אז איפה מטיילים בסוכות?

נהנים במופעי פסטיבל "עכשיו קרוב", מסיירים בין טורבינות הרוח, מטיילים בין מעיינות צלולים, פותרים כתבי חידה במשחק חווייתי בנהריים, הולכים בשלל סיורים באתרים מיוחדים, משתתפים בסדנת חרבות ומגיני אבירים ועוד הרבה הפתעות. חג הסוכות מציע השנה פעילויות רבות מיוחדות לילדים, מבוגרים ולכל המשפחה. העיקר – שיהיה חג שמח.
צילום: כוכב הירדן

• פסטיבל המעיינות 2022 – 'עכשיו קרוב' בעמק המעיינות

פסטיבל המעיינות בעמק המעיינות שהפך כבר למסורת של סוכות בישראל, חוזר השנה עם מופעי מוסיקה ישראלית, הופעות לכל המשפחה, טיולים ושלל פעילויות באתרי התיירות הרבים ברחבי העמק. הפסטיבל יתקיים זו השנה ה-12 (10-17.10) והשנה עם הכותרת 'עכשיו קרוב', לאחר תקופה ארוכה של ריחוק חברתי ויכלול מופעים אינטימיים ומפגשי 'סלון תרבות' המאפשרים לפגוש יוצרים מקרוב, מופעי ענק, תערוכות אמנים, סיורים חווייתיים בנקודות מיוחדות באזור, טיולים מודרכים ועוד.
בין האירועים השונים – מופע ענק של ברי סחרוף באולם הקימרון ולאחריו מסיבה עם שמאן שמאן (10.10); הפרויקט של רביבו במנחמיה במסגרת חגיגות 120 למושבה (11.10); 'טישלולה' – כשטיש והילולה נפגשים, ערב לחכמי וחכמות ישראל ממזרח ומערב (13.10); קרן פלס בקימרון (15.10); הרצאה של אמני הקומיקס הבינלאומיים מאיה ויהודה דביר (11.10), אבשלום קור (13.10), חבורת הזמר 'שדות בעמק' במופע שירים מהסרטים (14.10), רוחמה רז (16.10); תערוכות אמנות של יוצרים מקומיים (השקה 11.10); כנס לימוד בנושא 'שמיטה חברתית' (11.10), טיול משפחות מודרך ללא תשלום מפארק בית שאן לגשר הקנטרה (12.10), ריצת ניווט במושב ירדנה (16.10), מסע 'קרוב לצלחת' – סיור מודרך בו נחצה את העמק באוטובוס צמוד וגילוי 'אוצרות' מפתיעים וטעימים של חדשנות וטעימות קולינריות לכל אורכו של עמק המעיינות (14.10, 16.10) פעילויות שונות באתרי התיירות ועוד פעילויות רבות נוספות לכל המשפחה.
רוב האירועים בתשלום (25-100₪). למידע נוסף על האירועים השונים חפשו בגוגל 'כרטיסים בעמק המעיינות'.

• סוכות בגן הלאומי גן השלושה – סחנה

גן השלושה ערב צילום גן השלושה
גן השלושה ערב צילום גן השלושה

הגן הלאומי 'גן השלושה' (סחנה) – אחד האתרים היפים בישראל, עם טמפרטורת מים קבועה של 28 מעלות, בריכות טבעיות, מתקני משחקים, 'שביל הבוסתן והמים' בחלקו המזרחי של גן עם טיילת מונגשת לאורך הנחל באורך של כ-300 מטר העוברת דרך בוסתן פורח וטחנת קמח עתיקה, מוזיאון לארכיאולוגיה ואתר חומה ומגדל המשחזר את ראשון יישובי חומה ומגדל – תל עמל עם מיצג אינטראקטיבי המספר את סיפור התקופה ואנשיה בשיתוף המבקרים והרבה דשא וצל – ממתין לקהל בימי חג הסוכות.
מחיר כניסה למבוגר: 39 ₪, ילד (5-14): 24 ₪. הזמנת מקום באתר רשות הטבע והגנים

• פארק המעיינות

פארק המעיינות השוכן בסמוך לגן השלושה (סחנה), מציע למטיילים מגוון רחב של אפשרויות טיול ובילוי, כולל שלושה מעיינות יפהפיים הנובעים כל ימות השנה, נחל הקיבוצים הכולל פיתוחים חדשים בגדותיו להנאת המטיילים, בריכות דגים, אתרי מורשת, שטחים חקלאיים, ציפורים נודדות– חגיגה שלמה של מים, טבע ונוף. אפשר להביא אופניים מהבית לרכיבה בדרכים בפארק וניתן לשכור בתשלום רכבים ידידותיים לסביבה או אופניים. מומלץ בחום בכל מזג אוויר.
הכניסה והחנייה לפארק – חינם, לפרטים 04-6881427.

• מרכז סיור גלבוע מעיינות

חוויה משפחתית יוצאת דופן במרכז המבקרים בקיבוץ מירב של מרכז סיור גלבוע מעיינות שהוקם לזכר סרן צביקה קפלן. המשחק 'כאן בונים ציונות' בו מקימים ישוב חומה ומגדל בגודל מלא, שילוב יוצא דופן של חוויה אורקולית עם חדר בריחה ופעילות ODT (25 ₪ למשתתף, ניתן לשלב יחד עם סיור בקיבוץ מירב בתוספת של 10 ₪). מוזמנים להצטרף למאות המשפחות שכבר נהנו. 11-13.10 בכל 3 שעות מהשעה 11:00 ועד 20:00. יום ו' [14.10] בשעה 10:00.
כל הפרטים באתר מרכז סיור גלבוע מעיינות.

הגן הלאומי כוכב הירדן

חגיגה של אבירים וחרבות בסוכות: בימי החג פעילות מיוחדת בגן הלאומי כוכב הירדן – שפע של פעילויות במבצר השלם ביותר בישראל. בשעות היום: סדנת חרבות ומגיני אבירים, משחק ניווט משפחתי 'בדרך לגביע'; בערב: סיורים מודרכים לאור תאורה קסומה (18:00, 20:00).
הסיורים במסגרת שיתוף פעולה של משרד התיירות ורשות הטבע והגנים, פרטים נוספים באתר רשות הטבע והגנים.

גשר הישנה. צילום: גשר הישנה
גשר הישנה. צילום: גשר הישנה

• "נהריים בגשר"

באתר 'נהריים בגשר' שלל פעילויות סוכות מיוחדות לכל המשפחה ביניהן משחק משימות לכל המשפחה 'חפש ת'סליק' בשילוב כתבי חידה; סרט על סיפורם המיוחד של החלוצים שהתיישבו במקום, לחמו בעוז, נאחזו בקרקע ובנו את ביתם; מיצג ענק ומרהיב עם אורות, צלילים, מים וסכרים, המספר את סיפורו של "הסטארט-אפ" הישראלי הראשון – בדגם תחנת הכוח ההידרואלקטרית שהקים המהנדס פנחס רוטנברג הידוע בשם 'הזקן מנהריים'; סיורים מודרכים מעבר לגדר המערכת ותצפיות מרהיבות; ובנוסף – 'לילה בסוכה': סיורי עששיות ליליים בתאריכים 11,13.10 (בתשלום, מותנה ברישום מראש באתר). בסופ"ש כניסה חופשית במסגרת 'שבת ישראלית' – מותנה ברישום מראש באתר. בשבת 15.10 הפנינג סוכות הכולל סיורים מודרכים ללא תשלום, מוזיקה, דוכני תוצרת מקומית, אמנות ואוכל, פעילויות לילדים.
כל הפרטים באתר.

• חוות טורבינות הרוח – מעלה גלבוע

חוות הרוח בקיבוץ מעלה גלבוע מזמינה את קהל המטיילים לבוא ולפגוש מקרוב אנרגיה מתחדשת באווירת חג וברוח טובה. על הגלבוע בנויות 14 טורבינות רוח בגובה 75 מטר, מאגרים, פירים ומנהרות בפרויקט האגירה השאובה ומותקנות מערכות סולאריות. בימי חול המועד סוכות יתקיימו סיורים בהם ניתן יהיה להכיר מקרוב מהי אנרגיה מתחדשת, איך עושים חשמל מרוח ולמה חצבו בעומק הגלבוע 6 ק"מ של פירים ומנהרות ענק. הסיורים יוצאים בכל חצי שעה. סיור ראשון בכל יום חול בשעה 10:30. סיור אחרון – בתאריכים 11-13.10– 14:30. בשישי ובערב חג (14,16.10) 12:30.
עלות הסיור 35 ₪ למשתתף מגיל 5. פרטים נוספים: 052-8114645. לרכישת כרטיסים windfarm.co.il

הגן גורו. צילום: רעות רובינסון
הגן גורו. צילום: רעות רובינסון

• שומרי הטבע בגן גורו

במהלך שלושה ימים, חול המועד סוכות, המבקרים יעברו בתחנות שונות – "סוכות שומרי הטבע" אשר יהיו פרוסות ברחבי הגן.
בכל סוכה יכירו המבקרים מושגים חדשים בנושא שמירת טבע. בנוסף, ילמדו כיצד ניתן לשמור על איכות הסביבה וייהנו מהדרכות מעניינות על בעלי החיים וסביבת המחייה הטבעית שלהם בעולם.
עם כניסתם של הילדים לגן גורו, כל ילד וילדה יקבלו תעודת שומר טבע אישית באמצעותה יעברו בין הסוכות השונות, ויאספו חותמות המכשירות אותם להיות שומרי הטבע של גן גורו. את התעודה ייקחו הילדים הביתה והיא תעניק כניסה במחיר מוזל לביקור חוזר.
כמו כן, בכל יום יתקיימו שתי הצגות בשעות 11:00 ו- 14:00. ההצגה עוסקת בסוגיות השונות של שמירת טבע ובדרכים שיש לדור הצעיר לשמור על כדור הארץ. ההצגה כלולה במחיר הכרטיס.
בנוסף, המבקרים יוכלו ליהנות מחצר הקנגורו המשודרגת שנחנכה החודש לאחר 4 חודשים של שיפוצים ועבודות.
לרווחת להקת הקנגורו נשתלו כשישה דונמים של דשא בשילוב עם דונם אספסת כדי לגוון את העשב למאכל. בנוסף, נשתלו מעל 40 עצים חדשים כדי להגדיל את כמות הצל ללהקת הקנגורו ולקהל המבקרים.
שדרוג זה תורם משמעותית לרווחת להקת הקנגורו ומצטרף לשורת שדרוגים שמתבצעים באופן שוטף בגן החיות, למען בעלי החיים.

ביו תור. באדיבות אתר ביו תר
ביו תור. באדיבות אתר ביו תר

• סוכות בביו-תור

ביום ג' 11.10 בין השעות 10:00-13:00 יקיים מרכז ביו-תור בקיבוץ שדה אליהו סיורים מודרכים לקהל הרחב בעקבות החקלאות האורגנית וההדברה הביולוגית. נכיר את סיפור ההקמה והעבודה החקלאית בקיבוץ ואת סיפורה של חברת ביו בי שדה אליהו פורצת הדרך בתחום ההדברה הביולוגית בארץ ובעולם, נשמע על פעילות התנשמות בשדות ונראה מקרוב את החמורים המעשבים, דבורות הבומבוס והחרקים המועילים. עלות למשתתף מגיל 5 ומעלה 35 ₪, משך כל סיור שעה ורבע. בנוסף – באתר נמצא בית הקפה הכשר 'קפה בשדה', חנות לתוצרת מקומית אורגנית ומוצרים טבעיים. 11-13.10 בין השעות 8:00-15:00, 14.10 עד 12:30.
לפרטים ולרכישת כרטיסים – אתר ביו תור או בטלפון 04-6096986

• פעילויות בתחנת הרכבת ההיסטורית של צמח

"המציאות עולה על כל קרון" – מרחב בריחה לילי משפחתי על שפת הכנרת בתחנת הרכבת ההיסטורית של צמח.
מה בסיור? "רכבת הלילה לצמח" חוזרת ובגדול ועמה, פעילות לילה ייחודית. חוויה חינוכית, היסטורית תוך שילוב אמצעי מדיה וטכנולוגיה מתקדמים לכל המשפחה!.
תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח, הינה תחנת קצה מהחשובות בקו תחנות "רכבת העמק" ההיסטורי (רק שמונה שעות מדמשק!). התחנה שופצה ושוחזרה והפכה לאתר ייחודי בנוף ההיסטורי תיירותי של צפון הארץ וסובב כנרת.
מתי? – הפעילות הלילית, תתרחש בין מבני התחנה הייחודיים והמשוחזרים, בכל ערב במהלך חגי תשרי בשעה 19:00 (לא כולל ערבי חג) ובתיאום מראש.
הפעילות מיועדת: למשפחות, קבוצות. הפעילות מתאימה לגילאי 6 – 70. יש להירשם מראש.

• פסטיבל השוקולד בנוף הגליל

פסטיבל השוקולד של ישראל, שייערך בחול המועד סוכות (11-13.10) בנוף הגליל, מבטיח לא רק אירוע מתוק וטעים, אלא גם חווייתי ובידורי. לא פחות מארבעה מופעי ענק של כוכבי הילדים הכי גדולים יתקיימו ב"נופארק" שבעיר, במקביל לפסטיבל, ללא תשלום – יובל המבולבל, דוד חיים, משפחת ספיר ומני ממטרה.
ואם זה לא מספיק – לצד מופעים אלו בבמה נוספת ברחבי הפארק יתקיימו הצגות הילדים עמי ותמי ו-צ'ארלי בממלכת השוקולד. בנוסף, אומני נוף הגליל יופיעו על במת הכישרונות שתהיה פתוחה גם לקהל הרחב.
מארגני הפסטיבל "ממלכת השוקולד" – בסיוע שותפים רבים ובתוכם שלושת יצרני השוקולד והממתקים הפועלים בעיר – עלית שטראוס, "כרמית" ו"אפיפית" – מבטיחים להמוני בית ישראל הנאה מתוקה מארומת השוקולד העוטפת את העיר והזדמנות בלתי רגילה להציץ לקסם השוקולד וליהנות משפע סדנאות, חוויות, מיצגים ופעילויות סביבו.
הפסטיבל יפתח ב-11.10 ב-19:00 בערב במופע מיוחד של אחד הזמרים המובילים בישראל – אברהם טל באמפי פארק החדש שבנופארק ובו 5,000 מקומות ישיבה. בשני הימים הבאים של הפסטיבל – 12 ו-13 באוקטובר – הפארק כולו יהפוך לממלכת השוקולד של ישראל. ברחבי הממלכה יוצבו מגוון ענק של מייצגים מיוחדים משוקולד, יתקיימו לא פחות מ-15 סדנאות שוקולד טעימות ומתוקות לכל המשפחה, שולחנות פונדו, ומגוון ענק של אטרקציות.

• קול שופר

מה? מפעל הבוטיק המשפחתי לייצור שופרות מציע חוויה ייחודית במפעל ומרכז המבקרים. היכרות עם השופר ותהליך הייצור: סוגי הקרניים ואיזו עדה משתמשת בכל סוג, סגנונות התקיעה, הלכות, הסבר והדגמה של תהליך הייצור המרתק והיכרות עם סיפורו האישי של שמעון קינן בעל תקיעה שהקים את המפעל. הצצה ייחודית לתוך המפעל והדגמה כיצד קרן הופכת לשופר.
מתי? בתיאום מראש – ימים א'-ה': 8:00-16:00 יום ו': בתיאום מראש ע"ב מקום פנוי. בתשלום. איפה? גבעת יואב.
לפרטים: טלפון: 052-8008485.

• מוזיאון סבתא צילה – יבניאל

מה בפעילות: הרצאה ייחודית: הסרט שהציל את חיי. המרצה: ינון טובי, מספר את סיפורו האישי במסע אותו עבר וכך הציל את איכות חייו והפך אותם לחיים טובים ובריאים יותר לו ולסביבתו. זהו סיפור של מסע פנימי וחיפוש אחר האושר, הנמשך כמעט עשור ועובר במספר ארצות כשגולת הכותרת היא מסע צילומים בהודו. גם כשהכל נראה חסר סיכוי, מתוך השברים מגיע פתרון אמיתי.
המרצה מספר את הסיפור תוך התייחסות לאלמנטים קולנועיים, הקבלה בין הקולנוע לחיים והצגת הפתרון הכל כך פשוט ועם זאת כל כך משמעותי. משך ההרצאה כשעה ורבע והיא מלווה במצגת וקטעי וידאו קצרים.

• משכן לאומנויות עין חרוד: אושפיזין במשכן

סדנת אמן מעשירה ויוצאת דופן עם שירה גפשטיין – פיסול בספוג. מה בפעילות: האמנית שירה גפשטיין מפסלת בספוג רך פסלים בהשראת יצירות העשויות אבן ועץ, תנחה סדנה חד פעמית הכוללת למידה והתנסות פרקטית. מתי? יום חמישי 13.10 בשעה 10:00 (משך הסדנה כשעתיים). כמה? 50 ₪, מתאים מגיל 7 בהרשמה מראש בלבד: (קיום הסדנה מותנה במספר הנרשמים).
עוד במשכן: יוצרים פסיפס – בהשראת התערוכה 'אסיפה' של האמן דוד וקשטיין. הסדנה כוללת התנסות בטכניקת הפסיפס — משלב התכנון ועד לשלב הדבקת האבנים. כל משתתפת ומשתתף יוצרים את חלקם בפסיפס קהילתי, עשיר ומיוחד.

מוסקים עם ארגון השומר החדש ביער אליקים. צילום: השומר החדש
מוסקים עם ארגון השומר החדש ביער אליקים. צילום: השומר החדש

• מוסקים בפסטיבל המסיק של השומר החדש ביער אליקים

בפעם השביעית – פסטיבל המסיק של ארגון "השומר החדש" בחול המועד סוכות – יוצא לדרך! חגיגה אמיתית לילדים ולכל המשפחה, הזדמנות לצאת לטבע ולהתחבר לאדמה ולשורשיות ישראלית.
המשתתפים בפסטיבל יזכו לעבור סיור מודרך במטע הזיתים וללמוד על גידולם, למסוק זיתים ואף להכין זיתים כבושים בצנצנות לכל המשפחה. בנוסף, יוכלו המשתתפים ליהנות משלל פעילויות לכל המשפחה: פיתות בטאבון, תחנות יצירה והפעלה לילדי, הצגה, סדנת חושים, ציור בטבע, שזירת זרים, עץ משאלות, חידונים ועוד.
הפסטיבל מתקיים השנה בכרמי הזיתים ביער אליקים: נחנה את הרכבים ומשם נצא להליכה קצרה של 600 מטרים בשביל הליכה מוסדר בחורש, במהלך הדרך נהנה ממגוון תחנות יצירה ותוכן מיוחד לכבוד חג הסוכות והמסיק, במתחם המרכזי יחכו לנו שלל הפעלות ושוק איכרים צבעוני ומיוחד, המסלול בפסטיבל הינו קילומטר וחצי, הליכה במסלול טבעתי, ישנה אפשרות להליכה עם עגלות במסלול הלוך- חזור על כביש אספלט מסודר .
חן שנטל, מנהלת התנדבות חקלאית צפון בשומר החדש "זו השנה השביעית לפסטיבל המסיק. הרעיון מאחורי הפסטיבל הוא לחבר את כולם לאדמה. בפסטיבל אנו מוסקים עצי זית עתיקים שנמצאים בשטחי קק"ל, יהיו סיורים מודרכים ביער, חידון ארצישראלי, ותחנות יצירה לילדים, מהזיתים שנמסוק נוכל להכין צנצנת לכבישה, ובכל ארוחה לטעום טעימה קטנה מאדמת ארץ ישראל. מחכים למסוק אתכם"
מיקום: בכרמי הזיתים ביער אליקים, חניון יער קרן הכרמל
הוראות הגעה: יש לשים בוויז: "יער קרן הכרמל" , לאחר מכן הכוונת שילוט
תאריכים: ימים שלישי-חמישי (11-13.10), חוה"מ סוכות.
שעות: שעות פעילות המסיק: 9:00 עד 1:00. חנייה: מוסדרת ללא תשלום. כניסה: בעלות של 15 ש"ח למשתתף -ילד גיל 5 הכניסה חינם. מותנה בהרשמה מראש באתר.

מוסקים עם ארגון השומר החדש ביער אליקים. צילום: השומר החדש
מוסקים עם ארגון השומר החדש ביער אליקים. צילום: השומר החדש

• ממחצבות לחוויות – סיור לכל המשפחה במחצבת פארק וולקני אביטל

סיור מודרך בשיתוף הקרן לשיקום מחצבות במחצבת פארק וולקני אביטל המשוקמת. היכרות תופעות געשיות מרתקות והסברים על התפרצות הר געש. הסיור נפתח בתצפית ממצפה רונן- לעבר מטעי התפוח והדובדבן בעמק קוניטרה והגבול הסורי. ומשם ירידה רגלית לעבר הפארק הוולקני המציג תופעות געשיות מרתקות. משך הסיור כשעה וחצי. מתי? 11,12,13 לאוקטובר חול המועד סוכות, בשעות 11:00,13:00,16:00. כמה? ללא עלות בהרשמה מראש.
איפה? פארק וולקני אביטל צפונית לקיבוץ עין זיוון. הסיור מתחיל במצפה רונן.

• הקרב שממשיך לפעום – שנת היובל למלחמת יום כיפור בתל סאקי

סיור בעקבות האנשים והזיכרונות שמאחורי הקרב בתל סאקי. בין מחילות הבונקרים תיחשף גבורת הלוחמים, ההתמודדות המתמשכת עם הכניסה לשנת היובל למלחמה, וכמובן – הצצה בלעדית אל מאחורי הקלעים של הסדרה המדוברת "שעת נעילה".
מיועד למבוגרים, נוער ומשפחות, מגיל 12 ומעלה.
מתי? מוצאי כיפור – יום שישי, 30.9, בשעה 9:00
חול המועד סוכות – יום חמישי, 13.10, בשעות 12:00 ו-13:30
כמה? 60 ₪ לאדם. איפה? תל סאקי.
לפרטים: יעקב שה לבן 050-8432379. הערות: נעליים סגורות/סנדלים מוגבל ל-40 נרשמים ראשונים, בהזמנה מראש בלבד.

• מסע בזמן בבית יגאל אלון וצפייה בסירה העתיקה ביותר בעולם

תערוכות, היסטוריה, עתיקות והרבה כנרת: בית יגאל אלון בקיבוץ גינוסר, מקיים פעילות מיוחדת לחול המועד סוכות. מסע ממוזג בזמן במבנה המרשים על שפת הכנרת. סיורים מודרכים בין המוצגים מימי בית שני, המשנה והתלמוד, ימים מקדימים להקמת המדינה, היכרות עם דמותו מעוררת ההשראה של יגאל אלון ומורשתו הרחבה, למידה על ערכים כמו הגנה והתיישבות, היחס לאדם ולסביבה, הקשר למסורת ולתרבות, והכול בליווי סיפורים מרתקים.
בין התצוגות ברחבי המוזיאון: הסירה העתיקה ביותר בעולם (בת אלפיים שנה!) שנמצאה בכנרת: תערוכה חדשה על מנהיגותו של יגאל אלון לצד תצוגות נוספות על תחנות בחייו; תערוכת שביל הסנהדרין – מעל ל-150 פריטים מיוחדים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות ברחבי הגליל; תערוכת כנרת – סיפורה של ימת הכנרת מנקודות מבט שונות לאורך ההיסטוריה; פסיפס שמשון – הפסיפס המקורי היחידי מבית הכנסת העתיק בחוקוק המוצג לקהל הרחב; פינת קריאה לילדים עם ספרים אותם אייר יפתח אלון ועוד הפתעות רבות נוספות.
מתי? חול המועד סוכות, 3 סיורים מודרכים ביום – בשעות 10:00, 11:30, 13:00. בשבת – הכניסה לבית יגאל אלון ללא תשלום, כחלק מפרויקט 'שבת ישראלית'.
סיורים מודרכים ללא תשלום בשעות 10:00, 11:00, 12:00, ברישום מראש.