שכשוך נעים: מקורות המים שיצננו אתכם בקיץ 2024

ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים הופכים את חודשי הקיץ הישראליים לאכזריים במיוחד. אז מה בכל זאת עושים בכדי להצטנן ולשרוד את השרבים והטמפרטורות הלוהטות? תרים אחר מקורות מים באזור העמקים ולא חסר כאלו. ברשות הטבע והגנים פתחו לקהל הרחב את הגן הלאומי עין יהודה בשוליו הצפוניים של קיבוץ עין הנצי"ב, הסחנה זוכה החל מהחודש הקרוב בטוויסט מרענן ומבורך וביקור במעין חרוד יבטיח תמיד זיכרונות טובים לילדים וגם לכם. מה שבטוח: אתם חייבים לבקר בשלוש
צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

אם לא שמתם לב, או הייתם עסוקים בדיווחים מהלחימה בחזיתות הצפון והדרום, הקיץ כבר כאן, עם טמפרטורות של 30 מעלות וצפונה וזו בדיוק העת לקפוץ להתרעננות מצננת. אם מאסתם בבריכה הקרובה והעמוסה לעייפה במקום מגוריכם – יש לנו שלוש אופציות מרעננות במיוחד עבורכם, עם טבילה במים נעימים וקרירים, ספוטים שווים לפיקניקים ולייקים מובטחים אחרי שתעלו את הטורקיזים לרשתות החברתיות.

 

"אל המעיין" – בעין הנציב

בראשית חודש יוני, הגן הלאומי עין יהודה נפתח לקהל הרחב לאחר עבודות שיקום ופיתוח. בריכות טורקיז צוננות מחכות לכם להתרעננות קרירה בימים החמים.

הגן נפתח לאחר תקופה ארוכה של שיקום, פיתוח והסדרת האתר. בשלב ראשון, הכניסה לגן הלאומי תהיה ללא תשלום והמבקרים מוזמנים להגיע וליהנות מבריכות הטורקיז המרהיבות ומחוויית ביקור נעימה, מרעננת ובטוחה.

מעיין עין יהודה נובע בשקע טבעי בשוליו הצפוניים של קיבוץ עין הנצי"ב בעמק המעיינות, והוא היה ידוע בבריכת המים העמוקה, שניכרה בצבעה הכחלחל ובצלילותה. הכרזתו כגן לאומי הביאה עמה תנופת פיתוח לטובת המטיילים, תוך שילוב אלמנטים לטובת שימור המערכת האקולוגית.

במשך מספר שנים, השקיעה רשות הטבע והגנים משאבים רבים כדי להסדיר את הגן ולהנגישו לציבור באופן בטוח, בתיאום עם המועצה האזורית עמק המעיינות וקיבוץ עין הנציב הסמוך. זאת לאחר שבמשך שנים רבות היו בעיות בטיחותיות, תחזוקה ונגישות באתר.

ההשקעה בפרויקט הסתכמה בכ-6.5 מיליון ₪, שמומנו באופן משותף על ידי רשות הטבע והגנים ורשות מקרקעי ישראל לשמירה על השטחים הפתוחים.

אתם תוכלו ליהנות משלושה מתחמי מים שונים בגן הלאומי: בריכת רחצה עמוקה עם שירותי הצלה, בריכת שכשוך רדודה ומונגשת גם לקטנטנים, ובריכת שכשוך נסתרת עם מפלון. כמו כן, הותקנו באתר מקלחות פתוחות, שירותים, שולחנות פיקניק, ספסלי ישיבה ומרכז שירות למטייל. בנוסף, הוסדרה חניה לטובת ציבור המבקרים (100 חניות) בריכות המים הפכו ליעד מועדף עבור מטיילים רבים מכל רחבי הארץ בשל גווני התכלת-טורקיז המוקפות בסבך קנים, צמחיית נחלים ועצי תמר. הבריכות הוכשרו לרחצה, שכשוך ובילוי בטבע, כולל הנגשה של בריכה אחת. בגן הלאומי מגוון תשתיות לטובת המטיילים, הנופשים והרוחצים באתר.

חשוב לציין כי הכניסה לגן הלאומי תהיה רק ברישום מראש באתר, מכיוון ששטח הגן אינו גדול ויכול לקלוט מספר מצומצם של מבקרים בו זמנית. ללא הרשמה מראש, לא תתאפשר כניסה למתחם. האתר יהיה פתוח בימים א' עד ו' בלבד.

פתוווווח?

א'-ה' 8:00-17:00 (כניסה אחרונה ב-16:00), יום ו' 8:00-16:00 (כניסה אחרונה ב-15:00).

אין כניסה לאתר מחוץ לשעות הפתיחה. הירשמו והגיעו

מה לכתוב בוייז?

מכביש מספר 90 החולף בעמק המעיינות פונים לכיוון דרום-מזרח אל כביש מספר 6678 ונוסעים על-פי השילוט לקיבוץ עין הנצי"ב.

נכנסים דרך שער צהוב לתוך הקיבוץ ולאחריו מבחינים משמאל בכניסה לגן לאומי עין יהודה. הקלידו בוויז: גן לאומי עין יהודה.


אל תנפנפו: סוף עידן המנגלים והרמקולים בסחנה

אין צורך להכביר במילים על גן השלושה או בשם שהוא מוכר יותר: הסחנה, אחד מאתרי התיירות האהובים והפופולאריים על הישראליים וגם לתיירים שמגיעים מעבר לים. צבע המים הטורקיזי המהפנט, המרחבים והמדשאות, הטמפרטורה הנעימה, המפל והנחל זורם לאורך הגן – כל אלה גורמים לרצות לחזור ולבקר בו שוב ושוב. אבל החל מהחודש יש גם שינוי משמעותי כשהגן הופך לגן ירוק'.

מה זה אומר בפועל? במסגרת הגן הירוק, הרשות מקדמת מדיניות של צמצום ריסוסים בגן וכן הפחתת הפסולת וזיהום האוויר דרך איסור הפעלת מנגלים בשטחי הגן. כמו כן, הגן ימשיך לתפקד כ'גן שקט' – גן בו אין השמעת מוזיקה באמצעות רמקולים. הרשות מקווה שבזכות מהלכים אלו תוכל לשמר את ערכי הטבע ולשפר את חווית הביקור בגן באופן משמעותי. פעולה זו ממשיכה את קו הפעולה שהרשות מובילה בשנים האחרונות והמאמצים הרבים שמשקיעה כדי להפוך את מרחבי הטיול עליה אמונה למרחבים ירוקים יותר, נעימים יותר ונגישים לציבור תוך שמירה על בעלי החיים והטבע. רשות הטבע והגנים מפנה את המטיילים שרוצים להפעיל מנגלים לנקודות חלופיות במרחק קצר מהאתר – בחניוני עמק המעיינות ובחניוני הגלבוע.
לאורך השנים, מבקרים רבים הציפו מול צוותי רשות הטבע והגנים כי חווית הביקור בגן נפגמת בשל נוכחות מוגברת של מנגלים ועשן בשטח הגן, וכן מהפסולת שנוצרת ברחבי הגן המושכת מינים מתפרצים. בשל זאת, החליטה הרשות לצאת למהלך המדובר, כך שבקיץ הקרוב יוכלו מבקרי האתר ליהנות מחוויית טיול בטבע ושחייה במים בגן ירוק יותר ונעים יותר. בחודשים הקרובים, הרשות תבצע הסברה באתר למבקרים ולמבקרות כחלק מהכנת הקהל לשינוי העתיד לבוא.
הגן לאומי גן השלושה (הסחנה) הוא אתר ייחודי בקנה מידה ישראלי ועולמי. זהו אתר מגוון בו מעיינות חמימים ובריכות טורקיז מטריפות, פינות נעימות ומוצלות על גדת הנחל, מדשאות ועצים ולצידם אתר חומה ומגדל – המציג שחזור בגודל טבעי של ישוב חומה ומגדל הראשון בארץ, מוזיאון חיי המלווה במייצג חוויתי, שרידים ארכיאולוגים ומוזיאון ובו עתיקות מהאזור ומתרבויות שכנות. השבועון האמריקני הנודע TIME אף שיבץ אותו ברשימת עשרת אתרי המים מעשי ידי אדם היפים בעולם.

פתוווווח?

הכניסה לגן נסגרת שעה לפני השעות הרשומות

בימים א' – ה' ושבת: 17:00 – 08:00 בימי שישי וערבי חג: 16:00 – 08:00.

מה לכתוב בוויז?

גן השלושה ממוקם על כביש 669, בין צומת השיטה לבית שאן, כ – 25 דק' מעפולה. הקלידו בוויז: גן לאומי גן השלושה (הסחנה)

בתחבורה ציבורית: קו 412 של חברת סופרבוס, היוצא מבית שאן ומעפולה

 

סחנה, עין השלושה, עפולה, בית שאן, מעיינות, גלבוע
צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

• מעין חרוד: כשההיסטוריה והמורשת פוגשים את הטבע

 מים זורמים, בריכות שכשוך צלולות, קמפינג שיחבר כל משפחה בקיץ הישראלי המטורלל ותצפית מרהיבה על העמק והגלבוע: הצלחנו לסקרן אתכם ל'סגור' בילוי צונן במעין חרוד? ובכן זה לא הכל.

מעיין חרוד נובע במערה בצלע הגלבוע. המערה נקראת מערת גדעון על שמו של השופט המקראי שאסף לכאן את לוחמיו כדי להילחם במדיינים (הדרך המונגשת למערת גדעון מתחילה בחניון הקראוונים). מי המעיין זורמים בפלג צלול לתוך בריכת שכשוך גדולה ולעוד פלגים הזורמים במרחבי הגן הלאומי. בעבר יצר המעיין ביצה ופלג שמימיו זרמו לנחל חרוד, ומי המעיין הוזרמו באמה לשתי טחנות קמח. שרידי האמה נראים בגן הלאומי ושרידי שתי טחנות הקמח נמצאות מחוצה לו.

במעין תפגשו את ביתו של יהושע חנקין (1864-1945) עומד במדרון המתנשא מעל מעיין חרוד. הבית הקטן משמש כיום מוזיאון לתיעוד קורות חייו של האיש, שגאל למען העם העברי יותר מ-600 אלף דונם ברחבי הארץ.
קצת היסטוריה ברשותכם: יהושע חנקין החל לבנות את הבית בשנת 1934, כשהיה בן 70. כשאשתו אולגה חלתה החל לחצוב מערת קבורה בשבילה סמוך לבית. אולגה חנקין נקברה במערה בשנת 1942. יהושע נטמן לידה שלוש שנים אחר כך. הדלת הפנימית של אחוזת הקבר נושאת סמל מנורה, והיא מקורית. שני העמודים בחזית הקבר ודלת הנחושת, הנושאת דגמים של מסמרים ומנורת שבעה קנים, מזכירים במראם מערת קברים מתקופת המשנה והתלמוד, בדומה למערות הקברים בבית שערים. העמודים וקיר החזית עשויים גיר ורדרד. רצפת המערה עשויה שיש אפור ובמרכזה מגן דוד שחור. הדלת החיצונית היא מעשה ידיו של הפסל דוד פלומבו. היא נושאת את השם חנקין מעוצב בצורה יוצאת דופן של אות בתוך אות.

המוזיאון פתוח לקבוצות בתיאום מראש. בחגים יש במקום הדרכות למבקרים.

חשוב שתדעו: מעיין חרוד היה מקום ההתכנסות של אנשי המושבים והקיבוצים באזור בחגים ובעצרות. הסמיכות למעיין שנקשר במלחמות גדעון במדיינים, במותם של שאול ובנו בגלבוע, במערת הקבר ובביתו של גואל קרקעות העמק יהושע חנקין, הפכו את המקום למרכז סמלי. האנדרטה הוקמה לזכר שבעה מבני העמק שנפלו במלחמת העצמאות על הגלבוע, והיום היא מנציחה את כל בני העמק שנפלו במערכות ישראל.
האנדרטה היא פרי יצירתו של אמן המתכת דוד פלומבו. היא עשויה גשר מלוחות ברזל ובהם פתחים שנקרעו בלהבת אש. מהגשר עולות מעין שתי דמויות עשויות ברזל. על הקיר מאחוריה כתוב באותיות מתכת "הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים".

 

פתווווח?

שעון קיץ: בימים א' – ה' ושבת 08:00- 17:00

בימי שישי וערבי חג: 08:00- 16:00

מה לכתוב בוויז?

בין עפולה לבית שאן, על כביש 71. כעשרה ק"מ מעפולה יש לפנות לכיוון גדעונה (לעלות על הגשר). אפשרות נוספת לנסוע בכביש 675 מצומת הסרגל (התענכים) לצומת נבות ולאחר קילומטר נוסף לפנות למעיין חרוד.

כתבו בוויז: גן לאומי מעיין חרוד