בכירי המשק בישראל בכנס "אם חקלאות כאן, מולדת כאן"

הכנס נערך בסימן עידוד החקלאות והחקלאים ואורגן ע״י המועצות האזוריות מגידו ועמק יזרעאל

במהלך הכנס שהתקיים במשקי עמק יזרעאל נשאו דברים שר השיכון והבינוי יואב גלנט, שרת המשפטים איילת שקד, יו"ר הקואליציה דוד ביטן וכן חברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) חייל ילין (יש עתיד) ואורלי לוי אבקסיס.
עשרות החקלאים שהגיעו לכנס הביעו בפני חברי הכנסת דאגה עמוקה מהשחיקה ההולכת וגוברת במעמדה של החקלאות ומכך שלאורך השנים בוחרות רבות ממפלגות הבית להתעלם במצען ובהסכמים הקואליציוניים שלהן מהמגזר החקלאי, זאת לאור סדרה מתמשכת של גזירות המוטלות על ענפי החקלאות השונים במגוון תחומים, בהם נושא הקרקעות, העובדים הזרים, המים ועוד. חברי הכנסת הביעו תמיכה בחקלאות ובחקלאים והתחייבו לפעול לאלתר לקידום הטיפול בפשיעה החקלאית.


בצר: "חייבת להיות התחייבות מצד המפלגות, שתעגן את החקלאות היא כערך לאומי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל הדגיש את חשיבות שילוב החקלאות במצעי המפלגות השונות: "חייבת להיות התחייבות מצד המפלגות, לא רק בדיבורים אלא התחייבות מעשית, שתעגן את החקלאות היא כערך לאומי ולא אינטרס אזורי או מפלגתי. בשנה הקרובה אנו חוגגים 70 לישראל אבל כבר מעל 100 שנים שיש פה התיישבות וחקלאות שהיו הבסיס להקמת המדינה. יש לנו מחוייבות לדאוג לכך שיהיה דור ממשיך בחקלאות, שמפעל חלוצי וציוני בן למעלה מ 100 שנים, לא יירד לטמיון”.
עוד אמר בצר: "בדיון במועצה הארצית בנושא תכנית לשדה תעופה, נחשפה התכנית האמיתית – שדה לתעבורת 20 מיליון נוסעים, זה כבר לא שדה תעופה משלים, אלא נתב"ג 2 ואפילו גדול יותר. אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

• נתכנן ונפתח גם במחיר הפגיעה במושבים עד לחיסולם המלא

איציק חולבסקי ראש המועצה אזורית מגידו תקף את דבריו של מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, אמר לאחרונה – 'אנחנו נתכנן ונפתח גם במחיר הפגיעה במושבים עד לחיסולם המלא'. חולבסקי קרא לכל תנועות ההתיישבות להיאבק ולהילחם באמירות המסוכנות וההרסניות האלו: "אני מגנה את האמירה החמורה הזאת מכל וכל ומדגיש את הצורך של כולנו להתאחד לריסון ועצירת הותמ"ל שהינו כלי הרסני, דורסני ואלים שעלול לחסל יישובים חקלאיים כלאחר יד".
בהתייחס להחלטה על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל אמר חולבסקי: "אנו נחושים למנוע הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. שדה כזה עלול לחרב את העמק ואנחנו לא נאפשר זאת. זו תהיה בכייה לדורות."

• "אנחנו צריכים לדעת איפה המפלגות עומדות ביחס לחקלאות"

עו"ד גילי עוז, המייצג משקים ויישובים רבים במגזר החקלאי, בערכאות משפטיות שונות, אמר בכנס: "הלקח הכי חשוב שהחקלאים צריכים ללמוד משלוש השנים האחרונות הוא שאנחנו צריכים לדעת איפה המפלגות עומדות ביחס לחקלאות חצי שנה לפני ההסכמים הקואליציוניים ולא חצי שנה אחרי. בתהליך שינוהל נכון, נוכל לעבוד עם המפלגות ולדעת מה נכנס להסכם הקואליציוני הבא של כל מפלגה חצי שנה לפני הבחירות. זה יעמיד את התאחדות חקלאי ישראל בעמדת כוח שבה היא לא הייתה עד כה״.
ח״כ איתן ברושי, המכהן כיו"ר משותף של השדולה החקלאית בכנסת, התייחס לחוסר השוויון בהשקעות הממשלה בין התיישבות ביהודה ושומרון לבין ההתיישבות החקלאית באזורי הארץ האחרים: ״ממשלה שלא מוכנה לוותר על שם מאחז לא חוקי ומשקיעה בזה המון כסף, מוכנה לוותר עליכם ועלינו המושבים והקיבוצים".

בתמונה - מימין דני עטר, עו״ד גילי עוז, איציק חולבסקי, אייל בצר
בתמונה – מימין דני עטר יו"ר קק"ל, עו״ד גילי עוז, איציק חולבסקי ראש מוא"ז מגידו ואייל בצר ראש מוא"ז עמק יזרעאל

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור התייחס לבניית שדה התעופה ואמר: ״אם היו חושבים על האינטרס האמיתי והציבורי אז היו מעבירים מלכתחילה את בניית שדה התעופה לנגב. צור התייחס בדבריו גם לטרור החקלאי: ״היום הפשיעה החקלאית והאלימות והפחד הם בלתי מידתיים ואנחנו קרובים מאוד גם למצב שחס וחלילה תהיה פגיעה פיזית קשה. הגניבות החקלאיות הן באחריות מדינת ישראל. המדינה צריכה לקחת אחריות ולהגביר את המענה לכל שלבי הטיפול – אכיפה, מניעה וענישה".
שרת המשפטים איילת שקד הדגישה כי נושא הפשיעה החקלאית נמצא במקום גבוה בסדרי העדיפויות של מפלגתה ושל הממשלה וכי שר החקלאות מקיים פגישות חודשיות בנושא, יחד עם השר לביטחון פנים ועמה, ובהשתתפות נציגי הגופים האמונים על הטיפול בנושא, במטרה למצוא את הפתרונות המיטביים לתופעה המתגברת.


מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס: "לבנות לוקח המון זמן אבל להרוס במחי יד. כשאנו מדברים על השמירה על התכנון, לישראל יש צרכים שונים מאשר במדינות אחריות בעולם.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ח״כ דוד ביטן יו״ר הקואליציה התחייב בכנס לקחת על עצמו את נושא הטיפול בפשיעה החקלאית: ״המשטרה פשטה את הרגל באופן מוחלט בנושא הגניבות החקלאיות. כנראה יש לה דברים יותר חשובים לטפל בהם. אני מוכן לקחת על עצמי את הטיפול בזה, זה טוב לי משני הצדדים.
יש היום רצון פופוליסטי להוריד את יוקר המחיה. מורידים מכסים על יבוא, הגופים הגדולים מרוויחים, הורסים את החקלאות ובסוף גם המחיר לא יורד. הגישה של האוצר מקדשת את הורדת המחירים אבל אף רפורמה לא הגיעה לצרכן. אני אומר לאוצר – על מה אתם עושים רפורמות שלא מגיעות לצרכן? בואו נגן על החקלאות, יש נושאים שזה לא רק מחיר!".

• "החקלאים מרוויחים פחות ואנחנו משלמים יותר"

ח״כ אורלי לוי-אבקסיס: ״המדינה מנסה להוריד את יוקר המחייה על ידי הגדלת הייבוא המקביל שאינו נדרש לעמוד בדרישות האיכות של החקלאים בישראל. כמובן שאת פערי התיווך לא בודקים ולא מפקחים עליהם. במצב הזה אנחנו מפסידים את החקלאים, יורדים באיכות המוצר והצרכנים בכלל לא מרגישים את ההורדה במחיר. התוצאה הסופית היא שהחקלאים מרוויחים פחות ואנחנו משלמים יותר.״
דני עטר יו״ר קק״ל: "אנחנו נמצאים בתקופה בה שוחטים את כל הפרות הקדושות והערכים של המדינה. ב-20 השנה האחרונות קיימת שחיקה לערכה של החקלאות והגיע הזמן לשנות את השיח לשיח ערכי וציוני. החקלאות היא אינטרס של מדינת ישראל ולא האינטרס שלנו. כאשר עדיאל שמרון אומר שלא אכפת לו להרוס את ההתיישבות, זה בגלל שיש לו רוב ליישם את זה. ואם אנחנו לא נתעורר כבר יהיה מאוחר ואז כבר לא נוכל להגיד – אמרנו. מדובר באופייה של המדינה ובעתיד שלנו, של הילדים שלנו, של העם שלנו".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס התייחסה בדבריה לצורך הקריטי של המשק החקלאי בתכנון לטווח ארוך: "לבנות לוקח המון זמן אבל להרוס במחי יד. כשאנו מדברים על השמירה על התכנון, לישראל יש צרכים שונים מאשר במדינות אחריות בעולם. ביטחון המזון הוא דבר משמעותי עבורנו ולכן עלינו לשמור על הייצור בארץ עם כמות מוגבלת של ייבוא. אסור שיבוטל ענף התכנון".
ח"כ חיים ילין, יו"ר משותף של השדולה החקלאית בכנסת, התייחס למאבק נגד הקמת שדה"ת בעמק יזרעאל ופעילותו בנושא: "אין ספק שמדינת ישראל צריכה עוד שדה תעופה, אך צריך לחשוב טוב על מיקומו. כבר כראש מועצת אשכול לקחתי חלק בהחלטת מועצת הנגב להקים את שדה התעופה בדרום. זו תהיה טעות ופגיעה חמורה להקים שדה במרחב הכפרי של העמק. כל סיעת יש עתיד עומדת מאחורי בהצעת החוק שהגשתי שמטרתה להקים שדה בדרום, ואני בטוח שנוכל למצוא מקום שיחבק את שדה התעופה ויפתח את האזור.
באשר למקומה של החקלאות בהסכמים הקואליציוניים אמר חה"כ ילין: מצע החקלאות של 'יש עתיד', שניסחתי יחד עם חה"כ עופר שלח, ייכנס להסכמים הקואליציוניים העתידים שלנו. בכוונתנו לפעול לשינוי הגישה בכל הנוגע לסוגיות הבוערות של החקלאות בישראל".