שמים את אורח החיים הבריא במרכז כבר מגיל צעיר

יעל שפיר, אחראית על קידום הבריאות וחינוך לבריאות של מחוז צפון בכללית מסבירה על התהליכים שאליהם נרתמים הצוותים הרפואיים, המטופלים וגופים רבים, מדגישה את הצורך בשינוי עמדות, מברכת על הקדמה הטכנולוגית, מעודדת את הציבור להפוך לשותף מלא לשמירה ולשליטה על בריאותו וצופה לאן פניה של רפואת העתיד. צילום: כללית

במרוצת השנים האחרונות ניתן להבחין ולזהות מגמה ברורה ומובהקת המצביעה על פיתוח פעילות מובנית לקידום הבריאות בישראל.

איך זה קורה מעבר למודעות הבסיסית, הרצון למנוע תחלואה ולשפר את איכות החיים של האוכלוסייה? ובכן על ידי תוכניות מקדמות בריאות לקהלים מגיל 0-99 שמופעלות על ידי גופים בריאותיים אך במקביל גם בסדנאות, במערכת החינוך, בסביבה, בקהילה ועל ידי ארגונים שונים. בדרך זו מתאפשר להגביר את השליטה על בריאות האזרחים והמטופלים, לייצור שינוי עמדות לצד שינויים חברתיים מעמיקים ושינויים סביבתיים מבורכים.

 

• משנים את המשוואה

יעל שפיר, אחראית על קידום הבריאות וחינוך לבריאות מחוז צפון בכללית מחוז צפון מסבירה כי התהליכים לקידום הבריאות מתמקדים במניעה ויצירת סביבה תומכת – על רקע אורח החיים המודרני התובעני, שיכול לעיתים להיות הרסני: "מערכות הבריאות בארץ וברחבי העולם עוברות שינוי משמעותי שיתפתח ויתרחב יותר ויותר כחלק מהעידן הטכנולוגי המואץ בו אנו חיים", אומרת שפיר, "במסגרת התהליכים המובנים לקידום בריאות שאנו מובילים, הרצון שלנו הוא לגרום לאנשים לקחת יותר אחריות על הבריאות האישית שלהם ואיכות חייהם -כמובן לצד הטיפול והליווי שלנו. אחת המטרות המרכזיות היא למנוע את המחלות כבר מגיל צעיר ולשנות את המשוואה של הגעה לרופאים באופן אוטומטי. זה לא פשוט, ודורש השקעה מאסיבית בהובלת תהליכים, אבל הרפואה פונה בעתיד

לכיוונים הללו. אנחנו יודעים שקשה להיפטר מהרגלים של שנים ועשורים, אבל כיום ההבנה היא שבמקום להשקיע משאבים רבים בטיפול במחלות כרוניות ובכלל בטיפול, יש מקום להוביל שינויים בחשיבה ובפעולות אקטיביות מגוונות, גם תיאורטיות וגם פרקטיות בתהליכי הטיפול, המניעה והשמירה על אורח חיים בריא וכן להעברת המיקוד מטיפול קליני במרפאות בקהילה ובבתי-חולים – למאמצים למניעת מחלות טרם הופעתן. הרצון שלנו בדרך זו הוא להגביר את המודעות בין אורח חיים בריא ואיכות חיים- למניעת מחלות".

 

"סוכני השינוי"

שפיר מגדירה את הרופאים, האחיות, העובדים הסוציאליים, הרוקחים וכל אנשי וצוותי הטיפול והרפואה כ'סוכני שינוי". לדבריה, הם פוגשים את האוכלוסיות השונות, החל מההיריון, תינוקות, פעוטות, ילדים, נערים, צעירים, בוגרים, קשישים ולמעשה את כל אוכלוסיות היעד. "אנחנו מעבירים את הידע, המסרים הנדרשים, ואת החשיבות של מניעה באמצעות סדנאות, הרצאות, ופעילויות לקידום בריאות שמחברת בין העשייה במרפאות לציבור הרחב. קידום הבריאות יכול לבוא לידי ביטוי בפעילויות לקידום כושר גופני, תזונה נכונה ואורח חיים בריא ובריאות נפשית, רוחנית, וחברתית, בסדנאות למניעת התמכרות לסיגריות, לחולי סוכרת, עיסוי תינוקות , טיפול בתינוק ועזרה ראשונה, ולפעילות אקטיבית נוכח אורח החיים הישבני שלנו. אנחנו מקיימים את הפעילויות שלנו גם בתוך המרפאות וגם מחוצה להן, בשיתוף פעולה מלא עם רשויות, קהילות, ארגונים ומערכת החינוך".

 

"שינויים בבריאות זה לא קסם אלא תוצאה של בחירות מושכלות ואורח חיים בריא"

שפיר מדגישה כי קידום הבריאות הינו תהליך המאפשר לאנשים בכלל  ולחברה בפרט לשפר את בריאותם, ולא, לא מדובר פה רק על הבריאות הפיזית אלא גם המנטלית, הרגשית, החברתית והרוחנית – אינטלקטואלית. "הגברת המודעות הוא כלי חשוב לאין שיעור בתהליכים שאנחנו מובילים בדרך למנוע מחלות ולצמצם אותן בקרב האוכלוסיות השונות. אין פה הוקוס פוקוס, אלא שילוב של מאמצים המיועדים להשיג את המטרות, את השינוי המיוחל בהתנהגות ויצירת סביבות התומכות בהרגלי בריאות טובים ומחזקים. בסופו של יום התהליכים המדוברים, יחד עם סך פעולות הרפואה המונעת משיגים את מטרות העל שלנו: שיפור משמעותי בבריאות שלנו, באיכות החיים היום יומית, בהארכת תוחלת החיים והימנעות מטיפולים קשים ומורכבים, הדורשים גם תקציבי עתק שמופנים חזרה לקהילות, אבל שוב, כפי שציינתי, לטובת איכות חיים טובה".

 

• קורונה ודיגיטל

השנים האחרונות, שבמהלכן הגיח בין היתר נגיף הקורונה לחיינו, יחד עם ההתפתחות וההתרחבות של העידן הדיגיטלי, מאפשרים ביתר שאת לקדם תהליכי בריאות, עם שימוש ניכר בטכנולוגיות האון ליין. ככל שהשנים ינקפו, השימוש ברפואה באון ליין צפוי להתרחב, עם מקום גדול יותר ויותר לבינה המלאכותית וכלים דומים. "בזמן הקורונה הבנו מהר מאוד בכללית את המשמעות של קידום הבריאות באמצעות כלים דיגיטליים ומענים רחבים ולכן העצמנו והנגשנו המון מידע. זה בא לידי ביטוי בכל המערכות שלנו, באפליקציות הייעודיות, בסדנאות און ליין, במעקב ומדידה שמעצימים הלכה למעשה את השותפות של המטופלים. גם לאחר שחזרנו לשגרה המשכנו לאמץ ולהרחיב את השירותים הדיגיטאליים, וזה לא בא על חשבון המפגשים הפרונטאליים, במרפאות, בסדנאות ובאירועים שאנו מקיימים לטובת המטופלים. למעשה כל תהליך משלים את משנהו, ואני מאמינה בכך שגם תהליכים משמעותיים, מתחילים בדברים הקטנים שמתקבעים אט אט".

 

• יש לכם אפשרות למדוד את תהליכי קידום הבריאות?

בוודאי, ואתן דוגמא מוחשית לאופן שבו אנו מודדים תהליך כזו או אחר. בתום סדנאות לחולי סוכרת אנו בודקים באמצעות כלים דיגיטאליים, יחד עם המטופלים, האם הם יותר מאוזנים, כמה בדיקות הם עושים ומה המדדים שלהם ואותו התהליך מתבצע גם בסדנאות למניעת עישון".

 

• מה לגבי העתיד?

אני בטוחה שקידום בריאות יהיה בעתיד חלק בלתי נפרד מהתהליכים הרפואיים, ברמת סטנדרט בסיסי, עם דגשים משמעותיים על מניעה מגיל צעיר, בדיוק כפי שאנו עושים בעת הנוכחית. אני חושבת שחייבים להעניק את הידע בנוגע לאורח החיים שלנו כבר מגיל צעיר, אפילו מגני הילדים, במטרה שתהיה מודעות חד משמעית למה בריא לגופנו וממה אנחנו צריכים להתרחק בכדי למנוע מחלות כרוניות עד כמה שאפשר. בכל העולם כבר יש מודלים מובנים לאותם תהליכים וגם מערכות הבריאות שלנו כבר מודעות ומיישמות את האספקטים החשובים. זה אתגר, אבל אם אני מסתכלת אחורה אז אני מזהה התקדמות משמעותית בכל רובד ואני אופטימית מאוד. אגב, אופטימיות היא חלק מקידום בריאות".