במרפאה ובבית: המרפאה – שתומכת בחולים במחלות קשות ומונעת סבל

ההיבטים הפיזיים, הרוחניים, הרגשיים והסוציאליים של המטופל ושל הסובבים אותו, הרצון לשפר את איכות חייהם ולהקל על כאב וסימפטומים מטרידים, והצוות הרב מקצועי שעוטף, מסייע, חומל ומכיל. המרפאה הפליאטיבית של מחוז צפון בכללית מטפלת במסירות, מקצועיות וברגישות במטופלים שסובלים ממחלות מאיימות חיים, מחלות חשוכות מרפא, כרוניות וסופניות. המטרה: לאפשר למטופלים את הזכות לבחור לחיות חיים פעילים, איכותיים ושלווים ככל שניתן – גם כשמגיע הסוף. צילום: כללית

 ד"ר יצחק בר -סלע ואיה שפאץ, אחות פליאטיבית במרפאה

בשנים האחרונות גוברת המודעות בציבור לטיפול הפליאטיבי בגרסה המתקדמת והמודרנית שלו, שלא מתמקדת רק בהקלה על כאבים והתמודדות עם סימפטומים, אלא גם משפרת משמעותית ומיטיבה עם איכות חייהם של חולים במחלות סופניות, מחלות קשות וחשוכות מרפא ובכלל- מטופלים שמתמודדים עם כאב וסבל.
הגישה משלבת טיפול רב מערכתי של הצוות שנוגע באספקטים פיזיים, רגשיים וחברתיים ותומכת בחיים פעילים של המטופלים ובדרך שבה הם בוחרים לחיות את שארית חייהם, בנוחות, שלווה וקבלה- עטופים על ידי בני משפחתם.

• לא רק כאב וסימפטומים

המרפאה הפליאטיבית של מחוז צפון בכללית מטפלת באותם חולים ברגעים הכי קשים וכואבים, אבל בתוך התהליך המורכב והרגיש הזה הם מקפידים להעניק למטופלים טיפול מסור במרפאה ובבתיהם, ברוגע, הכלה, הבנה ומעטפת רחבה של תמיכה שכל כך חשובה בהתמודדות הזו של חייהם.
ד"ר יצחק בר סלע, רופא משפחה במרפאה מסביר כי בשנים האחרונות המודעות לטיפול התומך תופס תאוצה, בעיקר בשל הידיעה שלמטופלים החולים במחלות קשות ומורכבות יש צרכים מעבר לסימפטומים, הכאב והמצוקות. "התהליך הפליאטיבי שניתן במרפאה שלנו מעניק מעטפת טיפולית על ידינו, ובמקביל מענים סיעודיים על ידי צוות האחיות ומענים סוציאליים דוגמת מיצוי זכויות ותמיכה נפשית למטופלים ולבני משפחותיהם", אומר ד"ר בר סלע.

• "המעטפת שאנו מעניקים למטופלים ולבני המשפחה היא רחבה"

התפיסה הרווחת היא כי הטיפול התומך מיועד לחולים סופניים, אך במרפאה מסבירים כי הטיפול הפליאטיבי ניתן למטופלים במנעד רחב של מחלות והתמודדויות ובין היתר לחולים במחלות מאיימות חיים, מחלות ממושכות ומורכבות, חולים במחלת סרטן, מחלת לב מתקדמת, אי ספיקת לב, דמנציה, מחלות חשוכות מרפא, ניוון שרירים, מחלות ריאות כרוניות, ומטופלים לאחר אירוע מוחי או כאלה שעברו מספר אירועים מוחיים. "המעטפת שאנו מעניקים למטופלים ולבני המשפחה היא רחבה ומתחילה כבר במפגש הראשון עמם. הצוות שלנו שכולל רופא, אחות ועובד סוציאלי מתכנסים לשיחה פתוחה ותומכת שנמשכת לאורך כשעה וחצי", אומר ד"ר בר סלע, "בתפיסה של המרפאה אנו מסתכלים על כל המכלול הטיפולי וזה כולל כמובן את ההתמודדות עם המחלה באספקט הרפואי, אבל אנחנו גם מוצאים מקום לדבר עם המטופל או המטופלת, לשאול מה עובר עליהם, עם אילו קשיים הם מתמודדים, וכן מנהלים שיח על קונפליקטים, שיקולים, לבטים וההשפעה על מערכות היחסים במשפחה. הנחת הבסיס שלנו היא שזוהי תקופה מאתגרת בלשון המעטה עבור המטופלים במרפאה שלנו. חלקם מתמודדים מעבר לכאבים גם עם חרדות, דיכאונות, תחושת בדידות, מתחים ולחצים נפשיים ועוד. הרצון שלנו הוא לתת מקום מרכזי לרווחה הנפשית שלהם והמקום הזה הוא חלק מרכזי בתהליך הטיפולי".


"אנחנו עומדים מול אנשים שמתמודדים עם מחלות לא פשוטות, ובתוך כך חשוב לנו לחזק אותם, להוביל עמם תהליכים של קבלה, סגירת מעגלים ולפעמים תקווה, לפחות לעתיד קרוב טוב יותר….הרצון שלנו הוא לתת מקום מרכזי לרווחה הנפשית של המטופלים והמקום הזה הוא חלק מרכזי בתהליך הטיפולי במרפאה הפליאטיבית"


המרפאה הפליאטיבית פועלת במרפאת עומר בעפולה והמטופלים הניידים מגיעים אליה. במקביל, צוות המרפאה מגיע לטיפולים כוללנים בבתיהם של החולים המתגוררים בעפולה וגם ביישובים הסובבים בעמק ובאזור דוגמת מגדל העמק, בית שאן ונוף הגליל.
"המטרה המרכזית היא לשפר את איכות חייהם של המטופלים במשולש שנע על הציר הרפואי-סיעודי וסוציאלי", מדגיש ד"ר בר סלע, "החולים מתמודדים עם מחלות קשות, חלקן סופניות, מחלות שמדרדרות משמעותית את מצבם הרפואי וגם הנפשי. לנו כצוות ברור שההתמודדות שלהם היא תהליך הדרגתי שדורש מענים רחבים בשלל אספקטים ובהתאם לכך הטיפול מתוכלל, עם המון אלמנטים של הכלה ואמפטיה. אנחנו גם עושים כל מאמץ להיות זמינים עבור אותם מטופלים, להוות עבורם אוזן קשבת ולשמוע בצורה שלווה מהם הצרכים שלהם וכיצד אנחנו יכולים להקל על מכאוביהם. הידע והניסיון שלנו מאפשר לנו גם להעניק להם כלים להתמודדות איתנה יותר עם המחלה בהיבטים רפואיים ורגשיים ואנו יודעים לזהות שהתהליך עומד במטרות המרכזיות שלו".

• ליווי מתמשך, רגיש ואנושי

הצוות הפליאטיבי של מחוז צפון בכללית מוביל את התהליכים הטיפוליים ברגישות אין קץ, בידיעה שהמטופלים נמצאים בתקופה קשה וכואבת בכל היבט. לעיתים הם נעזרים בטיפול של מלווה רוחנית- פסיכותרפיסטית, כמובן בהתאם לצורך ועובד סוציאלי שמסייע באספקטים טיפוליים, מיצוי זכויות והיבטים נוספים חשובים.
איה שפאץ, אחות אונקולוגית במרפאה מחדדת ואומרת שהם מטפלים כצוות פליאטיבי ולא רק כמרפאה, כפי שאנחנו מכירים אותה, כחלק מליווי מתמשך, רגיש ואנושי, החל מהרגע שהמטופל מאובחן כחולה במחלה קשה ועד ימיו האחרונים. "הליווי שלנו ממוקד, מותאם לצרכים של החולים ואנחנו משלימים אחד את השני", אומרת שפאץ שמקשרת למעשה בין כל תחומי התהליך הפליאטיבי, "חלק מהטיפול הוא פיזי אצלנו, וחלק בבתי המטופלים שחלקם לא ניידים ומתקשים ללכת – אם בכלל. אנחנו מקפידים לשמור כל העת על קשר הדוק עמם, ולהיות זמינים עבורם, בכדי שנוכל לתת מענה גם לבני משפחותיהם שלוקחים חלק מרכזי בתהליך. צריך להבין שכל מטופל הוא עולם ומלואו. הוא מתמודד עם סבל וכאב, עם איום על חייו, ועם אובדנים רבים כמו נטילת עצמאות, פגיעה בחיי המשפחה, וכמובן סוגיית העתיד והפרידה. חשוב לציין שאנחנו מדברים על זה, שמים את על זה השולחן מכיוון שזו סוגייה שנוכחת והשיח הוא סביב הידיעה שהמוות הוא בלתי נפרד מהחיים".

בתוך כל המורכבות הזו, יש גם רגעים מתגמלים?
"בוודאי, בכל הקלה בסבל של המטופל, אם בטיפול, אם בייעוץ, או בשיחה מחזקת ותומכת יש אלמנטים מספקים. בסוף אנחנו עומדים מול אנשים שמתמודדים עם מחלות לא פשוטות, ובתוך כך חשוב לנו לחזק אותם, להוביל עמם תהליכים של קבלה, סגירת מעגלים ולפעמים תקווה, לפחות לעתיד קרוב טוב יותר".
"בעבר, תפיסת העולם הייתה שהטיפול מיועד רק לחולים סופניים ואונקולוגיים, וכיום הטיפול הפליאטיבי מספק טיפול לחולים עם מחלות מורכבות וקשות. פתיחת השירות משפרת את איכות חיי המטופלים וקרובי המשפחה שלהם כמה שאפשר. אנו מברכים על פתיחת המרפאה והשירות הניתן בו על ידי צוות מומחים ומובילים בתחום הפליאטיבי", סיכמה ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד המחוזית.

• משלים ותומך: טיפול פליאטיבי

במרפאה הפליאטיבית של מחוז צפון בכללית מסבירים כי הם פועלים בשלושה נתיבים עבור המטופלים, בכדי להתאים בעבורם את התהליך הטיפולי, בהתאם למצבם הרפואי.

  1. ייעוץ חד פעמי מקיף ועדכני עבור רופא המשפחה, אותו כותב צוות מקצועי. בתום הייעוץ המטופל מקבל מסמך עבור רופא המשפחה שמטפל בו.
  2. המטופל מגיע למרפאה כחלק מתוכנית טיפול, על בסיס קבוע, בתדירות של פעם בשבועיים או שלושה שבועות. בביקור הוא יכול להיפגש עם הרופא, האחות או העובד הסוציאלי, בהתאם לצורך הנדרש. התהליך בנתיב זה כולל מעקב צמוד וליווי אישי.
  3. חולים שמצבם הרפואי מדרדר ומצויים בשלבים סופניים של חייהם, מטופלים על ידי צוות המרפאה במסירות, כחלק מהוספיס בית.