בלי "חור בכיס": כך תצלחו את הוצאות החגים בשלום

הטור של יואל קופלנד, מנהל עוגן לבית מקבוצת עוגן, קבוצה פיננסית-חברתית ללא כוונת רווח ומחבר הספר "פלוס".

חגי תשרי מביאים איתם שמחה, גיבוש משפחתי ומנוחה מצד אחד ואתגרים רבים בכל הנוגע להתנהלות כלכלית מצד שני. למרות שהחופש הגדול כבר מאחורינו, החגים הקרובים מביאים איתם שוב הוצאות חריגות המכבידות על התקציב המשפחתי: קניות עבור ארוחות החג, תעסוקה לילדים, מתנות, אטרקציות, חופשות, טיולים ועוד.
"חגי תשרי הם תקופה מאתגרת כלכלית תמיד, במיוחד עכשיו לאור עליית המחירים בשוק המזון ומוצרי הצריכה", אומר יואל קופלנד, מנהל עוגן לבית מקבוצת עוגן, קבוצה פיננסית-חברתית ללא כוונת רווח ומחבר הספר "פלוס".
לדבריו: "הדבר הנכון ביותר לעשות כדי להימנע מהוצאות בלתי צפויות הוא תכנון מבעוד מועד. התחילו להיערך כבר מעכשיו ואל תחכו שבוע לפני החג. התכנון יסייע להפיג את החשש מההוצאות בחגים ויאפשר לכם להנות מהחופש ומהמשפחה בראש שקט".

• אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להנות מהחגים בלי להכביד על העו"ש?

1.הכינו תקציב חודשי מראש – הקפידו להקצות תקציב ייעודי חודשי אותו תצברו עד לחג כדי לא להוציא הוצאה גדולה חד פעמית. תזכרו שהחג לא 'נופל עלינו', הוא ידוע מראש ועל כן יש להיערך בהתאם.
2.השוו מחירים – אל תחכו לרגע האחרון עם הקניות הגדולות, קנייה פזיזה מובילה לטעויות – כאשר לא משווים בין המחירים ברשתות השיווק השונות ולא קונים בקרבת הבית, מביאים לעוד עלויות.
3.קנו על סמך רשימת קניות – בקניות לחגים ובקנייה בסופר בכלל, הקפידו לקנות לפי רשימת קניות שהכנתם מראש ואל תקנו "לפי העין" או על סמך מבצעים.
4.קנו בשר ועוף מבעוד מועד – כמו בכל שנה, המחירים עולים ככל שמתקרבים לחגים. מומלץ לקנות בשרים ועופות כמה שבועות לפני, להקפיא, ולהפשיר לפני החג.
5.תכננו הוצאות – הכינו רשימה וטבלת תקציב לפי סעיפים וקבעו מה תהיה ההוצאה הנוספת לאותו החודש והיערכו אליה בהקצאה מראש. תכללו גם הוצאות של ארבעת המינים, סכך וקישוטים לסוכה וכדומה.
6.הכינו תפריט לחג – תכננו מראש האם אתם מארחים או מתארחים בארוחת החג והקפידו שכולם יהיו שותפים להכנת המאכלים על סמך תפריט שנקבע מראש. כך תמנעו בזבוזים מיותרים וזריקת אוכל עודף.
7.קניות ומתנות – ערבו את בני המשפחה והחליטו מראש מה קונים ועל מה הפעם מוותרים – חשוב לגייס את בני המשפחה שיהיו מודעים ומעורבים בתהליך. הדבר יעזור וימנע תסכולים והתנגדויות.
8.שוברים ותווי קנייה – נצלו את תווי החג, השוברים ונקודות שצברתם בכרטיסי האשראי וממתינות לשימוש. כמעט לכל אחד יש גיפט קארדים שלא נוצלו וזה הזמן להשתמש בהם.
9.אטרקציות – ישנם הרבה מאד אתרים ואטרקציות משפחתיות ללא עלות. חפשו בילוי שלא יכביד על הכיס ויגדיל את החיוך המשפחתי.
עוגן היא קבוצה פיננסית-חברתית הכוללת שישה ארגונים ללא כוונת רווח, אשר עוסקים במתן אשראי ובהעצמה פיננסית של אוכלוסיות