דני עטר: "לא נבזבז יום אחד"

מבין שהמציאות הביטחונית בגלבוע השתנה לחלוטין אחרי ה-7 באוקטובר ("חייב לבנות מערך שלא יהיה תלוי בכוחות הביטחון. אנחנו נקים אותו בהקדם"), מבקר את התנהלות המועצה בשנים האחרונות: ("תושבים אמרו לי שהם מצטערים שעברו לגור פה. זה כמו סכין בלב"),  ומתייחס לשאננות בעקבות הפרישה של עובד נור: ("הוא הבין שאין לו שום סיכוי להיבחר"). דני עטר מסתער על ראשות המועצה בגלבוע, מסביר מה הוביל אותו להתמודדות, מתייחס לתוכנית 2050 ומסביר על תהליך בניית ההנהגה העתידית. פרויקט בחירות 2024 של עמקניוז ומגזין "עמק"

"הגענו למקום שהסיכוי לעצור את הטורבינות הוא קטן, אבל קיים. זה לא מאבק, זו מלחמת עולם", דני עטר

על החיבור של דני עטר לגלבוע אין צורך להכביר במילים. בן מושב דבורה, כיהן במשך יותר משני עשורים כראש המועצה האזורית גלבוע, לאחר מכן חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה ועד לפני כשלוש שנים היה יו"ר קק"ל. מדובר באחד התפקידים הבכירים בחברה הישראלית, עם השפעה על אינספור תחומים. אחרי שסיים את התפקיד בהצלחה, ובמהלכו דאג לתמיכה חסרת תקדים לפריפריה בצפון ובדרום הארץ, החלו ספקולציות על חזרתו של עטר לזירה הפוליטית בגלבוע ולפני כשנה וחצי, השמועות הפכו למציאות עם ההצהרה של עטר על התמודדותו.

• "הסוגייה של תפיסת הביטחון, היכולת לחשוב מחוץ לקופסא והפעלת המערכים נתונה בידיים שלנו"

בשביעי לאוקטובר הקמפיין של עטר הוקפא והוא ביחד עם פעיליו עסקו בסיוע לתושבי הגלבוע: "האסון הקשה הזה הוכיח כמה משמעותי וחשוב תפקידם של ראשי הרשויות המקומיות והמועצות אזוריות בישראל, במוכנות לשעת חירום", אומר עטר, "כל הסוגייה של תפיסת הביטחון, היכולת לחשוב מחוץ לקופסא והפעלת המערכים נתונה בידיים שלנו. לפני כחודש פרסמתי קול קורא וקראתי לתושבי הגלבוע להצטרף לצוותי העבודה שהקמתי ולקחת חלק בגיבוש החזון והמטרות בארבעה תחומים: חינוך, מערך יישובי, פיתוח כלכלי וביטחון. לשמחתי מאות אנשים לקחו חלק בפגישות העבודה. ריכזנו את האנשים הכי טובים עם עבר ורקע צבאי, כולל חברים מהכפרים הערבים שזקוקים לתחושת ביטחון כמו בכל יישוב אחר בגלבוע. גיבשנו תפיסה ומודל ייחודי. אנחנו כמועצה אזורית עם המגוון המאוד מיוחד של יהודים וערבים שחיים כאן ביחד, צריכים לדעת להגן על עצמנו במשך 12 שעות ראשונות של כל סוג של אירוע בלי שום עזרה מבחוץ. תפיסת הביטחון נותנת מענה לכל יישובי הגלבוע ללא יוצא מן הכלל ולא רק ליישובי קו התפר.


"לוקחים אזור פסטוראלי כמו רמת יששכר, אחד מתאי השטח היפים ביותר ומכניסים לשם מגדלים בגובה מגדלי עזריאלי, עם כנפיים של כ-70 מ'"


התחום של הביטחון האישי הופך להיות דרמטי ומשמעותי גם בהיבטים האזרחיים של החיים שלנו. תפיסת הביטחון שלנו צריכה לתת מענה לכך שכשאני קם בבוקר ונוסע לעבודה והילד שלי הולך ברגל לתחנת ההסעה, ואני בטוח שהוא יגיע בבטחה לגן, לבית הספר ולפעילות אחר הצהריים והערב וכן שיהיה במוגנות מלאה גם בחזרה הביתה. נבנה מודל לפיו מערך הביטחון יודע לעבוד עם אגף החינוך במועצה, עם אגף הרווחה, עם משטרת ישראל, עם משרד החינוך, משרד הרווחה, ומשרד האוצר, מודל לפיו מערך הביטחון יודע לעבוד עם כל המערכות שיודעות ביחד לבנות את אותה מוגנות שאנחנו מדברים עליה. מדובר בתפיסת ביטחון אשר תהווה מודל עבודה לכל היישובים בארץ".

"תושבים מרגישים שהם לא מקבלים שירותים בסיסיים". דני עטר במפגש עם תושבים
"תושבים מרגישים שהם לא מקבלים שירותים בסיסיים". דני עטר במפגש עם תושבים

• "אין דרך, אין כיוון, אין חזון"

בחזרה לקמפיין שהשתנה אף הוא עם פרישתו של ראש המועצה המכהן עובד נור: "עובד פרש באיחור", אומר עטר, "אין לי ספק שהוא קיבל את ההחלטה לאחר שהבין כי תושבי הגלבוע איבדו בו אמון. ראש מועצה מכהן אשר זוכה על פי הסקרים של טובי המומחים בארץ רק ב-19 אחוזים מקולות התושבים וש-72 אחוזים מתומכיו לא יצביעו לו בשום סיטואציה, יודע היטב שאין לו שום סיכוי".


"מערכת שדורשת מראש המועצה יכולת ניהולית גבוהה, רמת מקצועיות בלתי מתפשרת, הכרות עם כל תחומי האחריות וניסיון בהתנהלות מול השלטון המרכזי"


לדברי עטר, התמודדותו לתפקיד ראש המועצה האזורית הגלבוע היא כתוצאה מפניות של תושבים רבים שביקשו ממנו לחזור להוביל את הגלבוע למקום הראוי ולשקם את המועצה מהכאוס בו היא נמצאת. "הפעם זו קריאת הצלה", אומר עטר, "הגלבוע זו מועצה מורכבת מאין כמוה והמאתגרת ביותר בישראל. לא רק בגלל המרקם של האוכלוסייה שכל מרכיב בה דורש התייחסות שונה ומתן מענים מותאמים לצרכים אלא זו גם מערכת שדורשת מראש המועצה יכולת ניהולית גבוהה, רמת מקצועיות בלתי מתפשרת, הכרות עם כל תחומי האחריות וניסיון בהתנהלות מול השלטון המרכזי. פוליטיקה הוא מקצוע סופר מורכב ואם אתה לא יכול לשחות בים הסוער הזה לא תשרוד. בנינו מועצה שהייתה בכיוון נכון. לקחנו את החולשות שלנו והפכנו אותן לחוזקות. הנענו את הגלבוע לכיוון של מקום מבוקש, שכל אחד רוצה לחיות בו. לצערי הרב ב-8 השנים האחרונות קרו דברים לא טובים. אין דרך, אין כיוון, אין חזון. ההגדרה היחידה שלי היא כאוס מוחלט. אני בא להציל את הגלבוע יחד עם קבוצת אנשים טובים ואיכותיים שאכפת להם מהאזור ומעתידם. אני נפגש כבר שנה וחצי עם רוב תושבי הגלבוע ואחד הדברים הכי כואבים זה לשמוע את אכזבתם של זוגות צעירים שציפו להגשים חלום – והיום הם מצטערים על הצעד שעשו במעבר לגור בגלבוע. זה כמו סכין בלב. שנים רבות עשינו מאמצים לייצר מציאות שמושכת את הצעירים הטובים והאיכותיים לבוא לגור פה. כשאתה רוצה לחזק את הגלבוע אתה רוצה לייצר סוג של שינוי דמוגרפי. ועתה, אותם תושבים מרגישים שהם לא מקבלים שירותים בסיסיים. אנחנו מסתכלים על המועצה ורואים שרוב המנהלים מתחלפים בתדירות גבוהה. לא מתקבל על הדעת שמזה כשנתיים, יש לא מעט תפקידים בכירים שלא מאוישים כי לא מוצאים מנהלים שרוצים לעבוד במועצה תחת ההנהגה הנוכחית. אז מבינים שזה כאוס, מציאות בלתי אפשרית, לא הגיונית ואין שום סיבה שזה יקרה, כי יש את כל הכלים להצליח".

• "נדאג במידה שווה לכל התושבים"

עטר, האמין לאורך כל הדרך שיקבל את אמון התושבים בגלבוע עוד לפני פרישתו של נור: "בשבועיים האחרונים אני מתמודד בעיקר במניעת שאננות במחנה שלי ותחושה שכל ההתמודדות סגורה עוד לפני פתיחת הקלפיות". עטר מקבל חיזוק לאמון בו גם מהיישוב הוותיק ומהקיבוצים, שבהתמודדויות קודמות תמכו בו במספרים נמוכים ועתה הם מזמינים אותו למפגשים משותפים, "זה לא קרה בשנה האחרונה וקורה יותר ויותר בשבועות האחרונים", מספר עטר: "המפגשים לא נערכים ביוזמה שלי, אבל אני מגיע ופורש את משנתי בנוגע לגלבוע בשנים הקרובות. בעיניי הם אוכלוסייה חשובה במועצה ותמיד נדאג במידה שווה לכל התושבים, כמו שעשיתי בכל השנים בהן כיהנתי".


"הטעות שלי? שלא גידלתי דור הנהגה צעיר"

את הכוורת של עטר מלווים בקמפיין הנוכחי חבורה צעירה, משכילה, עם עשייה מוכחת. "בשמונה השנים האחרונות זיהיתי שהמועצה פשוט מתפרקת והבנתי שאחת הטעויות שלי הייתה שלא גידלתי דור של מנהיגים שרוצים להיות מעורבים, כאלה שלוקחים אחריות", מסביר עטר, "החברות וחברי ההנהגה שאיתי, יהודים וערבים, נציגי כל היישובים, הם מקצוענים, מנוסים בעשייה ציבורית ואידיאליסטים ברמה הכי עמוקה שיכולה להיות. אכפת להם מהגלבוע והם מוכנים להקדיש מזמנם וממרצם. הם יודעים שאני בא למספר שנים לייצב את המערכת, להעלות את הגלבוע חזרה למסלול ולתת להם את ההובלה. צריך דור שיידע מה לעשות, לתפקד כסופר מקצוען ונאמן לתושבים שזקוקים ליחס, להבנה שמועצה מובילים בתהליך ארוך, לא בזבנג וגמרנו. אי אפשר לנהל מועצה ברמה של כיבוי שריפות".


"אנחנו כמועצה אזורית עם המגוון המאוד מיוחד של יהודים וערבים שחיים כאן ביחד, צריכים לדעת להגן על עצמנו במשך 12 שעות ראשונות של כל סוג של אירוע בלי שום עזרה מבחוץ"


מה התוכניות העתידיות במידה ותיבחר?
"ראשית, אנחנו כבר שוקדים על תוכנית 2050 ומיד עם כניסתי לתפקיד ראש המועצה נעמיק את העבודה על התוכנית ונרחיב את הפרטים בה. אנחנו לא נבזבז יום אחד. התוכנית שלי כוללת את טיפוח הדו קיום בין יהודים לערבים שכה מיוחד לאזורינו, את ההשקעה בכפרים הערביים ואת הרצון שלי לראות את נציגי המגזר הערבי כחלק מההנהגה החדשה. אותו דור צעיר שנמצא לצידי היום – יוביל בשנים הבאות את הגלבוע למימוש החזון. את החזון צריך לתרגם, להגדיר את מטרת העל ולפרק למטרות משנה. כל מטרה כזו צריכה יעדים, לבנות לה תוכנית עבודה, לתקצב אותה ולהניע מנגנון בקרה שבונה ומקדם אותה. אני לא מאמין שאפשר לנהל ארגון בצורה אחרת וזה דרך אגב אחד הדברים שהכי מפריעים בשמונה השנים האחרונות. תושבי הגלבוע מתעוררים בבוקר ולא יודעים לאן שטה אוניית הנוסעים הענקית הזו. כרגע היא שטה לאן שייקחו אותה, ללא קברניט".

עטר בעת ששימש כיו"ר קק"ל. צילום: ישראל פרץ
עטר בעת ששימש כיו"ר קק"ל. צילום: ישראל פרץ

• "הטורבינות: אסון בלתי הפיך"

'תפוח האדמה' אולי הכי לוהט במערכת הבחירות בגלבוע הוא מיזם הטורבינות. לא מעט התכתשו בסוגיה הסביבתית ועטר מציג את תפיסתו בנושא: "אני חושב שזה אסון אקולוגי ותיירותי בלתי הפיך מבחינת הגלבוע. לוקחים אזור פסטוראלי כמו רמת יששכר, אחד מתאי השטח היפים ביותר ומכניסים לשם מגדלים בגובה מגדלי עזריאלי, עם כנפיים באורך כ-70 מ'. התרומה של המיזם למשק האנרגיה המתחדשת היא חסרת משמעות. עדיף למלא את הגגות בגלבוע בפאנלים ושדות סולריים שיתרמו למשק האנרגיה המתחדשת הרבה יותר. הגענו למצב שהסיכוי לעצור את מיזם הטורבינות הוא קטן, אבל קיים. זה לא מאבק, זו מלחמת עולם ואני באופן אישי כבר התחלתי לפעול בנושא מול משרדי הממשלה, כולל קביעת פגישה לחודש מרץ עם שר האנרגיה אלי כהן.  שואלים אותי מה המועצה יכולה הייתה לעשות, ומדוע היא לא הציבה קו אדום? ובכן, היכולת להשפיע במועצה בשלבים הראשוניים היא גדולה מאוד, וכל הנתונים מראים שהמועצה הייתה בעד. לפתע, אחרי ההתנגדויות של הציבור המועצה התחילה להתנגד ובזבזה ביודעין מאות אלפי שקלים כדי ליצור מראית עין של ההתנגדות. אני אעשה את כל מה שאני אוכל כדי לעצור את זה".

איפה אתה רואה את הגלבוע בעתיד?
"אני רואה בעת הזו הזדמנות יוצאת מן הכלל לקדם ולממש תוכניות עתידיות תחת הכותרת של תוכנית הגלבוע 2050. היעד הוא להגיע ל-65,000 תושבים תוך בניית קהילות איכותיות ולספק רמת חיים גבוהה.
היעד הזה יחייב אותנו לבנות תשתיות תומכות בכל תחומי החיים: חינוך, ביטחון, שירות לתושב, פיתוח כלכלי, רווחה, איכות הסביבה ועוד".

אתה חושב שהשתנית עם השנים?
"נותרתי אותו דני והאנרגיות לא פחתו, להפך. אני מגיע היום לתפקיד עם מערכת קשרים ענפה ברמה הארצית והבינלאומית, מחברי כנסת, ראש הממשלה ושרי הממשלה ועד בכירים בקהילות היהודיות בעולם, איתם שיתפתי פעולה בקק"ל. את כולם אני אחבר לתוכניות שלי, לחזון ולתוכניות עשרות שנים קדימה".