שנתי, רבעוני, חודשי, שבועי ויומי. כיום בעלי העסקים משקיעים בתקציבי שיווק גדולים במדיה החברתית בכדי לגייס לקוחות, ולא תמיד מצליחים להגיע 'לידים' טובים שמוכנים לסגירת עסקה, מה שפוגע בסופו של דבר בהכנסות ומוביל את בעל העסק לתזרים שלילי.
בכדי להתגבר על המכשול הזה חובה לבנות מערכת יעדי מכירות שנתית, וגוזרים אותה לחודש, שבוע ויום.
כאשר מתכננים את המספרים של העסק ובונים תחזית עסקית (מה סך ההכנסות הצפויות כל חודש ומאילו מוצרים שאמכור כל חודש) יש לבנות במקביל תוכנית פעולה מדויקת. יש לבחון מהיכן לגייס את הלקוחות, לפעול בכמה ערוצי שיווק , ומה שיעזור לבעלי העסקים שמחליטים לקחת את העסק שלהם לרמה הבאה, הוא בניית מנגנון מכירות הכולל בקרה ודיווח.
כל יום צריך לנהל שיחות מכירה יזומות, להשיג את היעדים שהחלטנו עליהם בתחילת החודש, וכך ניתן לצבור הכנסות משבוע לשבוע ולהפוך את התזרים המזומנים השלילי לחיובי.

• אז חברים, תבנו ארבעה דוחות מרכזיים להכרת המספרים של העסק

1. תזרים מזומנים לבנק הכנסות והוצאות בפועל.
2. דוח רווח והפסד חודשי.
3. תחזית עסקית שנתית בה נרשום כל חודש את ההכנסות הצפויות.
4. מנגנון מכירות – טבלת יעדי מכירות חודשי שבועי ויומי.
הצלחה עסקית זה "לא הוקוס פוקוס" אלא תכנון, סדר במספרים של העסק, בקרה שוטפת ומחויבות להצלחה.