"אם אין קרקעות אז לא בונים"

בארגון קבלני מחוז צפון אומרים: "היזמים נאלצים להיכנס למחול שדים מסוכן ולהציע מחירים אסטרונומיים רק כדי להצליח להתמודד. בצפון ערכי הקרקע נמוכים מאלה במרכז הארץ, וכך גם הביקושים, ולכן הסכנה הטמונה בהצעות לא ריאליות"

"השתוללות מחירי הקרקעות מגיעה לצפון. בחודשים האחרונים נסגרו מכרזי קרקעות של המדינה במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים לעומת מחיר השומה, דבר המשקף את ההסתערות של יזמי נדל"ן על כל פיסת קרקע שמשווקת רמ"י במחוז הצפון, והצעות שנתפסות כלא ריאליות ויש שיגידו גם מסוכנות", כך אומרים בארגון קבלני מחוז צפון.
בהודעה רשמית של הארגון נכתב: "מכרז שנסגר במורדות עפולה עילית לבניית 284 יחידות דיור בבנייה רוויה בשני מגרשים, נסגר במחיר של 36.2 מיליון שקל, פי 4 לעומת מחיר השומה שעמד על כ-9 מיליון שקל. במגרש השני ההצעה הזוכה עמדה על 15.5 מיליון שקל, פי 3.25 לעומת מחיר שומה של 4.8 מיליון שקל. ביישוב אכסאל נסגר מכרז לקרקע בשטח 2,230 מ"ר בייעוד תעשייה במחיר של יותר מ-5 מיליון שקל – כמעט פי 4 ממחיר השומה שעמד על 1.3 מיליון שקל. הזוכה היתה חברת שפיר תעשיות. במכרז נוסף במורדות עפולה עילית ל-28 יח"ד בבנייה צמודת קרקע בשלושה מגרשים שונים, מחיר הסגירה במגרש אחד היה גבוה ב-36% מהשומה של רמ"י, במגרש השני ההצעה היתה גבוהה ב-23% ובמגרש השלישי ב-20%. בבית שאן במרחב צפון נסגר מכרז לבנייה 51 יח"ד בבנייה צמודת קרקע במחיר של 16.9 מיליון שקל, גבוה ב-66% ממחיר השומה שעמד על 10.15 מיליון שקל. במכרזים פתוחים אחרים מוצעות למכירה קרקעות במחירים מטורפים שמגלמים צפי לעליות מחירי דירות חדות שלא בטוח אם יבואו".
אלון רחמיאן, יו"ר ארגון קבלני מחוז צפון וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ האחראי על הארגונים המקומיים, מציין כי "תוצאות המכרזים במחוז הצפון משקפות מחירים לא פרופורציונליים לקרקעות, גבוהים בהרבה מהמחירים הריאליים של הקרקע. בין הסיבות לכך זה השיווק בחסר של קרקעות לבנייה מצד המדינה – רמ"י כמעט ולא משווקת שטחים במחוז, וכשהיא כן משווקת, היזמים נאלצים להיכנס למחול שדים מסוכן ולהציע מחירים אסטרונומיים רק כדי להצליח להתמודד. בצפון ערכי הקרקע נמוכים מאלה במרכז הארץ, וכך גם הביקושים, ולכן הסכנה הטמונה בהצעות לא ריאליות. אם מחירי המכירה שעליהם בונים היזמים לא יעמדו בתחזיות שלהם, זה עלול לגרום לחברות בנייה לקרוס, ואיתן ספקי חומרי הגלם, חברות המטבחים, קבלני הביצוע וכיוצ"ב".
רחמיאן מוסיף, כי "אם בעבר זוגות צעירים שלא הצליחו לרכוש דירה במרכז הארץ היו באים לצפון ועם ההון העצמי שלהם יכלו לרכוש כמעט כל דירה שרצו, היום זה כבר לא כך. אם אין קרקעות אז לא בונים, ואם לא בונים והביקוש גבוה. המחירים עולים. במחירים הנוכחיים זוגות צעירים כבר לא מסוגלים להעמיד הון עצמי לרכישת דירה בצפון וזו תעודת עניות למדינה".