חקלאות, תיירות ושורשיות: סיפורו של שמן הזית היזרעאלי

תהליך הגידול, ההשפעה על טעמם של הזיתים, הייצור המוקפד והיכן נחשפה העדות הראשונה של שמן זית מאז ומעולם (רמז, כאן בעמק). במרחב התיירותי של עמק יזרעאל פועלים שלל בתי בד איכותיים ואותנטיים וגם (מרכז מבקרים ייחודי) – המחברים בהרמוניה מופלאה בין חקלאות, שורשיות ומורשת – ומפיקים שמן זית יזרעאלי משובח. המחשה: צילום(freepik)


העמק הוא חלום, הינו ביטוי ששגור בפיהם של רבים מתושבי עמק יזרעאל, וגם של אורחים לרגע, כאלה שמבקרים באזור מעת לעת – ומתפעמים מכל מה שיש לו להציע.
טבע, מרבדי פריחה, מרחבים פתוחים, לינה כפרית, יקבים משובחים, אטרקציות ייחודיות לכל המשפחה, קולינאריה מגוונת, לוקיישנים עוצרי נשימה לפיקניק המושלם, ללא צורך לפלטר באינסטה.
בתוך "אסם התבואה של ישראל", וכחלק מהמרחב התיירותי והחקלאי פועלים בעמק גם שלל בתי בד שיוצרים חיבור עמוק וצלול בין חלוציות, כפריות ושורשיות. בבתי הבד הללו מפיקים שמן זית איכותי, עם הנוזל הזהוב והטעם הייחודי של זיתים שגודלו בשדות העמק – שמן שיוסיף ארומה ים-תיכונית לכל מנה ומאכל.
והרשימה משופעת בבתי בד איכותיים: משק קדשאי במושב מרחביה, משק נוי השמן של סבא במושב מרחביה, מסיק בתל עדשים, משק פילסביץ בהיוגב, בוסתן איתן בבית לחם הגלילית, בית בד גלילי בבית לחם הגלילית, ריש לקיש בציפורי, הלפרן/משק מולר בשדה יעקב ועוד.

• "החיידק החקלאי בער בי"

ברשימה המכובדת הזו נ"לביא שמן זית", ומי שעומד מאחורי המותג הוא שי לביא, תושב היישוב הושעיה, יצרן שמן זית שמפעיל גם מיזם תיירותי בדמות מרכז מבקרים- למרגלות ציפורי העתיקה. "אני מגדל זיתים בהושעיה כבר שלושה עשורים", אומר לביא, "בזמן המסיק אני מעביר את הזיתים לבית בד ואת השמן המופק אני מאחסן אצלי. לאחר תהליך סינון ואריזה מוקפד אני מספק אותו ללקוחות".


"למגדלים בעמק יש השפעה מהותית על טעם שמן הזית. מי שמתמצא בייצורו – מבין שלכל פרמטר בשלב הגידול, יש השפעה על איכותו"


החיבור לגידול זיתים וייצור שמן הייתה גחמה אישית של לביא שרצה להתחבר לאדמה, לצד עיסוקו כמנכ"ל חברות תעשייתיות. "חיידק החקלאי בער בי", הוא מספר, "הקמתי את המטע ועם השנים התמקצעתי, למדתי יותר לעומק, וקיבלתי הסמכה של טועם שמן זית. במקביל אני משתתף בפאנלים של טועמים", הוא מוסיף בחיוך.

• "התהליך צריך להתבצע כמעט בצורה מדעית"

לדברי לביא, למגדלים בעמק יש השפעה מהותית על טעם שמן הזית: "מי שמתמצא בייצור – מבין שלכל פרמטר בשלב הגידול, יש השפעה על איכות השמן. ההשקיה צריכה להיות מדודה ומבוקרת, נדרשת הקפדה על הדישון והמינון שלו, צריך לטפל במזיקים ומחלות ועוד. בסופו של דבר התהליך צריך להתבצע כמעט בצורה מדעית – בכדי להגיע לאיכויות שאתה מכוון אליהם- כולל כמובן התהליך בבית הבד"אז מה מייחד את שמן הזית היזרעאלי? ראשית הקרקע, שיחד עם האקלים הנוח מעניקים את האפשרות לגדל עצי זית בצורה המיטבית.

שמן זית בארומה של העמק. צילום: שי לביא
שמן זית בארומה מקומית. צילום: שי לביא

לדברי לביא יש בעמק גם שלל יצרנים ומגדלים בוטיקים של שמנים מעולים מזנים שונים, שמחויבים לייצור האיכותי ויודעים מה צריך לעשות בכדי להגיע לשמן הזית הטוב ביותר כשהם אמונים על בקרת ייצור גבוהה למיצוי מיטבי של הטעמים והארומות.
לביא מוסיף פרט פיקנטי – המחזק את מורשת שמן הזית בעמק: "העדות הראשונה בעולם לשמן זית נמצאה ממש פה, בסמיכות למעיינות ציפורי. מצאו שם קנקן עם שרידי שמן זית מלפני 8000 שנה, מהתקופה הניאוליתית"

• מרכז מבקרים עם תערוכה ופריטים בני 3000 שנה

לצד ייצור שמן הזית לביא מפעיל מרכז מבקרים, אותו הוא מגדיר כבית ליצרני בוטיק באזור העמקים והגליל, הן לתצוגה והן למכירה של שמני זית. "היצרנים הללו לא מעוניינים להגיע לרשתות השיווק, זה לא ערוץ השיווק שלהם", הוא מסביר, "הם כן רוצים להציג את השמנים שלהם במקום מסודר, שייחשפו לקבוצות ולקוחות פרטיים ואת המענה הזה הם מקבלים אצלנו. במרכז גם מוצגת התערוכה הארכיאולוגית "ארץ זית שמן" ובה פריטים מיוחדים מאוסף רשות העתיקות ובינהם כלים קנקנים ונרות שמן מתקופות שונות- חלקם בני 3000 שנה, מתקופת המשנה והתלמוד. מדובר בפריטים שאוחסנו במחסני רשות העתיקות והונגשו בפרויקט מיוחד".
לצד מרכז המבקרים, מעל כרם הזיתים, פועלת בימי שישי עגלת קפה שמנהלת בתו של שי, טל, ובה נמכרים מאפים ומנות שמבוססים על שמן הזית של המשפחה.

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|