הדרך להצלחה ממתחילה בסביבת עבודה בטוחה

על סוגי הדרכות בטיחות ועל כלים נוספים לשמירה על בטיחות בעבודה. צילום (pexels.com)

בטיחות במקומות עבודה, ובדגש על תעשיות ייצור, מפעלים, ותעשיית הבניה, אינה רק עניין של תקנות וחוקים הרלוונטיים לרישוי עסקים, כי אם בעלת תועלת אישית, כלכלית, וגורם אשר מגביר שביעות רצון של עובדים, תפוקה, ומונע הוצאות ואירועים המשפיעים לשלילה על הפעילות העסקית, הייצור וההכנסות.
סביבת עבודה הכוללת סיכוני גובה, מכונות כבדות, חומרים מסוכנים, סכנת החלקה, חשיפה למזהמים וסיכונים נוספים,  מחייבת הקפדה יתרה על תנאי בטיחות, יישום פרוטוקולים ונהלים והטמעתם, בדגש על יצירת שפה ואווירה השמה את הבטיחות בראש סדר העדיפויות. את כל הללו ניתן ליישם באמצעות מגוון כלים, תוך הקפדה על קיום הדרכות בטיחות לעובדים, ריענונם על פי צורך, בתדירות שנתית וכנדרש בחוק.

• מידע ונתונים- קו לעובד 2022

צוות ההדרכה של מכללת משא בטוח, המכללה המובילה בישראל בתחום הדרכות בטיחות לעובדים,  משתף אותנו בנתוני קו לעובד, בשנת 2022 בנוגע לתאונות העבודה במשק ולתוצאותיהן: בשנת 2022, נהרגו 72 עובדים בתאונות עבודה בישראל, כמחצית מן ההרוגים הללו, נהרגו בתאונות עבודה שהתרחשו בענף הבנייה. מספר הנפגעים בתאונות עבודה ברמה בינונית עד קשה בשנה זו, היה הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות, שיעור ההרוגים בענף החקלאות הכפיל את עצמו ביחס לשנה שקדמה לה.
בניתוח האירועים השונים, נמצא כי תאונות אלו ותוצאותיהן הרות האסון, מקורן באי עמידה בתקני בטיחות, אי שימוש בציוד מיגון ולמעשה רובם ככולם מצויים תחת פעילות הגורם האנושי.
למרות התקנות והחקיקה המחמירה, נמצא כח הדרך האפקטיבית ביותר למניעת תאונות עבודה, היא באמצעות הטמעה והגברת מודעות, באמצעות הדרכות בטיחות לעובדים, ביצוע תדריכים, ימי ריענון וחידוד הנחיות בטיחות ופיקוח במקומות העבודה.
גם בבחינת שביעות הרצון ותחושות העובדים, דיווחו צוותי ההדרכה של חברת משא בטוח, כי עובדים אשר עוברים הדרכות, זוכים להנחיות ולשיח בנושא הבטיחות, ומרגישים כי המעסיק משקיע בסביבת העבודה שמגנה עליהם, מגלים שביעות רצון גבוהה יותר, מחויבות ושיפור ביצועים לאורך זמן.

סוגי הדרכות בטיחות

הדרכת בטיחות לעובדים מתבצעת בתעשיות הללו כהדרכת בטיחות כללית, המועברת על ידי מדריכים מוסמכים מחברה חיצונית העוסקת בענף הבטיחות בעבודה, כאשר על פי צורך ובהתאם לענף יידרשו גם הדרכות ייעודיות בהתאם לסיכונים נקודתיים, דוגמת:
-הדרכת בטיחות בחשמל לעובדים בתחום החשמל והאלקטרוניקה, למתקיני מערכות חשמל ולסוגי עובדים נוספים.
-הדרכת עבודה בגובה- לכל עובד הנדרש במסגרת עבודתו לעבודה המתבצעת בגובה 2 מטרים ויותר מעל פני הקרקע, בצורה ארעית או קבועה. לעובדים בענפי הבנייה, החקלאות, ההובלות, השיפוצים, ניקיון ותחזוקת מבנים, איטום גגות ועוד.
-בטיחות בעבודה עם כימיקליים- לעובדי תעשיות ייצור, ניקיון, מעבדות, להתמודדות עם מפגעי ריח, פליטת גזים ורעלנים, מיגון אישי וסביבתי.
-הדרכת בטיחות לעובדים בתעשיית הניקיון, בשילוב סיכוני גובה, החלקה, חומרי ניקוי וחשיפה.
-בטיחות באש- לעובדי מפעלים ותעשיות המצויים במבנים ו/או עוסקים בפעילות בה קיימת סכנת התלקחות גבוהה ולממוני בטיחות באש במבנים ובארגונים.

כלים נוספים לשמירה על בטיחות בעבודה

מלבד הקפדה על ביצוע הדרכות בטיחות בעבודה לכלל העובדים כחוק, מעסיקים בוחרים להגביר את רמת הבטיחות בסביבת העבודה ונעזרים במגוון כלים ואפשרויות נוספות, בניהם:
-מינוי יועץ בטיחות מעובדי הארגון או במיקור חוץ.
-כתיבת תכנית בטיחות שנתית, מעקב ופיקוח ליישומה.
-התאמת הנחיות בטיחות כלליות לסיכונים ספציפיים.
-החלטה על ביצוע בדיקות שוטפות, פיקוח ובקרה על התנהלות ועמידה בתקנות בטיחות בארגון.
-ביצוע הדרכות העשרה נוספות בתחום הבטיחות.
-עידוד דיווח וניהול תחקירי אירוע גם לאירועים בהם "כמעט" נגרם נזק, ללא יצירת אווירה של כיסוי והתעלמות.
-מיגון סביבתי, שילוט ואזהרה מפני סיכונים.
-הקצאת ציוד מיגון אישי נוח ואיכותי לעידוד השימוש בו.

למידע נוסף אודות הקורסים השונים בנושא הדרכות בטיחות לעובדים בקרו באתר