ביס של אושר: ההמבורגר מוכיח שהוא לא רק קציצה

הוא עסיסי, בשרני והפך בעשור לאחד המאכלים הפופולאריים והאהובים ביותר בישראל. לרגל יום ההמבורגר הבינ"ל שמצוין ממש היום, דימה פדורוב ממסעדת קפטיין בורגר בעפולה, שהביא את ההמבורגר לרמת דיוק מדהימה (אל תחמיצו), מרים לקציצה הכי 'לוהטת' בשוק, וחושף כמה סודות מפתים עליה, רגע לפני שכל הטוב הזה מטפטף לכם לתוך הפה באושר גדול ומנחם. וגם: המנה החדשה בקפטיין שהולכת להיות הדבר הבא. הכל בפנים
צילום: קפטן בורגר

יום ההמבורגר הבינלאומי, שנחוג בכל שנה בתשיעי באוגוסט, הפך ליום חג עולמי שבו חוגגים את המאכל האהוב מיליונים ברחבי הגלובוס, וכן, גם פה בישראל.

ברחבי הארץ נערכים אירועים מיוחדים כמו תחרויות המבורגר, סדנאות קולינריות וטעימות של פריטי המבורגר מיוחדים. לרגל החגיגה הבשרנית גייסנו את דימה "מקפטיין בורגר", הבעלים של סניפי עפולה וחיפה, שיספר לנו כמה פרטים מעניינים על הקציצה, כאלה ש'יפתחו לנו את התיאבון'.

בקפטיין בורגר עפולה (הכשר למהדרין בהשגחת הרב מחפוד), תמצאו המבורגרים עסיסיים, נוטפי ג'וס, שתחזרו בשבילם שוב ושוב, וכמובן לחמניות עם קראסט ותוספות שישלימו את הטעמים, בדרך לקציצה המושלמת. ההמבורגר בקפטיין בורגר מגיע אליכם בגרסת 'סמאש', מבשר טרי (נתח קצבים). מה זה אומר? הקציצה נמעכת על הפלאנצ'ה הלוהטת, נצלית לזמן קצר, ואחרי 'פליפ', מתיישבת על הלחמנייה עם כל המיצים העסיסיים.

אם הגעתם עד לפה, נשמח לספר לכם שהקפטיין התחדש במנה חדשה ומפתה במיוחד של אסאדו מפורק שמונח באלגנטיות ונדיבות על הלחמניה יחד עם ריבת פלפלים, טבעת בצל קריספית ושום קונפי. אתם תודו לנו אחר כך.

• מגרמניה תצא הבשורה

מה מקור השם? ובכן, המבורגר נקרא על שמה של העיר המבורג בגרמניה. ההמבורגר המקורי היה קציצת בשר טחון שהוגשה לתוך לחם, ולאחר מכן היגרה לארצות הברית והפכה לפופולרית בכל רחבי תבל.

• מה הישראלים אוהבים?

בעיקר המבורגר קלאסי ואיכותי, עם קציצה איכותית שמכילה 100% בשר בקר. הקציצה לרוב תהיה עם תיבול פשוט, המאפשר לטעם הבשר לבלוט ועם תוספות של רטבים, חסה, בצל, מלפפונים חמוצים, עגבניות, פטריות, גבינות צ'דר ועוד.

צילום: Freepik

• מה שמים בצד?

לצד המבורגר, יש מגוון תוספות פופולריות שמוסיפות טעמים ומרקמים שונים למנה. הנה רשימה של תוספות אהובות.

צ'יפס: התוספת הקלאסית והפופולרית ביותר לצד המבורגר. הוא יכול להיות מטוגן רגיל, צ'יפס בטטה, או צ'יפס בעבודת יד.

טבעות בצל מטוגנות שמהן נשמעת פריכות נעימה וטעימה, ומוסיפות טעם קרמלי מעט למנה.

סלט ירקות: סלטים קלים כמו סלט קצוץ, סלט ירקות עם רוטב וקרעי חסה הם תוספות בריאותיות משלימות.

תפוחי אדמה אפויים בתנור, עם תיבול כמו רוזמרין או שום, הם תחליף טעים וקליל לצ'יפס. אפשר גם סלט קולסלו וממרח אבוקדו (גוואקמולי).

• רטבים

רטבים כמו קטשופ, מיונז, חרדל וברביקיו יכולים לשדרג את ההמבורגר ולהוסיף לו טעמים שונים ומגוונים.

צילום: Freepik

• ה"לחמנייה"

חשוב שהלחמנייה תהיה עמידה דיו כדי לא להתרכך מדי בעקבות רטבים וירקות, אך עדיין אוורירית, טרייה, רכה ונעימה למגע ולא פחות חשוב: כזו שתמנע מההמבורגר להתפרק.

צילום: Freepik

• ההיסטוריה בארצות הברית

המבורגר כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, עם הקציצה והלחם, הפך לפופולרי בארצות הברית בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, במיוחד בתערוכות עולמיות.

• תחרות ההמבורגר הגדול ביותר

אחד ההמבורגרים הגדולים ביותר שנעשה אי פעם היה במשקל 2,014 קילוגרם (4,440 פאונד) ונעשה בשנת 2017 על ידי מסעדה במקסיקו. בשנת 2019, צוות במילאן, איטליה, ייצר המבורגר ששקל 1,760 קילוגרם (3,880 פאונד), שנעשה על מנת לשבור שיאי עולם ולזכות בתשומת לב.

• המבורגר צמחוני

בעשורים האחרונים, המבורגרים צמחוניים וטבעוניים הפכו לפופולריים מאוד, וכוללים תחליפי בשר על בסיס קטניות, פטריות ודגנים.

צילום: Freepik

• ההמבורגר היקר ביותר 

ההמבורגר היקר ביותר בעולם, שנעשה ב-2017, עלה 5,000 דולר. הוא כלל קציצה שהוכנה עם בשר קובה נדיר, גבינת שיאטסו, רוטב ייחודי וחתיכת כבד אווז.