80 חניכות וחניכים: פותחים שנה במכינה הקדם-צבאית שבחנתון

מיכל שוחט, מנהלת התכנית, מספרת שמטרות השבוע הראשון הן הקמת קבוצה – יצירת צוותי עבודה, ניהול עצמי, חלוקת תפקידים ומשימות, הכרות כקבוצה, קבלת החלטות כמו תקנון קבוצה ועוד
צילום: מכינת חנתון

מחזור י"ג של המכינה הקדם-צבאית בחנתון נפתח בשבוע שעבר עם 80 חניכות וחניכים נרגשים שהגיעו לקיבוץ מכל רחבי ישראל, וכעת נמצאים בתקופת הכרות אחד עם השנייה ועם האזור.
חובב בשן, ראש המכינה החדש מספר: "אנו מקווים הצעירות והצעירים – מתוך שאיפה שיהיו אנשי עשייה במהלך החיים שלהם בכל מקום שיהיו – יעברו במהלך השנה לימודים, חיי קבוצה, התנדבות ביותר מ-15 מקומות בגליל, 3 שבועות שטח, 6 סדרות להכרה עם החברה הישראלית, לימודי יהדות, ציונות והומניזם. בין החניכים, גם 4 חניכות וחניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות וחניכה אחת שמגיעה מארה"ב דרך פרוייקט "יחד" של מועצת המכינות. "כל מה שנעשה השנה יתכתב גם עם המציאות שלנו, בלימוד, בהתנדבות ובמסעות השונים להכרת החברה הישראלית. אני מצפה שהמכינה תהיה מקום של צמיחה והתפתחות אישית עבור החניכים, שתעצים אצלם את תחושת האחריות למדינה ושתניע אותם לפעול שנים רבות, כל אחד על פי דרכו וכשרונו למען החברה והמדינה. כולנו שואפים שה'שפה' של חנתון תיטמע בהם ותהיה חלק מהם. הזהות שלנו והסיפור שאנו מספרים לעצמנו מי אנו, מה חשוב לנו הם המנוע וההגה שדוחפים ומכוונים אותנו. דווקא בתקופה הסוערת הזו, תקופה היסטורית ממש, יש ערך רב בהקדשת הזמן לבירור עצמי-זהותי מתוך החיים המשותפים בקבוצה, מהתהליכים האישיים, מהלימוד ומהמפגשים השונים עם החברה בישראל, כדי לגבש זהות מבוססת וחזקה שיודעת להחזיק מורכבות ואנו מאמינים שאנשים כאלו יהיו טובים יותר עבור עצמם ויהיו טובים יותר עבור החברה הישראלית, ויחד נביא תקווה לעתיד משותף טוב", הוא אומר.
בנוסף, גם חניכי המחזור השביעי של התכנית לשנה ב' במכינה שבחנתון התחילו את דרכם, ו-10 חניכות וחניכים עלו השבוע לחנתון לקחת חלק בתוכנית המיוחדת, שמתמקדת באקטיביזם ושינוי חברתי.
מיכל שוחט, מנהלת התכנית, מספרת שמטרות השבוע הראשון הן הקמת קבוצה – יצירת צוותי עבודה, ניהול עצמי, חלוקת תפקידים ומשימות, הכרות כקבוצה, קבלת החלטות כמו תקנון קבוצה ועוד. "באופן רחב יותר, התכנית ממוקדת בלימודים, בצד ההומניסטי – פילוסופיה, אתיקה, פוליטיקה, שינוי חברתי וכו', וגם בצד היהודי – חסידות, תנ"ך וכו'. אנחנו מצפים שתהיה שנה טובה, של חיבורים, שנתחיל בכוחות גדולים ונסיים בכוחות אדירים" היא מספרת.
המכינה הקדם צבאית בחנתון הוקמה בשנת 2012 כמכינה מעורבת ברוח היהדות המסורתית ובזיקה לתנועה המסורתית, מתוך הבנה שמדינת ישראל נדרשת לעסוק בשאלות של זהות, הגדרה ומהות כשאלות קיומיות לצד המחויבות לשירות משמעותי בצה"ל ולפיקוד בתוכו. הנערים והנערות משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות ומרכיבים פסיפס אנושי ייחודי מאוד בנוף הישראלי. כמו כן, במכינה לומדים מדי שנה חניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, כאשר בשנים קודמות היו חניכים עם שיתוק מוחין, מוגבלות ראייה ושמיעה, על הספקטרום האוטיסטי ועוד. במהלך השנה לומדים החניכים תכנים מגוונים על יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה, ונערכות סדרות חינוך במקומות שונים בארץ – ירושלים, יהודה ושומרון, תל אביב וכו', במהלכן נפגשים החניכים עם נציגים מהמנעד החברתי בישראל. "לא פשוט לנהל מכינה עם עשרות חניכות וחניכים בעלי דעות שונות, בתקופה סוערת כזו. לאט לאט הם יכירו אחד את השנייה, יעבדו יחד כקבוצה, ילמדו יחד ויתגבשו. אנחנו מבהירים תמיד שכאשר לומדים, משתנים ומחנכים לא לפחד מלהקשיב, לא לפחד מלהשתנות ובשום צורה לא להתחבא. בחנתון, הפירוש של 'לחזק זהות' הוא להיפתח, להכיר את האחר ולא לסגור את עצמנו ממנו. אני מאחל להם לגלות אומץ, להרגיש שהם בסביבה בטוחה ולא להסס לחשוב, להתנסות, להתעמת עם דעות ומחשבות ולגלות את עצמם. אני מקווה שהם יבינו שזה התור שלהם לעצב את החברה הישראלית ושיהיו חברים ששותפים לבנייה של חלומות, כי לבד אי אפשר לתקן, חייבים קהילה. אני מאחל להם לרכוש את האמונה שכולנו רוצים לבנות מדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד. הם העתיד שלנו", מסכם הרב יואב אנדי, ראש המדרשה למנהיגות בחנתון.