"במשטרה יש שוויון הזדמנויות מלא. אני מרגישה כי אני נבחנת כטובה בין טובים ולא כאישה מול גבר"

אמהות מול קריירה, הדרך הארוכה שעשתה, הטוטאליות לעבודה ("אני תמיד שמה את עצמי או את בני משפחתי במקום הקורבן") ותחושת הגאווה האישית. בשבוע בו צוין יום האישה הבינ"ל, רפ"ק נעמה סולומון טפר, קצינת חקירות ומודיעין בתחנת המשטרה בעפולה פותחת צוהר מרתק לעבודתה, מספרת על האתגרים, תחושת הסיפוק ואומרת באופן חד משמעי: "אין צורך בהעדפה מתקנת בתפקיד שלנו. מי שמבצעת את עבודתה היטב ובמקצועיות, תתקדם בסולם הדרגות"

"מגיל צעיר ידעתי שאתגייס למשטרה בעיקר כי אבי שירת שנים ארוכות במשטרת ישראל והחדיר בי ובאחיותיי, שאף הן קצינות במשטרה, את הרצון לשרת את הציבור", כך מספרת רפ"ק נעמה סולומון טפר, קצינת חקירות ומודיעין בתחנת המשטרה בעפולה, בראיון מיוחד, לרגל יום האישה הבינלאומי שצוין ביום שלישי השבוע.
היא בת 43, מתגוררת בקיבוץ יסעור שבגליל המערבי, נשואה ואם לארבעה. ברזומה שלה תמצאו תואר שני במשפטים, וסטטוס של עורכת דין.
למשטרה היא התגייסה לפני קצת פחות משני עשורים, תחילה כתובעת משטרתית בלשכת תביעות גליל. "שירתי שם שנים ארוכות ובמקביל בניתי את ביתי בקיבוץ והקמתי משפחה", היא חוזרת במנהרת הזמן.

• מחוברת לשטח

לפני כשבע שנים, לאחר שילדיה גדלו, היא החליטה לעבור לשטח, לתחום החקירות, "ידעתי שבתחום זה, אתרום בצורה הכי משמעותית מתוך הידע, המקצועיות והניסיון שלי", היא מסבירה, "תפקידי הראשון היה בשטח כקצינת חקירות, באורגן לב הגליל (נקודת משטרה) שהיה שייך לתחנת כרמיאל. האורגן טיפל בחלק מהכפרים בגזרת התחנה".
בהמשך, בעת שהוקמה תחנה חדשה במג'דל כרום, היא הייתה אמונה על הקמתו של משרד האח"מ, (אגף החקירות והמודיעין) בתחנה ושם היא גם שירתה עד סוף שנת 2019.
בזמן שנגיף הקורונה הגיח לחיינו, בתחילת שנת 2020, החלה רפ"ק סולומון טפר את תפקידה כקצינת אח"מ בתחנת נוף גליל, תפקיד אותו מילאה בהצלחה במשך כשנתיים. התחנה הבאה בקריירה שלה היא כבר בעפולה, כשבימים אלה, היא משמשת כקצינת אח"מ בתחנת המשטרה של בירת העמק.

איפה את נתקלת באתגרים בתפקיד? איפה את פוגשת את הרגעים המספקים?
"האתגרים בתפקיד באים לידי ביטוי בעיקר בתעדוף המשימות, להניע תהליכים ואנשים וניהול זמן מיטבי בין העבודה והבית. הרגעים המספקים בתפקיד הם בדרך כלל כשיש הצלחה בתיק חקירה מורכב ועשינו את כל מה שניתן על מנת לאתר את מבצע העבירה והתיק מסתיים בכתב אישום. בדרך זו עשינו שירות לקורבן. אני תמיד שמה את עצמי או את בני משפחתי במקום הקורבן".

• "אין כלל הבדלים בשכר"

יום האישה הבינ"ל הוא זמן טוב לבחון את מקומן של הנשים בארגון האמון על אכיפת החוק בשנת 2022, על רקע השינויים המהותיים שמתחוללים בחברה הישראלית. לרפ"ק סולומון טפר משנה סדורה בסוגיה, כזו שלא משתמעת לשתי פנים: "במשטרה יש שוויון הזדמנויות מלא. הארגון פתוח לנשים, מנהלות ומפקדות, אין כלל הבדלים בשכר ואני אישית מרגישה כי אני נבחנת כטובה בין טובים ולא כאישה מול גבר. לתפיסתי אין צורך בהעדפה מתקנת בעניין זה. אם את טובה, את תתקדמי בסולם הדרגות".

איך משלבים בהצלחה בין התובענות שהתפקיד דורש לתא המשפחתי?
"היום יותר ויותר נשים מתגייסות למשטרה, עובדות משמרות ומשלבות את העבודה עם הבית והמשפחה. מניסיון אני יכולה לומר כי נשים מנהלות את זמנן בעבודה נכון יותר מכיוון שהן צריכות לשוב בסוף יום העבודה לילדים. הן גם מניבות תפוקות טובות יותר. מפקד נבון יידע לשמר את המשאב האנושי הזה באופן שיבוא לקראת אותה אמא. הוא גם יגלה מודעות לצרכיה – אם זה לאחר מעט בבוקר כי היא צריכה לקחת את הילדים לגן. בסופו של יום היא תשיב כפליים. אני יכולה לספר שבתחילת השירות נאלצתי לוותר על קידום לטובת הקמת המשפחה. בעלי ואני היינו בתחילת הקריירות שלנו והייתי צריכה להיות עזר כנגדו על מנת שיתפתח. היום זה הפוך, בעלי עוזר כנגדי ומסייע לי מאוד. לולא הפרגון והתמיכה שלו ושל המשפחה, קשה מאוד להתמודד בתפקיד כה תובעני ולנהל חיי משפחה וזוגיות תקינים".

האם לאורך הקריירה המשטרתית הרגשת פעם שדעתך 'פחות נחשבת' בגלל היותך אישה?
"מעולם לא חשתי שדעתי פחות נחשבת כי אני אישה, ואף אחד לא נתן לי הרגשה כזו. אם היה קורה כזה מקרה, הייתי מעמידה את אותו אדם במקומו".
את מזהה אחוות שוטרות, שמתמודדות עם אתגרים דומים לשלך כנשים קרייריסטיות, כאימהות?
"במהלך השירות פיקדתי על מספר נשים לא מועט, שימשתי גם כקואצ'רית שלהן וכתף תומכת מתוך הזדהות והבנה של מצבן. דחפתי אותן לממש את הפוטנציאל שלהן ולחתור למטרות ברורות והגשמת יעדים".

טיפ לנשים בתחילת הקריירה?
"לשלב בחוכמה בין הבית והעבודה. לא לחשוש שאת אמא לא טובה, אם את נאלצת לעיתים להיעדר מהבית. אין צורך להתנצל על כך שאת שאפתנית והישגית. יחד עם זאת, לעולם לא לשכוח את האנשים שעומדים מאחורינו, בן הזוג והילדים, ולדאוג להראות להם במעשים שהם הכי חשובים".

במה את הכי גאה?
"אני הכי גאה שהוריי, בעלי והילדים גאים בי ומעריכים אותי. דעתי חשובה והם רואים בי דמות להישען עליה, להתייעץ איתה, לשתף אותה ולקחת דוגמא ממנה".