מחקר חדש במרכז הרפואי העמק: שילוב ליצנים רפואיים להפחתת חרדה אצל ילדים בבדיקות עיניים

המחקר בודק האם שילוב של ליצן רפואי מקצועי תורם להסחת הדעת של הילדים, ולשיתוף פעולה טוב יותר
צילום: מרכז רפואי העמק

בדיקות עיניים לפעוטות ולילדים עלולות להיות חוויה לא נעימה, שכרוכה בחרדה ובחוסר רצון לשתף איתן פעולה. מחקר חדש, במרפאת העיניים לילדים במרכז הרפואי העמק, בודק האם שילוב של ליצן רפואי מקצועי תורם להסחת הדעת של הילדים, ולשיתוף פעולה טוב יותר שלהם עם צוות מרפאת הילדים, במהלך בדיקות העיניים.
לדברי ד"ר אורלי הלחמי אייל, מנהלת יחידת עיניים ופזילה בילדים במרכז הרפואי העמק: "בשנים האחרונות אנו מחפשים דרכים יצירתיות לשיפור ההיענות ושיתוף הפעולה של ילדים בגיל הרך, בזמן הזלפת טיפות עיניים להרחבת האישונים, שהן מעט שורפות, ובמהלך בדיקות העיניים עם המכשור הייחודי".
לדבריה: "הליצנים הרפואיים משולבים במרכז הרפואי העמק במחלקות הילדים, והם נוכחים בזמן בדיקות שונות, כמו הדמייה. חשבנו שנוכל לשלבם גם בבדיקות העיניים, וכי השפעתם על הילדים ועל תהליכי הבדיקה תהיה מיטיבה. אנו מעוניינים לבדוק באופן מחקרי ושיטתי את השפעת הליצנים הרפואיים, ולכן התחלנו מחקר במרפאת העיניים לילדים.
אוכלוסיית המחקר הם ילדים בגילאי שנתיים ועד גיל 12. ההורים ממלאים הן בתחילת הביקור והן עם סיומו, שאלונים במרפאה, המתייחסים למידת החרדה לפני הביקור, ועל חווית הביקור. הם אף מתבקשים להשוות לביקורים קודמים, במידה ולא נכח בהם ליצן רפואי. גם הורי ילדי קבוצת ביקורת, שלא פוגשים ליצן רפואי, ממלאים שאלונים דומים, ומתייחסים לרמת שיתוף הפעולה של ילדיהם עם הצוות הרפואי במרפאה, ולרמות החרדה של הילדים.
לדברי ד"ר הלחמי אייל, "טיפות העיניים השגרתיות להרחבת האישונים אינן נעימות, ונחשבות למציקות ולשורפות. רבים מהילדים חוששים ונרתעים מהן, מה שמוביל לעיתים קרובות לבכי, לאי שיתוף פעולה ולקושי בהמשך הבדיקה. לעומת זאת, נוכחנו שכאשר נכנס ליצן רפואי למרפאה, האווירה משתנה. הסחת הדעת והחיוכים, הופכים את המפגש עם האחות, האורטופיסטית או הרופאה, לנעים יותר ברוב מוחלט של המקרים, ועבודת המרפאה מתייעלת ונינוחה יותר".
ד"ר הלחמי אייל: "למעשה, עוד לפני שיש לנו את התוצאות הרשמיות של המחקר, נוכחנו בשינוי כאשר הליצן הרפואי נוכח. עם זאת, חשוב להוכיח אמפירית את האפקטיביות של פעילות הליצן הרפואי המקצועי, לעמוד במדויק על ההבדלים בין המרפאות ולהסיק מסקנות רוחביות".
הליצנים הרפואיים של עמותת רופאי חלום עובדים ב-33 בתי חולים בארץ, ביותר מ- 40 סוגי מחלקות, בהן: ילדים, מרפאות התפתחותיות, שיקום, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, מלר"דים, כירורגיה, יולדות, פגיות ועוד. העבודה היא כחלק מצוותים רב מערכתיים, רפואיים וסיעודיים.
לדברי צור שריקי, מנכ"ל רופאי חלום: "אנחנו שמחים על כל מחקר מדעי חדש בתחום שלנו, ובטוחים כי לתוצאות המחקר, שנערך במרפאת העיניים במרכז הרפואי העמק, תהיה השפעת רוחב חיובית לגבי האפקטיביות של הליצנים הרפואיים במערכת, ושילובם במחלקות, במרפאות ובשלל פרוצדורות רפואיות".

ד"ר אורלי הלחמי אייל, קרדיט: דוברות המרכז הרפואי העמק