אלי ברדה: "בחירות? למי יש זמן להתעסק בזה?"

ממוקד מטרה, רציונאלי, מונע מחדוות העשייה והיצירה ובטוח כי שלושה חודשים יכולים להספיק לקמפיין הבחירות שלו. רגע לפני שהוא מסתער על קדנציה נוספת במגדל העמק, ראש העיר אלי ברדה,  מסביר על תפיסות העבודה שלו, המאבק התמידי לשימור הפעילות של המפעלים הקיימים בעיר, הרצון להוביל שינויים עתידיים מעמיקים בתחום התחבורה, התרבות, הפנאי והמסחר וגם: האם נראה אותו בעתיד משתלב בפוליטיקה הארצית? ראיון

בעוד כשבעה חודשים ייערכו הבחירות המוניציפאליות בכל הרשויות ברחבי ישראל ובין היתר גם במגדל העמק. למערכת הבחירות הנוכחית יגיע ראש העיר המכהן אלי ברדה עתיר ניסיון, עם לא פחות משני עשורים בראשות העיר.
רגע לפני הכניסה לישורת האחרונה מספר ברדה בראיון לעמקניוז על האתגרים שניצבים לפתחו, על הרצון להמשיך ולעמוד בראש המערכת ועל המטרות והיעדים שהציב לעצמו ולמערכת בעתיד הקרוב והרחוק.
בשנים האחרונות ובייחוד בשנה האחרונה חווה העיר מגדל העמק תהליך יסודי ומעמיק של התפתחות ושגשוג שלברדה מניות רבות בו. ביטוי לכך אפשר לראות בהשקעות הנדל"ן ובמיצוב, המיתוג של העיר והתדמית שהשתפרה פלאים.

אלי, על איזה הישג משמעותי במהלך הקדנציה שלך אתה יכול להצביע היום?
"במלוא הצניעות אומר כי רשימת ההישגים שלנו היא ארוכה. במהלך כהונתי קידמנו את העיר בכל תחום אפשרי ובמהלכם מיצבנו ומיתגנו את מגדל העמק כעיר בתנופת פיתוח, מצליחה שכייף וכדאי לגור בה. להמחשה, הבשורה הגדולה בחתימה ההיסטורית על 'הסכם גג' במסגרתו ייבנו בעיר כ-6,000 יחידות דיור ויושקעו כ- 1.7 מיליארד שקלים בחלוקה: 1 מיליארד שקלים יושקעו בפיתוח תשתיות, מבנה ציבור ומוסדות חינוך וכ- 700 מיליון ש"ח יושקעו בכבישים, מחלפים ומסוף מטענים."

מהי תפיסת העבודה שלך בניהול העיר?
"קודם כל שהתושב במרכז ואנו משרתי הציבור. שנית, לקדם את העיר בתהליכים ובמאמצים מקבילים, בטווח הקצר והארוך, לחבר אותם על ציר הזמן וליצור את האפקט הנדרש. לדוגמא, תהליכים של פיתוח וטיפוח החוסן האנושי והחוסן הכלכלי. בחוסן האנושי התמקדנו במערכת החינוך ולכן אני מחזיק בתיק החינוך כדי שמערכת החינוך איכותית תכשיר את בוגרינו לשרת שירות משמעותי בצה"ל, להתקבל לאקדמיה בפקולטות היוקרתיות, להשתלב בתעשיית ההיי-טק ולהשתקע בעיר.

מגדל העמק
מגדל העמק

בחוסן הכלכלי התמקדנו בפיתוחם של שלושת אזורי התעשייה של העיר ובתוכם קריית היי-טק משגשגת כדי לספק מקומות עבודה ראויים ואיכותיים לבוגרי מערכת החינוך ולתושבי העיר. כך הפכנו את מגדל העמק למוקד תעסוקה אזורי עם אחוזי אבטלה מהנמוכים בארץ. כך הפכנו את מערכת החינוך ותעשיית ההיי טק לחוזקות שלנו, לכח עוצמתי, שעל בסיסם מגדל העמק תמשיך להצליח ולהמריא לפסגות ולהישגי".

נשמע טוב ופשוט, אבל מן הסתם המציאות יותר מורכבת ומאתגרת?
"זה היה אתגר אדיר. מדובר במאבק תמידי של שימור לקוחות של מפעלים קיימים וחיפוש אחר מפעלים חדשים. קח למשל את מפעל "פלקס", כאשר המפעל העסיק 200 עובדים, ראשיו שקלו לעבור לעיר אחרת והצלחנו לשמר אותו בעיר וכיום הם מעסיקים כ- 2,000 עובדים. אותו דבר לגביי מפעל "טאוור סמי-קונדקטור" לפני הקמת מפעל ה-"פאב 2" שר האוצר בייגה שוחט היתנה את המענק הכספי למפעל בהקמתו באזור תעשייה הסמוך לבית שאן. נלחמתי והצלחתי להקימו במגדל העמק. כתוצאה מכך הצלחנו להגדיל  את מקורות ההכנסה של הרשות שאיפשרו לנו לפתח שירותים ומענים לרווחת תושבי העיר".

מדובר במפעלים מצליחים?
"תקצר היריעה לפרט את הישגי 55 המפעלים הקיימים במגדל העמק. ההצלחה של המפעלים שלנו גורמת לנו נחת ושקט תעשייתי. למשל,  רק השבוע שמענו כי חברת K.L.A טנקור שבסיסה במגדל העמק רכשה חברה ישראלית בסכום של 3.4 מיליארד דולר והמנכ"ל הקודם שלה, ד"ר עמי אפלבוים, מונה לתפקיד המדען הראשי וראש הרשות לחדשנות במשרד הכלכלה".

• “התושבים מעודכנים באופן שוטף ורואים בעיניים את התנופה"

הניסיון הרב שצבר ברדה ווהקשרים הטובים והענפים שלו עם שרי הממשלה, לצד תפקידיו הנוספים בשלטון המקומי וברשות לפיתוח הגליל, הפכו אותו בשנים האחרונות לדומיננטי מבין ראשי הערים המגייסים תקציבים חיצוניים ומקדמים פרויקטים שרובם ככולם לא על חשבון הארנונה של התושבים ולא מתקציב העירייה. "התושבים שותפים לתהליכים", אומר ברדה, “הם מעודכנים באופן שוטף ורואים בעיניים את התנופה והפרויקטים. למשל, 3 מיליון שקלים לשדרוג חצרות גני הילדים בכל העיר, 4 מיליון ש"ח להקמת בית ספר חדש במקומו של "גיורא יוספטל",  12 מיליון ש"ח לבית הספר "אורט רוגוזין", 17 מיליון ש"ח לשכונת "נוף העמק", 12-15 מיליון ש"ח לשדרוג תשתיות בשכונת נחל צבי, 8 מיליון ש"ח לשדרוג תשתיות בקריית ההיי-טק "רמת גבריאל", 3.5 מיליון ש"ח להקמת מזרקת נוי בפארק "הראשונים", 8 מיליון ש"ח להקמת מוזיאון "בית המייסדים", 3 מיליון ש"ח להרחבת אזור התעשייה "שגיא 2000" המשותף עם עמק יזרעאל ועוד פרויקטים רבים".


"חדוות היצירה והעשייה למען העיר ותושביה הם מקור האנרגיה שלי, התושבים הם כמו תחנת כח עוצמתית שמעניקים לי כוחות ומוטיבציה ממקור בלתי נדלה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ובתחום התחבורה?
"מדובר בפרויקטים אדירים בעלות של כ- 700 מיליון ש"ח להקמת כבישים ומחלפים, כמו למשל, 90 מיליון ש"ח לשדרוג דרכי הגישה לעיר והעתקת צומת כפר-ברוך, כ- 200 מיליון ש"ח למסוף מטענים, 290 מיליון ש"ח להרחבת כביש 75 ל-4 נתיבים והקמת מחלפים, 12 מיליון ש"ח לסלילת כביש מס 11 בשכונת "מצפה העמק", עשרות מליוני שקלים ברפורמה בתחבורה הציבורית ועוד. כל אלו בנוסף ל-"רכבת העמק" שכבר פועלת ולחיבור לכביש 6 מ-"צומת ישי" שישפר עוד יותר את הנגישות לעיר וממנה".

מה לגבי תחום הפנאי והמסחר?
"התושבים רואים שהוקם מרכז מסחרי בשכונת "מצפה העמק", רואים שמרכז המסחרי נוסף נמצא בשלבי בנייה "בשכונת רבין", רואים את תחילת העבודות במגרש הקאנטרי קלאב, ובקרוב יראו שמשדרגים את המרכז המסחרי הישן וגם נקים ואת המוזיאון עירוני "בית המייסדים" באייקון של העיר- "המגדל" שבנוף העמק"

איפה עומד פרויקט הקאנטרי קלאב בעיר?
"הוא כבר לא עומד אלא מתקדם, לפני מספר חודשים חתמתי על היתר לעבודות עפר במתחם הקאנטרי קלאב בסמוך למפעל 'וישיי', וכלים הנדסיים כבדים כבר החלו בעבודתם. תנופת הבנייה הצפויה בשנים הקרובות ויעד אוכלוסייה של 50.000 תושבים הופכת את מיזם הקאנטרי לכלכלי ומדרבנת את היזמים לקדם אותו".

מה הסיבה לדעתך שהובילה להתפתחות המאסיבית של העיר בשנים האחרונות?
"הסיבה המרכזית היא קודם כל היציבות השלטונית, המאפשרת לקדם תהליכים רב שנתיים למרות תחלופת הממשלות והשרים, והנהגה עם יכולות ניהול איכותיות וניסיון רב שצברה שאנו מצליחים לפתח את העיר בכל התחומים. לדוגמא, חתימת הסכם הגג" ההיסטורית והבשורה שהיא מביאה, היא שיאו של תהליך שהחל לפני יותר מעשר שנים במאבק על הרחבת גבולות השיפוט של העיר, במקביל קידמנו תוכנית בניין עיר (תב"ע) לבניית 4500 יחידות דיור ואישרנו תכנית 'מתאר כוללנית', מעין מפת דרכים להתפתחות העיר ב-30 השנים הבאות, תוך התמקדות בפרמטרים של צמיחה, התחדשות, תעסוקה ונוף שיבטיחו את המשך צמיחתה של מגדל העמק לעיר בת 50 אלף תושבים".


"כראש עיר ותיק ומנוסה אני בוגר אחראי המקבל החלטות בשיקול דעת ובאחריות, בניגוד לאלו שעמדתם נקבעת "בתחושת אצבע", לפי כיוון הרוח וגם משנים את דעתם בהתאם"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

מה עמדתך לגבי הקמת נמל שדה תעופה אזרחי ברמת דוד?
"כראש עיר ותיק ומנוסה אני בוגר אחראי המקבל החלטות בשיקול דעת ובאחריות, בניגוד לאלו שעמדתם נקבעת "בתחושת אצבע", לפי כיוון הרוח וגם משנים את דעתם בהתאם. חשוב לציין כי החלופות לשדה התעופה בנבטים וברמת דוד נבחנות בוועדה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה הזמינה את כל מי שמעוניין להביע את דעתו בנושא. לעצם השאלה, אני מכיר ביתרונות של שדה תעופה על העמק בפרט ועל הגליל בכלל, כמו שאני מודע לחסרונות של שדה תעופה בנושא רעש וזיהום אויר. עמדת הרשות תתקבל לאחר השלמת מסמך חשוב 'תסקיר השפעה על הסביבה' שיציג את המשמעויות בין המצב הנוכחי של שדה תעופה צבאי למצב המוצע של שדה תעופה אזרחי. כשנראה את התוצאות והמשמעויות שלהם, תתכנס מועצת העיר ותאמר את דברה".

איזה מקום תופסות הבחירות בלוח הזמנים שלך בימים אלה?
"למי יש זמן להתעסק בזה? כראש עיר פעיל ומעורב אני עסוק מאוד בטיפול ובמתן מענה לתושבים ובקידום פרוייקטים בעיר שהיא מפעל חיי, מגדל העמק. אני צריך קדם ולהוציא לפועל עשרות פרויקטים מוכנים לביצוע שעל תכנונם וגיוס הכספים עבורם ממקורות ממשלתיים עמלתי במהלך הקדנציה. לכן, מי שעוסק בעשייה אינטנסיבית במשך כל הקדנציה אסתפק בקמפיין קצר, של שלושה- ארבעה חודשים בלבד, כולל חודש חגי תשרי".

האם אתה רואה את עצמך משתלב בפוליטיקה הארצית, כפי שעלה לא פעם בפרסומים בעבר?
"היו לי מספר הזדמנויות טובות להתמודד ולהיבחר כחבר כנסת אבל תמיד העדפתי את העיר ותושביה שאני אוהב ומעריך ובהם אני רואה את מפעל חיי. עם הרגישות החברתית שיש לי, הרצון לתקן עולם ולעשות צדק חברתי אני מרגיש שיש לי משימה להשלים".

מה מניע אותך בעשייה היום יומית אחרי כל כך הרבה שנים בתפקיד?
"חדוות היצירה והעשייה למען העיר ותושביה הם מקור האנרגיה שלי, התושבים הם כמו תחנת כח עוצמתית שמעניקים לי כוחות ומוטיבציה ממקור בלתי נדלה, "כמעיין המתגבר", להנהיג ולשרת אותם תוך שימת דגש על מצוינות בניהול, מינהל תקין, ושקיפות. לדוגמא, זכינו במקום הראשון ב-"ממדד השקיפות" מבין כל הרשויות בארץ והביקורות של משרד הפנים בשנים האחרונות מצביעות על התנהלות תקינה של הרשות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


איזה אתגרים ויעדים עומדים בפניך בשנים הבאות?
"הרשות תעמוד בפני תהליכים מורכבים ומאתגרים שיתרחשו במקביל, מצד אחד פרויקט אדיר של בניית 6,000 יחידות דיור על כל המורכבות והמשמעויות שבעניין ומצד שני לקדם בכל הכח ולהוציא לפועל "תוכנית התחדשות עירונית כוללת" בשכונות הוותיקות של העיר. מדובר באתגר גדול שרק מי שיש לו ניסיון עשיר, ארגז כלים איכותי, מעמד וקשרים עם שרי הממשלה יוכל לעמוד בו בהצלחה".

היכן אתה ממליץ לתושבי מגדל העמק והאזו לטייל במהלך חופשת חול המועד באתר בישראל?
"אני מזמין את תושבי המדינה והאזור לבקר במגדל העמק וליהנות מפינות החמד שטיפחנו כגון "הגן הארכיאולוגי", "חורשת הרקפות" המדהימה, "הפטרייה המרקדת" הצמודה לפארק רבין או ליהנות מאירועי תרבות והופעות כגון 'חגיגת גיבורי על' שתתקיים בשוק העירוני בחול המועד".

מה אתה מאחל לתושבים ברוח חג הפסח?
"אני מבקש להודות להם על הזכות להנהיג ולשרת אותם ולאחל חג שמח וכשר לכל בית ישראל, לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון ולמשפחת מגדל העמק".