המגיפה של תקופתנו – איך להתמודד עם חרדה?

חרדה הוגדרה פעמים רבות בעשורים האחרונים כמגיפה של העידן בו אנו חיים. המגפות הביולוגיות/גופניות של המאות הקודמות התחלפו במגיפות של מצבים נפשיים, וכנראה שאורח החיים המודרני מעורר בקרב רבות ורבים מאיתנו חרדות מסוגים שונים. מאחר ומצב זה נפוץ ומוכר כל כך, קיימות גם דרכי טיפול יעילות רבות, אותן מומלץ להכיר.
צילום: depositphotos

איך להתמודד עם חרדה? בגדול, ניתן לחלק את התשובה לשני חלקים עיקריים – טיפול מקצועי ודרכי התמודדות יומיומיות ועצמאיות.

• שיטות טיפול מקצועיות להתמודדות עם חרדה

במקרים בהם החרדה ממנה אנו סובלים משמעותית ומעיקה, משבשת את איכות החיים שלנו באופן מתמשך ומובחן, ניתן ומומלץ בחום לפנות לקבלת טיפול מקצועי.
שיטות טיפול עיקריות בהן משתמשים על מנת לסייע לאנשים הסובלים מחרדה להתמודד טוב יותר עם המצב כוללות בין השאר טיפול פסיכודינמי – טיפול פסיכולוגי מהסוג המוכר, בו המטופל נפגש פעם או פעמיים בשבוע עם מטפל/ת ועובד על בעיותיו באמצעות שיחה, ניתוח משותף של המצב, שיתוף בתחושות הקיימות וכיוצ"ב. קיימים סוגים שונים ורבים כיום של טיפול פסיכודינמי, כך שכל אחד ואחת יכולים לנסות כמה סוגים ובתקווה למצוא את הסוג המתאים יותר עבורם.
שיטת טיפול נוספת המוכחת כיעילה להתמודדות עם חרדה היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מדובר בטיפול במסגרתו המטפל/ת מכוונים את המטופל/ת לשנות את הרגלי החשיבה וההתנהגות הבעייתיים המאפיינים אותם, אלו המובילים לחרדה בצורה זו או אחרת. שיטה זו זוכה לפידבק מצוין בשנים האחרונות מאנשים הסובלים מסוגים שונים של חרדות.
דרך טיפול אופציונאלית נוספת היא ייעוץ וטיפול פסיכיאטרי – טיפול באמצעות תרופות. טיפול מסוג זה מומלץ גם במצבים חמורים במיוחד, וסייע לאינספור אנשים לחזור לשגרת חיים תקינה. טיפול פסיכיאטרי אמור להיות מלווה תמיד גם בטיפול מסוג אחר, שכן את האיזון הכימי במוח (בו אמורות לטפל התרופות) יש להשלים עם עבודה עצמית מסוימת בה ינקוט המטופל, דוגמת השתתפות בטיפול באופן רציף ומתמשך.

• איך להתמודד עם חרדה בעצמנו ובאופן יומיומי

מלבד לשיטות הטיפול המקצועיות שהוצעו לעיל, ניתן ואף רצוי לנסות וליישם דרכי התנהגות והתנהלות מסוימות בעצמנו, במטרה להתמודד טוב יותר עם החרדה.
לדוגמה, תרגול של נשימה מוסדרת ועמוקה לאורך כמה דקות ברציפות עשויה בהחלט לסייע לנו להתמודד טוב עם התקפי חרדה פתאומיים. כך גם תרגול של מיינדפולנס ושיטות נוספות להסדרת הנשימה והשקטה זמנית של התודעה.
גם שינויים כלליים באורח החיים השוטף עשויים לסייע להתמודד בהצלחה עם חרדה – הקפדה על תזונה נכונה, מזינה ובריאה, ביצוע של פעילות גופנית סדירה מדי יום, הימנעות מצריכת חומרים מזיקים ומשכרים דוגמת אלכוהול, טבק וסמים ועוד.
פעולה בסיסית, פשוטה ומתבקשת נוספת היא פשוט לא להיות לבד עם החרדה שלכם – שתפו אדם שקרוב אליכם ופנו אליו במקרים קיצוניים וקשים במיוחד. מספיק לחלוק את העול עם אדם נוסף על מנת שהוא ייראה וירגיש הרבה פחות כבד ומאיים.

היכנסו לאתר בטיפולנט למידע נוסף אודות חרדה. בטיפולנט המציג אינדקס מטפלים ומגוון תכנים העוסקים בבריאות הנפש.
היכנסו לכתבה לעוד מידע לגבי איך להתמודד עם חרדה >>